{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Maling af nyt Glasfiber {{forumTopicSubject}}

Hej Forum
Jeg har en gammel Jante Jolle som der er ved at blive lavet opbevaringsrum i hver side, i stedet for midt Toften. De er nu beklædt med nyt Glasfiber
Mit spørgsmål går på : Jeg kan købe Alkyd Enemal maling eller Polyurethanlak i Biltema der næsten matcher farven indvendigt på Båden. MEN hvad er bedst til det og skal jeg købe en primer til at komme på det nye Glasfiber først
Vh. Per.J.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maling af nyt Glasfiber
  • #1   5. maj 2023 giv den en Epoxy primer

  • #2   5. maj 2023 Tak for svar Anton U
    Vil du så anbefale jeg også bruger Epoxy lakken så det matcher med primeren. Eller er Alkyd malingen fin nok
    Vh. Per.J.


  • #3   5. maj 2023 alkydmaling er fint medmindre det virkelig skal holde. min båd er bare malet med alkydmaling fra Biltema. Opret endelig et fotoalbum om hvordan du gør det ville være spændende.

  • #4   5. maj 2023 Har du overvejet drænhuller i bunden af kasserne? Vand har det med at komme ind uanset hvor meget låg man lægger på sådan en kasse, og det er lidt træls at øse dem tomme efter hver tur

  • #5   6. maj 2023 2 komponent pu maling er meget stærkere. alternativt kan du rulle den med gelcoat/topcoat

  • #6   8. maj 2023 Tak for alle input
    Ja det med vand er altid noget man skal regne med driller. Jeg har planer om at lave drænhuller der kan åbnes
    Jeg er i den heldige situation Biltema har både alkyd og 2 komponent maling der matcher farven indvendigt ret godt. Har kun planer om at male det der bliver nødvendigt
    Lige nu er kasserne beklædt med glasfiber og planen er at male dem godt med polyester indvendigt.
    Min gamle midt tofte med det opbevaringsrum jeg har lavet er byttet med en god kammerat som har en Jante magen til min. Hans var nemlig knækket på midten og jeg har lavet kasserne efter der kan laves låg af den. Så sparer der jo lidt tid/arbejde og gør en god gerning
    Min tanke er at lave det hele færdigt inden det bliver monteret i båden. Så næste skridt er at få lavet lågene


    profilbillede
  • #7   8. maj 2023

    profilbillede
  • #8   8. maj 2023

    profilbillede
  • #9   8. maj 2023

    profilbillede
  • #10   13. maj 2023 Er båden oprindeligt lavet med polyester på glasfiber, så ville jeg også holde alt indvendigt i (ikke polyester) men epoxymaling.
    Du kan få det i alle toner, det er slidstærkt og kan lægges på i et fed lag som kan tåle efterslibning og polering.
    En polyester maling er noget mere besværlig i proces og begrænset i muligheder, dog stadig fantastisk når den er på.
    Epoxymaling er forholdsvist billigt og det tilgivende ved fejl.
    De gange jeg har brugt andre maletyper har jeg følt det som om jeg var til en eksamen når det skulle på.... sådan lidt briste eller bære afhængig af ens grundighed forud. Og når jeg senere ville tilføje, fjerne eller reparere noget, så skulle alt det "bastard-maling" væk før noget kunne binde igen nedenunder.


  • #12   15. maj 2023 Når jeg nu skal til at give primer og male med 2 komponent maling på den gamle røde tofte. Vil i så bare rense og slibe lidt på den. Eller slibe helt ned til glasfiberen
    smiley


  • #13   15. maj 2023 matslibe og tøre af med acetone eller lignende der fjerner alt fedtstof. du kan evt prime det først

  • #14   14. jun 2023 Så blev jeg endelig færdig. Må sige det at varmen slog igennem gjorde det kun var om aftenen jeg kunne arbejde med Glasfiber, primer og maling,, da båden står ude i solen under presenning
    Malingen var desværre noget lysere end på mærkatet på bøtten viste. Men jeg har en brugsgenstand, så det går
    Her en lille video af slutresultatet smiley
    https://youtu.be/ErsTAdZ3CWI


Kommentér på:
Maling af nyt Glasfiber

Annonce