{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.115 visninger | Oprettet:

Batteri/startkabel {{forumTopicSubject}}

Kigger efter nye batterikabler og skal bruge i omegnen af 10-12 m hvor hver længde er halvdelen. Vil finde ud af hvor de er billigst.. Kan se de er billigst steder hvor de sælger auto hifi men har forhørt mig lidt rundt omkring og kan ikke få et klart svar om de er egnet til startstrøm eller kun til at føde forstærkere. Synes jeg kan mindes noget om jeg en gang fik oplyst at det man bruger til start har tykkere kobbertråde end dem man bruger til hifi.. Men kan som sagt ikke få klart svar angående dette.. Nogen der ved det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Wc afløb 500 kr.
  • Fastmontere opvaskemaskine 900 kr.
  • Opvaskemaskine lækker vand 1.378 kr.
  • Klippe hæk 1.000 kr.
  • Fjernelse af køkkenskab 1.200 kr.
  • Montage af vægophængt toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri/startkabel
  • #1   22. sep 2015 Gå efter rigtige kabler, der er beregnet til nettop start strøm..
    Gerne nogle der er beregnet til maritimt brug, da de skulle være behandlet så det hårde miljø ikke skader dem.
    Husk også at stelkablet skal være af samme type.
    Selv bilers kabler kan bliver dårlige hvis du bor og bevæger dig i / ved kyst områder det meste af tiden...

• #2   22. sep 2015 Ja også det jeg regnede med men der er delte meninger og ingen kan rigtig komme eller finde noget konkret der bekræfter det .. smiley

• theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #3   22. sep 2015 spørg hos et autoelektro værksted.
    Det får du klart svar.
    Mange af stederne, har de også noget til både.

• #4   22. sep 2015 ja - og al kobber kan sagtens kende forskel på om det strøm de leder er 200 amp til brians forstærkere eller 200 amp til kims starter smiley

der er ingen tvivl, flere (tyndere) korrer i kablet giver en bedre overførsel af strøm - (større overflade og strøm ønsker at flyde i overfladen af en leder) - men den større overflade giver også større chance for korrosion smiley så igen er det et spørgsmål om kvalitet på den isolator der er rundt om kablet og selvfølgelig det miljø kablet befinder sig i.

dvs. alt i alt, så er det lidt op til dig og din båd - hvis kablet går "indendørs" så vil selv et billigt car stereo kabel fungere fint i mange år - men hvis det sidder et sted med lidt saltvandssprøjt i ny og næ så køb noget direkte beregnet til marine miljø'et og husk at behandle enderne meed div. silikone væsen når du har sat kabelsko på (eller hvad du nu skal ha' på)

-ved godt det ikke kommer mig ved men hvorfor skal du overføre strømmen så langt?
    det bliver godt nok nogle tykke kabler du skal ha' for at overføre al den strøm - minimum 70 mm2

• René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #5   22. sep 2015 jeg købte startkabler i biltema og klippede tængerne af det funger fint men de er kun 3 meter

• #6   22. sep 2015 har 16mm2 på min 115hk .de er ca 5m.. ingen problemer der

• #7   22. sep 2015 ja meka - det går sikkert - men jeg har 3m 25mm2 på min 115hk'er og de bliver eddermame varme når den ikke lige starter efter 2 sek. men hey jeg tog også bare den første tabel over længde/tykkelse/amp jeg faldt over - det kan være at det er en kobber producent der har skrevet den smiley

• #8   22. sep 2015 Få fat i et firma der servicerer gaffeltruck de har hvad du skal bruge i metermål(har selv kabler fra sådan en)

• #9   22. sep 2015 Søren der må jeg give dig ret.. Det gør mine 25mm2 i 5 m længder også Købte dem hos Mekonomen . Så derfor nu jeg nok skal bruge nogle andre ville jeg vælge 35mm2... 16mm2 lyder godt nok ikke af meget i de længder slet ikke hvis man ricikere at skulle tørne lidt smiley Jeg lægger nok batterierne ude i snuden af båden da der ikke rigtig er plads til dem andre steder og båden vil være røvtung i forvejen. De vil være ca 5 m stykket.

• #11   22. sep 2015 De gamle kabler har siddet på en båd i 3 år der er ikke skyggen af ir eller andet. Det er NKT kobberkabler.

De fortinnede kabler der har jeg ikke mere fidus til end de andre i kobber for i det man klipper dem over er kobberet i spidserne jo blottet alligevel.

• #12   22. sep 2015 nu er det en 4t jeg har og mine kabler er fra en gammel fabrik... ( skrotkabler) havde et problem med injecter sikringen sidste år.. de blev skutte synderlig varme af at køre 30-40sec på starteren

Kommentér på:
Batteri/startkabel

Annonce