{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.443 visninger | Oprettet:

Mindre støj - opgradering af motor {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg syntes, at der er lidt for meget støj og vibration fra vores 115 HK mercury efi 2007. Jeg overvejer derfor at opgradere vores Askeladden 605 med en 150 HK, som ved normal fart (15-25 knob) vil gå lavere omdrejninger. Topfart er pt 32-35 knob ved cirka 6300 rpm.
Er der nogen, som har erfaringer i denne retning?

PS: overvejer den nye Mercury, eller en brugt Yamaha med balanceaksler.

Mvh Claus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mindre støj - opgradering af motor
  • #1   9. nov 2015 Jeg har selv haft Mercury påhængsmotorer i tidligere både og jeg kan desværre sige at de er ikke det meste stille modeller der findes. Efter min bedste vurdering er den mere lydsvag påhængsmotorer lavet af Suzuki.

  • #2   9. nov 2015 Jeg er godt med på, at der er forskel på mærkerne, men hvor stor er den oplevede lyd forskel? Falder af stolen af overraskelse, eller bliver jeg skuffet efter at have brændt pengene af? Min nuværende motor fejler intet. Claus

  • #3   9. nov 2015 Syntes ikke der er den store forskel når der sejles med mange omdrejninger forskellen ligger ved lave omdreninger/tomgang...alså på nyere motorer som din ikke de ældre..og det er jo ikke ved tomgang du ønsker den lydløs...såå ja det er sku lidt svært om man skal bruge penge på ny for det smiley

  • #4   9. nov 2015 Er 6300 rpm ikke lige i overkanten.... mener at MAX er 6000. Men kan jo tage fejl

  • #5   9. nov 2015 de mest støjsvage.. er så vidt jeg ved yamaha og honda.. har selv haft mariner og har nu yamaha .. der er en del forskel i støj niveauet. men yamaha går max 6100.( begrænser)

  • #6   9. nov 2015 Lavere omdrejninger ser jeg som fordel, da min har max ved 6500 rpm, hvilket støjer rimelig meget ved WOT. Den nye Mercury 150 går også lavere rpm, men norske test siger den bråker. Det oversættes vist med støjer? smiley

  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #7   9. nov 2015 Suzuki er den mest støjsvage som jeg har oplevet, men kun ved tomgang. Ved normalt sejlads er de forskellige mærker meget lig hinanden.
    Jeg ville finde diverse test på nettet på hhv. 115 hk og 150 hk og så notere hvad de forskellige støjer ved de forskellige omdr i db ved de omdrejninger som du gerne vil sejle med. Du sejler nok 500-1000 omdr. lavere med en 150 hk ved samme fart som en 115 hk så det burde være til at få et overblik. Hvis du sejler mest ml 15-25 knob, så kan jeg godt være i tvivl om det vil være investeringen værd mht. støjen, men sejlglæden ved 150 hk mod de nuværende 115 er jeg ikke i tvivl om vil være hele investeringen værd smiley


  • #8   9. nov 2015 vil lige sige at min 115 yamaha kun pisser når den står i tomg.... flere har undret sig over at båden (drev) indtil de så sladrestråle

  • #9   9. nov 2015 Min 100 hk går med 6000 som max..Motor blokken er Yamaha -plastik er mercury og klistermærker mariner..men tror ikke der er den store forskel på de forskellige mærker når vi snakker max rpm...og hvor tit sejler man tomgang smiley

  • #10   10. nov 2015 Hvi der er vibrationer fra motoren er der da noget galt med propel / aksel eller motorophæng ???


  • #11   10. nov 2015 Tror det er helt normalt med vibrationer fra en motor, det ser man også normalt på biler. Jeg har desuden prøvet andre både, hvor en vis grad af vibration var normalt.

  • #13   11. nov 2015 Claus.T
    Hvis du kan mærke vibrationer i båden når du sejler har du enten en skæv propelaksel ELLER en beskadiget Propel
    En bil skal da heller ikke normalt vibrere når du kører men hvis du har en voldtunet motor kan bilen godt ryste / vibrere lidt hvis motoren sår og kaster / vælter

    Med hensyn til bil så ved jeg ikke hvad det er du kører i
    MEN hvis en standard bil vibrerer når du køre så er der da noget galt og
    jeg ville da helt klart undersøge hjulafbalancering og centringskiverne
    for en bil MÅ ikke vibrere

    Hvis din motor går med 6500 RPM så kan jeg da godt forstå hvis den larmer for 6500 lyder da meget og jeg tror da du med fordel så kan gå 1 tomme eller 2 og få mere fart på båden med 115 hk


  • #14   11. nov 2015 Hej
    Nu skal vi ikke starte større diskussion, men hvis du åbner kølerhjelmen på din bil og lægger hånden på ventildækslet - så kan du mærke vibrationer. Disse varierer afhængig af omdrejninger på motoren. Det er derfor, at eksempelvis Yamaha og Honda monterer modsat roterende balanceaksler i motorblokken på 150 HK, der skal eliminere vibrationer inden de når ud i bådskroget.
    Med hensyn til større skrue på min motor - så har jeg overvejet det samme, men det er jeg blevet frarådet, da det skulle reducere topfart og øge benzinforbrug smiley


  • #15   11. nov 2015 Var det ikke en ide og prøve med en anden propel...bare så man lige kan se om det virker..det prøvede jeg og var 100 % tilfres. smiley

  • #16   11. nov 2015 Jo måske - men skulle man så også skifte til flere blade fx. 4 eller 5 bladet? Jeg har en 3 bladet Vengance på nu?

  • #17   11. nov 2015 Ja det er pisse svært med propeller...jeg har også prøvet flere inden jeg fandt den rigtige til alle mine både..prøv at se den her side måske den kan bruges til noget.


    http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1345


  • #18   11. nov 2015 Claus.T
    Propeller og fart på speedbåde er skide kompliceret og ikke altid logisk
    Jeg har selv en 17 fod thundercraft med V bund og startede med en 19 tommer 3 bladet viper propel og der gik motoren med de 6000 rpm som var foreskrevet som max men båden gik kun ca 43 knop , så satte jeg en 4 bladet 19 tommer på pr rpm faldt til 4400 RPM men farten var den samme men når vi var flere i båden havde jeg problemer med at komme ud af vandet ???? så prøvede jeg en 21 tommer 3 bladet viper og så var farten oppe på +45 knop selvom RPM faldt til 5600 men nu kommer den fint ud af vandet med flere personer i båden så det er ikke altid at RPMm og fart hænger sammen .
    Jeg har også prøvet med er 5 bladet 22 tommer high five og da gik båden 46.3 knob med 5400 RPM men den var kun god når jeg var alene i båden.
    Flere blade giver en mere rolig båd ved høj fart hvor en 3 bladet giver mere fart men giver nemmere mere chinwalk da en 3 bladet er mere hård ved båden menhvis du skal rode mere end dette med propeller så hedder det Clever eller Chopper og så bliver det RIGTIGT dyrt

    MHT rystelser på bilen så kan jeg fortælle at jeg har en Opel Vectra 1,8 16 ventiler og der kan du stille et glas vand oven på ventildækslet så den ryster ikke
    så hvis din motor ryster skal den justeres men det er noget helt andet med en påhængsmotor for hvis du kan mærke rysten eller vibrationer når du sejler er der som jeg har skrevet før fejl på propel eller aksel og så er dine gummiophæng sikkert også slidte og bør udskiftes.

    Jeg kan egentlig ikke forstå at nogen af de kloge hoveder som reparerer motorer til dagligt herinde ikke har skrevet dette .


  • #19   11. nov 2015 ALLE båder har 2 motorer på skal have motorer der drejer hver sin vej for at få det rigtige træk ?? det har ikke noget med vibrationer eller rystelser at gøre

Kommentér på:
Mindre støj - opgradering af motor

Annonce