{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.178 visninger | Oprettet:

Start af motor {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri,

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Jeg har købt mig en 60 hk motor i vinters, og nu er mit projekt kommet så langt at den nu sidder på hækken og skal startes. Da renovationen har været ret stor, har jeg selv købt batteri, kabler mv.

Teknisk info:
Motoren er en Mercury fra 2001, 60 hk 2 takt
Batteriet er et 60 ah batteri med 580a (tror jeg det var, det er helt nyt)
Batteri kabler 10mm2 kabler på 5 meter, dog kun på plus, minus har jeg lige sat et startkabel på foreløbigt.

Jeg har monteret det hele som det "burde", og jeg kan høre at powertrim virker lidt. (der er nok lidt med relæet der skal tjekkes efter, men fik det til at køre på et tidspunkt så powertrim motoren virker)
- desuden kan jeg høre chokeren virker.

Problem:
Når jeg så drejer nøglen, så klikker starteren (Tror jeg det er), men den kører ikke op og griber fat i svinghjulet? - Jeg prøvede, for at tjekke om starteren virkede, at sætte startkabel direkte fra batteri til starter (plus og minus) og dette fik starteren til at gå i gang. (Jeg gjorde det dog kun meget kortvarigt, da jeg ikke var sikker på den kunne klare denne strøm?)

Kan sagtens tage billeder hvis det er til nogen hjælp.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Start af motor
  • #1   18. apr 2015 Dårlig forbindelse. Hvor tykt er det startkabel du bruger?

  • #2   18. apr 2015 10 mm2 ledning er ikke nok når du har 5 meter fra batteri til starter. Du skal op i 25 eller 35 mm2. Dårlige forbindelser kan også være medvirkende til det.

  • #4   18. apr 2015 Kan også være dit starterrelæ, selv om det klikker. mål om det sender strøm videre til startere. havde samme fejl på min motor for ikke så længe siden og der var det starter relæet der var fejl på selv om det klikkede ( det er det klik du også høre når du drejer nøglen )

  • #5   18. apr 2015 For små kabler.

  • #6   18. apr 2015 Kan kablerne bruges hvis de fx er en meter? smiley (vil ikke nappe i dem hvis de ikke kan bruges alligevel)

    Startkablerne ved jeg ikke hvor meget gods der er i, gættede bare på at når det kan starte biler kan det måske også starte bådmotoren...

    Grunden til at jeg ikke har taget større kabel var at jeg synes de kabler som sidder i motoren ser tynde ud, så troede 10mm2 var mere end rigeligt?

    Jeg må da lige ud og lege med det med det samme! (Måske bliver det alligevel en god fødselsdag, humøret er nede når motoren ikke kan starte!;-) )


  • #7   18. apr 2015 monter det rigtigt istedet for startkabler..de har en tendens til at lave dårlig forbindelse på skruer/bolte eller hvor du sætter den på

  • #8   19. apr 2015 Dine kabler er med stor sandsynlighed for små , prøv og mærke om de bliver varme, gør de det er de for tynde

  • #9   19. apr 2015 Fik du gang i den?

  • #10   19. apr 2015 Fik den til at tørne kortvarigt, men prøvede bare lige med 2x startkabler på.. Tror forbindelsen var for dårlig! - Båden står desværre ikke hjemme hos mig selv, men skal lave på den i hele uge 18, så der er jeg sikker på at jeg får den startet nu hvor den tørnede smiley Så jeg siger mange mange tak for hjælpen, det var helt sikkert ledningerne der var for små!

Kommentér på:
Start af motor

Annonce