{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  mercruiser 4.3 mpi vs 1.7 dti
  • #1   30. jan 2023 ville nok altid gå efter diesel, både pga brandfare men også økonomien 🚢

  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
    #2   31. jan 2023 Det er to vidt forskellige motorer. Den ene med 120HK og den anden med 220HK.

    Den mindste motor, vil være lidt mere økonomisk ift storebroren, men jeg ville ubetinget gå efter den med 220HK.

    120HK, 1.7DTI motoren er en Opel konstruktion, der i marineverden er kendt som en "problemmotor". Reservedelene er tonse dyre, og bl.a lejesættene er ikke kendt for lang holdbarhed.

    Det er rigtigt, at det er farligere med 200 liter benzin ombord, end 200 liter diesel, men det argument er ikke afgørende for valget i min verden.

    Hvor gammel er båden?


  • #3   31. jan 2023 Dem jeg kigger på er fra 06-08 ca.

    Syntes også bare jeg har hørt meget skidt om 4.3 eren..


  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
    #4   31. jan 2023 4.3´ eren er en fin motor, men alderen gør, at du læner dig op af de dyre reparationer fx topstykke(r) og indsugning, som gennemtærer med mindre der er ferskvandskøling på.

    De tidlige årgang af 4.3 MPI har haft svære problemer med benzinpumpen, og de er rasende kostbare i udskiftning. Der er kommet nogle konverteringskit, som virker OK, men ellers er motorens store problemer tæringer, hvis ikke der ferskvandskøling på.

    1.7 DTI har det fordel, at der er ferskvandskøling på, men er umådelig dårlig skruet sammen, og holdbarheden på mange reservedele er lav - rigtig lav.



  • #5   1. feb 2023 Vælg diesel..!
    Hvis ikke for andet, så når du skal sælge den en dag. En båd med diesel-motor er altid lettere at komme af med, end den samme båd med en benzin motor...


  • #6   1. feb 2023 Det kommer vel også an på typen af båd, om man kan "leve" med 120HK.


  • #7   1. feb 2023 Har du prøvet at sejle med de to forskellige motorer? Ud fra egen erfaring, så skal jeg aldrig have en undermotoriseret båd igen.
    Jeg synes at det er ubehageligt hvis båden skal kæmpe med at komme op at plane, at du aktivt skal bruge trim / trimflaps, flytte vægt i båden mm.


  • #8   2. feb 2023 Nej det har jeg ikke endnu smiley
    Det kan du have ret i.
    Tak smiley


  • Jesper Bagge R
    Jesper Bagge R Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Svar: 3
    #9   2. feb 2023 Hvilken båd er der tale om ?

    Min egen Askeladden kan også gåes med begge typer og jeg har en MPI i min. Lad os sige det sådan at jeg kan ikke forestille mig min båd med 100hk færre.

    MPI’eren er i min optik en dejligt simpel og driftsikker maskine … Alle har hørt skidt om dem, men der er godt nok også mange af dem i havnene rundt omkring.

    1,7eren virker noget mere pint hvis man bare rager udgangspunkt i hk pr ltr slagvolume og jeg har også hørt mange historier om den.

    Overvejer du dieselmotoren for bedre økonomi så Overvej lige hvor meget du reelt kommer til at sejle og om det egentlig har en betydning for din økonomi om du tanker 6 eller 8 gange på en sæson.

    Den dag du ligger på vandet og ønsker dig 100hk mere vil du med SIKKERHED hade dig selv for at træffe et økonomisk valg …

    At sejle motorbåd bliver aldrig en god forretning ligegyldigt hvad smiley


  • #10   2. feb 2023 Det er en Askeladden 645 Beetel eller en uttern d68 jeg har kig på.
    Vi sejler en del så det har lidt af betydning 😅
    Men ikke alt.
    vil sådan set bare gerne have en motor jeg ved jeg kan stole på. Og som jeg ikke skal have på værksted hver 3. gang vi har været afsted 🙈


  • #11   2. feb 2023 Kan se den vejer ca. 1600kg, så ville jeg helt sikkert gå efter 4.3V6 med 220HK, sejler selv i en Campion som vejer 2000kg tør og med 270hk kunne jeg da godt bruge lidt ekstra HK når båden er godt læsset med folk og udstyr.

  • Jesper Bagge R
    Jesper Bagge R Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Svar: 3
    #12   3. feb 2023 Min er også en 645 Beetle, 1,7 er for lille… Uden tvivl!

  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
    #13   3. feb 2023 Jeg har en Four Winns 195 m/ 4.3 V6 motor på 175HK. Båden vejer sejlklar ca. 1800 kg.

    Er der et par drenge med i båden, så vi rammer 2000kg+, så kommer motoren seeriøst på arbejde. Den er for lille til båden.

    Hvor meget skal du sejle om året? benzin og diesel er stort set samme pris, og jeg gætter mig også til, at brændstofforbruget er nogenlunde det samme....

    Jeg bruger 25 liter benzin pr. time v/ marchfart / 2800 omdr.min.


  • #14   3. feb 2023 Vi er som regel kun 2 i båden.
    Og har ikke noget behov for, at sejle stærkt, så det er ikke så meget det vi tænker over smiley
    Så vidt jeg kan læse mig frem til, så bruger 1.7eren kun 7-9 literen ved march fart


  • Jesper Bagge R
    Jesper Bagge R Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Svar: 3
    #15   3. feb 2023 Jeg tror du skal prøve begge varianter, jeg giver gerne en tur i min,

    Som nævnt, jeg kan ikke forestille mig min med 100hk mindre, det ville være alt for lidt smiley


  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
    #16   4. feb 2023 Jeg skrev forkert tidligere omkring brændstofforbrug på de to motorer:

    Ved 3000 omdr.mi / marchfart bruger 1.7 DTI motoren ca. 10 liter brændstof
    Ved 3000 omdr.min. / marchfart bruger 4.3 MPI motoren ca. 22 liter brændstof

    Der er også 100HK i forskel på de to motorer, så det er ikke et retvisende sammenligningsgrundlag, synes jeg.

    Ved marchfart vil du spare ca. 10 liter brændstof pr. time.


  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
    #18   4. feb 2023 Ja, marchfarten vil være ca den samme. Det vil der næppe være den store forskel på.

    De oplyste tal for brændstofforbrug må formodes at være sejlklar vægt, under normale driftsbetingelser.

    Brændstofforbruget vil ubetinget ændre sig, hvis der er tale om ændre sejlforhold fx vind og strøm.



Kommentér på:
mercruiser 4.3 mpi vs 1.7 dti

Annonce