{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

Motor {{forumTopicSubject}}

Hej igen 😁 Nyt spørgsmål fra nybegynderen. Den kære Møn 27 jeg købte for 5 mdr. siden, har en Vetus M3 29 hk motor fra 2021. Når jeg sejler fuld power tager den ca 2600 omdrejninger, men synes jeg læser den burde tage 3600 omdrejninger. Kunne det være forkert propel?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor
  • #1   26. aug 2023 ved ikke hvordan det er med motorsejler. men med sejlbåd plejer man at sige at man ikke skal gå over 2200omdrejninger før motoren ikke har super godt af det og den bruger alt for meget brændstof. Hvad går det når du sejler cirka 2000 omdrejninger.

  • #2   26. aug 2023 Ca 5 knob

  • #4   26. aug 2023 Mener det er en fast. Og tror ikke den er begroet, så den oppe på land i maj, hvor den lige var klargjort. Og har da sejlet 60 timer siden smiley

    profilbillede
  • #7   26. aug 2023 Det nok også mere mig der tror når der står Max hastighed på 3600 så er det vel også det jeg kan sejle med. 😳

  • #8   27. aug 2023 Hvis motorens maksimale omdrejningstal er 3600 omdr.min., så er det, du skal kunne opnå ved sejlklar vægt dvs med brændstof, proviant, fendere, tovværk osv.
    Det maksimale omdrejningstal er opgivet ved belastet motor, og ikke ved fuld gas ubelastet ( frigear ).

    Hvad var max. omdrejninger på motoren under drift, da båden kom i vandet?

    Begroning på bunden og propellen KAN være en mulighed, men der kommer næppe så meget "hår under vandlinjen" fra maj til august måned.

    Båden er næppe født med VETUS motoren, og det stiller de næste spørgsmål:
    1) Hvilken motor lå i båden før?
    2) Er gearkassen erstattat ved motorskifte, eller er den gamle genbrugt?

    Det er ca. 1000 omdr.min. pr. minut, du mangler i det samlede regnestykke.
    Det er forholdsvis meget, så fejlen burde være nem at finde......





  • #9   27. aug 2023 Hej Rambo og tak for indlæg. Der er skiftet gear ved motorskift. Der lå en Buch 20 hk i før nuværende. Og Max var 2600 og lå på gennem snit 6,7 knob ved Max. Og let strøm.

  • #10   27. aug 2023 Hvad kunne motoren præstere af max omdrejninger ved søsætning i maj?

  • #11   27. aug 2023 2600 omdrejninger. Men har også lige hørt at en Møn sejler den fart der er normal for det skib. 😂

  • #12   27. aug 2023 Altså 6,6 knob🚣

  • #14   27. aug 2023 En knob er også meget når man kun kan sejle 6,6😂

  • #15   31. aug 2023 1 knob = ca.1,8 km/t

  • #16   1. sep 2023 Den skal i det mindste komme i nærhedden af max. f.eks. 32-3400 omdr. 2600 er alt for lidt. Den har nok en alt for stor propel på fordi at tidligere ejer så har troet at han kunne spare brændstof, men den skal sejtrække hele tiden, og det har motoren heller ikke godt af.

  • #17   1. sep 2023 Tænker du har ret Leif. Synes også den sejtrækker lidt, især når understrøm kommer lidt forskelligt.

Kommentér på:
Motor

Annonce