{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.613 visninger | Oprettet:

Rasmus K
Rasmus K
Tilmeldt:
17. nov 2013
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17

Køb af sejlbåd {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg kigger efter en god sejlbåd mellem 22-27fod, som er søstærk og let at sejle. Prisklassen tænker jeg er mellem 20.000-60.000.
Gode råd til hva jeg skal kigge efter ved en båd, samt andre generelle ting jeg burde ha med i overvejelser søges??


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af sejlbåd
  • #2   17. nov 2013 De fleste kølbåde i den størrelse er gamle, typisk er de bygget i 70erne og starten af 80erne, mange af dem er derfor godt slidte.

    Overvej om du vil have udenbords eller indenbords motor, sidst nævnte kan blive en særdeles dyrt affære og husk at tjekke drevet/drivaksel og skrue. Er båden til udenbords motor så tjek at beslaget er korrekt demissioneret, virker og ikke mindst om hækken på båden har krakkeleringer omkring beslaget.

    Tjek riggen, den løbende del er nem og relativ billig at skifte, dog kan blokke være ret dyre, og det kan være svært at finde hjul det passe i masten, sejl er dyre så de skulle gerne være iorden. Den stående rig kan være et dyrt bekendskab, så tjek at masten er i orden, altså lige uden buler og ingen graverende tæringer, vantskruer, terminaler og evt. rulleforstag bør også kikkes efter, mastefoden kan også være tærret eller være kraftig tærret og endelig kan spil, frølår, spilaflastere m.m. være slidt op.

    På båden skal du tjekke skroggennemføringer er lavet korrekt og at ventilerne virker. Tjek kølbolte for tærring og slup, røstjern skal side fast og være uden rust/tærring. Tjek for fugtskader ved luger og vinduer, noget mange både døjer med. Tjek om ruffet er sunget ved mastefoden, har set flere eksemler på støtten under har givet efter med årende. Evt. sprayhood bør også ses efter i sømmene.

    En del både har været eller er ramt af osmose (små blære i glasfiber/celcoat). Har båden haft osmose så bør der være papir på skaderne er lavet professionelt.

    Der er selvfølgelig en del flere ting at tjekke, overnævnte er noget jeg altid selv tjekker og tit har fundet alvorlige fejl ved.


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #3   17. nov 2013 Okay... Tænker bare at en båd der måske har været i serieproduktion er lettere at finde dele til... Og nu kunne jeg se at den var fra 1990, hvor mange andre til den pris er fra 70'erne... Hvordan kan det være?

  • #4   17. nov 2013 De fleste både er produceret i en eller anden form for serie, det er dog de færreste hvor man stadig kan få dele til. Den eneste hvor du kan få alt til er Nordisk folkebåd, H-både og spækhugger kan du også få en del nye dele til.

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #5   17. nov 2013 Hey Morten, takker for svaret. Det gir mig hvertfald noget at arbejde med.min tanke var egentlig når jeg har fundet en båd som er noget for mig, ville jeg ha en bådsagkyndig eller hva det hedder med ud og kigge, det kan vel sagtens betales at "leje" uvildig der har styr på det, især som du sir med hensyn til indenbordsmotor f.eks...

  • #6   17. nov 2013 Det er helt sikker en god ide at få en sagkyndig til at kikke båden efter hvis du ikke selv kan.

  • #7   18. nov 2013 En Maxi 77 er en ganske fin båd ??

  • #8   18. nov 2013 Maxi 77 giver meget båd for pengene, har god udnyttelse af pladsen både ude og inde, sikre sejlegenskaber og let at håndter, nedgangen til kahytten er uden skydekappe hvilket er en fordel, da de fleste aldrende både har problemer her.

    Desværre er kvalitet knap så god, de fleste slås med utæt vinduer, det kan dog let ordnes. Hvad være er at røstjerne ikke sad godt nok fast på de første mange modeller, en del har dog fået sat dem fast med en wire til beslag i bunden af båden, en del ejere har oplevet røstjerne er smulret væk af rust, også på de nyeste både. Har også set osmose i flere maxier.

    Tjek evt. Maxi klubbens hjemmeside.


  • #9   18. nov 2013 Ok nu er det så 35 år siden vi havde en Maxi 77 kende ikke til disse skavanker, men den sejler super godt, god plads og så til prisen.

  • #10   18. nov 2013 Finder man et velholdt eksemplar, hvor røstjerne er i orden, for man helt sikkert meget båd for pengene.

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #11   19. nov 2013 Så var jeg inde at kigge på lidt maxi 77, en del af til salg i dba, i forskellig prisklasse... Er det noget med at en langkølet båd er mere søstærk end f.eks maxi'en. Tænker at den klarer sig bedre i hårde bølger osv... ?? Fordele ulemper med langkølet og alm. Køl...

  • #12   19. nov 2013 langkølet både har generelt sikre sejlegenskaber, god stabilitet, lav afdrift (når vi taler rene sejlbåde og ikke motorsejlertypen med lille køl, højt ruf og fribord), stikker forholdsvis lavt, kan gå højt til vinden på kryds, bjerger sig god i bølger, tåler stor krængning og så er det en stærk konstruktion der godt kan tåle at gå på grund.

    På minussiden er de generelt langsomme over hele linjen dvs. sejler langsomt vender langsomt med stor radius og regere langsomt på roret.

    Sammenlignet med en Maxi 77 behøver du ikke være bekymret, den er udstyret med en dyb overdiemisoret tung torpedokøl som er den mest stabile køltype af alle, den vil gå lidt mere hårdt i bølger på kryds, men efter min overbevisning ikke noget af betydning.


  • #13   19. nov 2013 Meget enig med Morten, men helt sikkert den sejler Maxien rigtigt godt. Ved ikke om du har overvejet en Geanada 24, men også en fin båd. smiley

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #14   28. nov 2013 Så fandt jeg en maxi77 på dba til 22.500 som jeg vil op og kigge på.. Da den stadig ligger i vandet og hvis det er aktuelt bliver sejlet til min havn, hva gør man med at kigge under vandlinjen. Tænker med at sørge for at den er fri for osmose, i sådan tilfælde..? Vil gerne ha lidt feedback evt på dba's annonce, hva I sir til den.??

  • #15   28. nov 2013 Det i hvert fald billigt, men det er svært at se noget om standen på billederne, umiddelbart ser appeteringen og hynder om læ rimeligt ud. En årg. 77, så er det med stor sandsynlighed en med svage røstjern, så ville tjekke dem grundigt, måske er de blevet forstærket. Er båden ellers i orden, må det betegnes som et godt køb der giver plads til udskiftning af motor, sejl, rig dele og ny bundbehandling (ny primer/epoxy) som er dyre poster.

    Ville selv foretrække en udenbords motor, da du kan få en ny for under en 5 del af en indenbords, der i øvrigt også typisk har et dyrt sejldrev og søventiler at slås med.

    M.h.s. osmose, er det bedst at se båden på land, det kan dog være svært at se noget hvis den har stået længe på land og malingen skaller. Kig efter små blære der lugter af eddike når de brister, se typisk lige under vandlinen. Har du båden på land kan du også tjekke køl (grundstødning, rust og fuge ved samling), ror (lejer/beslag, skvæhed) og bunden for sætningsbuler efter stativ.


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #16   29. nov 2013 Jeg takker....

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #17   7. dec 2013 Lige en opfølgning på bådkøb.. Fik kigget på den maxi77 til 22.500 på dba. Båden så pæn ud, havde vante forstærkninger og kun almindelig slidt.. Skulle være fri for osmose sagde sælger.. Men selvfølgelig bundmales til ny sæson.. Ved ikk helt hva man kan forvente til den pris..hvis man får en mere eller mindre sejlklar båd, hvor medhørende ting, ja kan man så forvente mere..?
    Prisen taget i betragtning er der jo en 15.000 at gøre med før man kommer op på de andres prisniveua af dem der er til salg..
    Men de 15.000 forsvinder måske også hurtigt hvis f.eks storsejlet ikk kan mere?

    Har dog ikke talt med sælger efter stormen om den har klaret det, da den jo ligger i havnen....


Kommentér på:
Køb af sejlbåd

Annonce