{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
493 visninger | Oprettet:

Ras M
Ras M
Følgere: 11 Emner: 1 Svar: 3

Køb af sejlbåd fra 1977 {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har læst mig til at glasfiberbåde holder 30-40-50 år. Så mit spørgsmål er ganske enkelt: Giver det mening at købe en (velholdt) sejlbåd fra 1977 i 2025? Den kan formentligt ikke sælges igen om 5-10 år, da de 50 år vil være gået til den tid.

Eller, skal man ikke tage de 50 år så bogstaveligt? Jeg kigger på en Tur 84.

Tak!

mvh,
Ras

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af sejlbåd fra 1977
  • #1   16. maj Det vil jeg sige er noget vås, mange både er fra 50erne og 60erne og fejler absolut ikke noget.
    Så køb du bare, det eneste du skal være bekymret for er motoren/gearkassen, for de holder jo ikke evigt.

• #2   17. maj Der er ikke en skreven deadline på fx lystbåde. Det hele afhænger af, hvor godt vedligeholdt de er blevet gennem tiden.

For glasfiberbåde, og i særdeleshed sejlbåde, er en grundstødning og en evt. mangelfuld reparation under vandlinjen ofte ensbetydende med kortere levetid.
    Der kan komme osmose ( råd red. ) i glasfiberen, og det svarer til en mør træbåd.

Motoren / gearet er nok det første, der vil være en udskiftning værdig, når båden får x-antal år på samvittigheden. En ældre sejlbåd kan give hovedpine med defekt motorinstallation, osmose og måske også tiltrængte nye sejl, men du kan også være heldig, at finde et brugbart eksemplar rundt omkring.

Ældre både, er som oftest det samme, som at spille lotto: Enten går det godt, ellers så taber man penge....I langt de fleste tilfælde, er det sidste tilfældet...:)

• Ras M
    Ras M Tilmeldt:
    maj 2025

#3   17. maj Mange tak for svar. Båden har ny rig, bom og sejl men motoren (8HK) er original. Har I mon et bud på hvad det vil koste at sætte en ny motor i?

• #4   17. maj Grundprisen for en motor i den størrelse variere en smule. Kig hos Volvo Penta eller Yanmar - kender ikke prisen på de mindre motorer, men de første 30K kan du nok roligt lægge til side......

• Ras M
    Ras M Tilmeldt:
    maj 2025

#5   17. maj Modtaget, tak. Sidste spørgsmål, hvis du har tid: Her er annoncen på båden - hvad synes du / er der noget jeg skal lægge specielt mærke til udover osmose og motoren?
    https://www.scanboat.com/da/baadmarked/baade/sejlbaad-tur-84-17516008

• #6   18. maj Båden ser fin ud på billederne, men motorårgang 1976 og saltvandskølet....

At motoren kan starte fortæller ikke noget om, hvor vidt fremskredet tæringerne er i motorblok, topstykker og udstødningssystemet.

Den næste udfordring med båden, er nok en anden motorinstallation.

Du kan evt. forhøre dig hos KKE Motorer i Skovshoved, hvad en ombyttermotor eller fabriksny installation koster. Det er et godt sted at starte. Evt. også, hvordan tilgængeligheden er af reservedele til den nuværende og priserne....

• Ras M
    Ras M Tilmeldt:
    maj 2025

#7   18. maj Mange tak for tid og svar! 👍

Kommentér på:
Køb af sejlbåd fra 1977

Annonce