{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.683 visninger | Oprettet:

Osmose og behandling {{forumTopicSubject}}

Ohøj. Jeg er støt på plagemager af det her i min Gelcoat under vandlinjen. Det førstested troede jeg det var et stød / slag mærke og var ikke så bekymret.. Men der er dukket en 5 - 6 plagemager op indtil nu og mangler stadig en del rengøring. Syntes godt det kunne ligne osmose. Har jeg ret i min frygt? Og hvordan behandler jeg dem bedst, det skal selvfølgelig slibes helt væk. Men hvordan så og hvordan er jeg sikker på det er helt udtørret inden jeg lukker igen. Jeg har brug for nogen som vil dele nogen erfaring med dette . På forhånd tak
Venlig hilsen Søren

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Udskiftning af dørbælg på Samsung EcoBubble vaskemaskine 750 kr.
  • Handyman needed – URGENT (Before 12:00 Today) 1.200 kr.
  • IKEA sofa moduler monteres 800 kr.
  • Stikkontakt 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Osmose og behandling
  • #1   7. nov 2015 tryk dem ud , lugt til væsken og skriv igen.

• #2   7. nov 2015 De er tørre gelcoaten er nærmest krakeleret. det er dukket op under bundmalingen, båden har ikke været i vandet i 8 - 9 år Jeg kan ikke spore nogen lugt pga. jeg ingen lugtesans har og der har ikke været nogen hjemme til og hjælpe der smiley

• #3   7. nov 2015 du vil ikke kunne lugte noget når den har stået på land så længe , hvilken båd er det , hvor stort et område er angrebet ?

• #4   7. nov 2015 hvad sker der hvis du skrubber på det

• #5   7. nov 2015 er gelcoaten ligesom krakeleret , så der er flager væk

• #6   8. nov 2015 hej det ligner íkke osmose, så vil overfladen det ramte område være blød ligesom om at det har løsnet sig. tror du bare skal slibe det ned og være sikker på det er tørt, inden du maler det.

• #7   8. nov 2015 gelcoaten er ikke nødvendigvis blød , og foto er ikke skarpt nok til at vurdere om det er osmose eller ej ,(slet ikke med en båd der har ligget på land så længe)

• #8   8. nov 2015 Det er rundt i vandlinjen og ca 10 cm ned det er "værst" fra midten og rundt bag om altså den halve båd bag ud men også for til bare ikke så slemt. det er stykker a 25-30 cm og så ophold og igen 20-25-30cm ophold på mellem 15-30cm. Ja den er lige som krakeleret og kan pilles af knækkes af. min makker syntes ikke det lugter, det er også rimelig tørt den har stået inde de sidste 8-10 mdr. Jeg har slebet hele båden uden og finde nogle særlig overraskelser over vandlinje. men da jeg så fjerner bundmaling der fra og 10 cm ned dukker det op. jeg kan ikke skrabe det af og mærker også hårdt. har tænkt på og sætte varme på båden indefra og lave en smugle ventilation, en ide om og tvinge evt fugt indefra og ud. Har tømt båden totalt i dag på nær vægge..båden er en Finmar 26 år. 72

• #9   8. nov 2015 det lyder som osmose ,ser det sådan her ud https://www.google.dk/search?q=osmose+båd+foto&espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCLaf8KL4gMkCFYW ? det kan ikke betale sig at lave det rigtigt (sandblæse og ny gelcoat) så enten skal man skrotte den ,eller lave en nødreperation , ved at trække noget spartel på ,prime og bundmale .

• #10   8. nov 2015 Ja det ligner meget det du linker til Mikael b, og så alligevel ikke hels men der er nok ikke to tilfælde som er ens..

profilbillede
  • #11   8. nov 2015

profilbillede
  • #12   8. nov 2015 hvor ligger båden ?

• #13   8. nov 2015 Mellem Grindsted og Billund

• #14   9. nov 2015 ja der kommer jeg desværre ikke lige forbi . men tror godt jeg kan stå inde for mit svar "9"

• #15   9. nov 2015 Mange vælger at sandblæse eller skrabe hele båden, for at kunne sikre at man har fået alt osmose væk. Der anbefales at man fjerner alt maling, og det er også den bedste måde. Hvis man ikke vi fjerne alt kan man tage de områder hvor der er skader og reparere dem.

Nu hvor du/han har fjernet alle blærer og osmose, evt. står båden står rå uden gelcoat i de områder hvor båden er skadet. Du skal du nu til at behandle skaderne (karterne der er kommet) fra osmosen. Dertil skal du bruge 63.1211 Jotun fortynner nr17 til rengøring af hele skroget, brug en klud og husk beskyttelses maske og handsker. Derefter skal du til at spartle huller, og krater med 63.1196 Jotun Osmoshell. Det kan ikke vurderes om hvor meget man skal bruge, så der skal man lige tænke sig om , men en 2,5 kg. skulle gerne være nok til de fleste projekter uanset skadens omfang.

Når det er påført og spartlet ud, samt slebet så det ser flot ud. Skal du nu til at påføre 63.1114 Jotun Antipest primer .Påfør minimum 300 MY eller hvad der svare til 4 fyldige lag forbrug:(svært at vurdere, men en antipest har en dækkeevne på 5 kvadratmeter pr. liter) . Når du har gjort dette skal du til at lægge bundmaling på, om det er selvpolerende eller en hård bundmaling Jotun vk eller racing er underordnet. Dog anbefales det en jotun vk selvpolerende til sejlbåde. Påfør 3 fyldige lag, 2,5 liter dækker 10 kvadratmeter.

• #16   9. nov 2015 http://mmc1.dk/tips/hempelsdenlille2010.pdf

omkring side 30 står der lidt om hvordan du skal gøre

nicolai

• #17   10. nov 2015 Planen bliver og få sat varme på båden hurtigst muligt.. og der næst og få rengjort resten af bunden og få skaderne i bund.. Der er indkøbt nogle Hempel high protect som var tiltænkt fribor, der må købes mere. Syntes det skal have et forsøg.. Jeg er meget taknemmelig for alle jeres input, så tak for det jeg vil prøve og følge op med billeder efter hånden
    Vh. Søren

• #18   13. nov 2015 Hej Søren. Jeg havde osmose problemer med en båd. Fik en professionel til at tage sig af den. Han anbefalede at den efter nedslibning skulle tørre lææænge. Den stod inde i en tør hal og tørrede forår og sommer over, så jeg mistede en sejlsæson. Billedet viser hvordan den så ud i den periode. Efter færdiggørelse, har der ikke været flere problemer af den slags.

profilbillede
  • #19   13. nov 2015 Hej Torben, Ja det squ godt nok noget kedelig skidt.. jeg håber på at få varme på båden i nær fremtid, håber på at kunne banke den op i nærheden af 20 grader indv. Det må sku tørre godt hvis den står sådan en tid.. vil prøve om jeg kan finde en jeg kan låne / leje en fugtmåler af så jeg har lidt føling med om jeg kan gå i gang. Mit er ikke så slemt at se til endnu, så jeg håber det bedste. Men en ordentlig rengøring vil snart afsløre det.. Tør næsten ikke spørge hvad sådan en omgang koster
    Mvh Søren

• #20   14. nov 2015 Uanset om det er osmose eller ej skal du gøre noget ved det da der er huller i gelcoaten hvor vandet kommer ind til glasfiberen og HVIS det er osmose vil det brede sig og blive noget rigtigt lort øv øv .
    Jeg tror på at du skal følge de råd som Nicolai.K er kommet med
    Held og lykke jeg håber da virkelig at du får bugt med problemet

Kommentér på:
Osmose og behandling

Annonce