1.806 visninger
|
Oprettet:
mercruiser 4.3 mpi vs 1.7 dti {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Er ved at købe ny båd, men er meget i tvivl om hvilken motor jeg skal gå efter.
De model både jeg har kig på, kan både fås med mercruiser 4.3 mpi og en 1.7 dti.
Hvad er jeres erfaringer ? 😊
På forhånd tak
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 151 Både: 1 Emner: 6 Svar: 187
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.070
Den mindste motor, vil være lidt mere økonomisk ift storebroren, men jeg ville ubetinget gå efter den med 220HK.
120HK, 1.7DTI motoren er en Opel konstruktion, der i marineverden er kendt som en "problemmotor". Reservedelene er tonse dyre, og bl.a lejesættene er ikke kendt for lang holdbarhed.
Det er rigtigt, at det er farligere med 200 liter benzin ombord, end 200 liter diesel, men det argument er ikke afgørende for valget i min verden.
Hvor gammel er båden?
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
Syntes også bare jeg har hørt meget skidt om 4.3 eren..
maj 2008
De tidlige årgang af 4.3 MPI har haft svære problemer med benzinpumpen, og de er rasende kostbare i udskiftning. Der er kommet nogle konverteringskit, som virker OK, men ellers er motorens store problemer tæringer, hvis ikke der ferskvandskøling på.
1.7 DTI har det fordel, at der er ferskvandskøling på, men er umådelig dårlig skruet sammen, og holdbarheden på mange reservedele er lav - rigtig lav.
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
Hvis ikke for andet, så når du skal sælge den en dag. En båd med diesel-motor er altid lettere at komme af med, end den samme båd med en benzin motor...
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 29
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 12 Svar: 122
Jeg synes at det er ubehageligt hvis båden skal kæmpe med at komme op at plane, at du aktivt skal bruge trim / trimflaps, flytte vægt i båden mm.
aug 2014
Det kan du have ret i.
Tak
maj 2020
Følger: 1 Svar: 5
Min egen Askeladden kan også gåes med begge typer og jeg har en MPI i min. Lad os sige det sådan at jeg kan ikke forestille mig min båd med 100hk færre.
MPI’eren er i min optik en dejligt simpel og driftsikker maskine … Alle har hørt skidt om dem, men der er godt nok også mange af dem i havnene rundt omkring.
1,7eren virker noget mere pint hvis man bare rager udgangspunkt i hk pr ltr slagvolume og jeg har også hørt mange historier om den.
Overvejer du dieselmotoren for bedre økonomi så Overvej lige hvor meget du reelt kommer til at sejle og om det egentlig har en betydning for din økonomi om du tanker 6 eller 8 gange på en sæson.
Den dag du ligger på vandet og ønsker dig 100hk mere vil du med SIKKERHED hade dig selv for at træffe et økonomisk valg …
At sejle motorbåd bliver aldrig en god forretning ligegyldigt hvad
aug 2014
Vi sejler en del så det har lidt af betydning 😅
Men ikke alt.
vil sådan set bare gerne have en motor jeg ved jeg kan stole på. Og som jeg ikke skal have på værksted hver 3. gang vi har været afsted 🙈
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 29
maj 2020
maj 2008
Er der et par drenge med i båden, så vi rammer 2000kg+, så kommer motoren seeriøst på arbejde. Den er for lille til båden.
Hvor meget skal du sejle om året? benzin og diesel er stort set samme pris, og jeg gætter mig også til, at brændstofforbruget er nogenlunde det samme....
Jeg bruger 25 liter benzin pr. time v/ marchfart / 2800 omdr.min.
aug 2014
Og har ikke noget behov for, at sejle stærkt, så det er ikke så meget det vi tænker over
Så vidt jeg kan læse mig frem til, så bruger 1.7eren kun 7-9 literen ved march fart
maj 2020
Som nævnt, jeg kan ikke forestille mig min med 100hk mindre, det ville være alt for lidt
maj 2008
Ved 3000 omdr.mi / marchfart bruger 1.7 DTI motoren ca. 10 liter brændstof
Ved 3000 omdr.min. / marchfart bruger 4.3 MPI motoren ca. 22 liter brændstof
Der er også 100HK i forskel på de to motorer, så det er ikke et retvisende sammenligningsgrundlag, synes jeg.
Ved marchfart vil du spare ca. 10 liter brændstof pr. time.
maj 2008
De oplyste tal for brændstofforbrug må formodes at være sejlklar vægt, under normale driftsbetingelser.
Brændstofforbruget vil ubetinget ændre sig, hvis der er tale om ændre sejlforhold fx vind og strøm.
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 1 Svar: 5
Jeg kunne godt bruge noget hjælp til at vide om 430 sejltimer er meget for en merceriser 4.3 liters Mpi ferskvandskølet og om hvor solid denne motor er ? På forhånd tak
maj 2020
Min egen er en ferskvandskølet 4,3 MPI som har kørt godt 400 time, det vil jeg ikke mene er meget. Men, alt handler jo om motoren er vedligeholdt og plejet som den skal, så jeg vil mene dine spørgsmål er svære at svare på, men som udgangspunkt så er 430 timer ikke meget. Der er dog en lang række ting du skal være opmærksom på.
maj 2016
den ser rigtig fin ud i motorrum , ja den står faktisk som ny men det kan jo snyde det ved jeg godt, 😅
kunne du være behjælpelig med hvad jeg evt skal være opmærksom på og har nogle erfaringer angående hvor mange sejltimer sådan en båd kan ende med at yde vis den er sund og vedligeholdt ?
maj 2020
Hvis ikke du selv har styr på det så find en kyndig at tage med er mit bedste råd, og så få dokumentation for vedligeholdelse. Især vigtigt er det at have styr på hvornår manifolder, bælge på drev osv er skiftet.
maj 2016
mercruiser 4.3 mpi vs 1.7 dti