{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.998 visninger | Oprettet:

Valg af skrue {{forumTopicSubject}}

Gode sejlervenner.
Jeg har en Marine 15 HK 2-takt med langt ben bag min Bandholm 24.
Jeg skal have en ny skrue på.
Mit krav er, at få en skrue der virkelig bider i modstrøm og høj sø samt sikker havnemanøvre. Er altså ikke interesseret i høj fart. Der har jeg jo sejl.
Desto mere jeg læser om emnet, jo mere forvirret er jeg.
Men lav stigning = god bideevne = lav gear.
Høj stigning = høj fart = højere gearing.

Er tilbudt en A12P7 Mercuri med B 9.25 x 7P. 3- Bladet.
Diameter 9.25 og stigning 7 - som jeg forstår det.

Er det et godt valg? Eller hvad mener det hjælpsomme panel?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af skrue
  • #1   11. nov 2015 Ved ikke om den propel passer til dit brug...det kommer and på hvor stor den du har på nu er ?? Og hvor mange omdreninger min motor max må gå med ?? Husk at det giver ca 200 omdreninger når du går op eller ned.....jeg har lige købt en 4 bladet spitfire 13 p til min nu går min motor med 6000 omdreninger ved max som den skal...før hade jeg en 3 bladet 17 p der gik den 5600 omdreninger ved max..den regere meget hurtigere nu både i sving/manøvre/og acceleration og topfarten er næsten den samme...ved godt fart og ud af vandet ikke betyder noget for dig men din motor må ikke komme over max omdreninger som fabrikken skriver og den må ikke sejtrække...men nummer et er at prøve nogle modeller....der kan også nok findes 4 bladet til mindre motor de har et godt greb i vandet.

  • #2   12. nov 2015 Tak til Henrik. Aner Ikke hvilken skrue der sad, da den forsvandt ud I dybet.

  • #3   12. nov 2015 Hej.
    Der er lavet en speciel "sailmate" udgave af din motor.
    Den var vist blot på 8 HK, og ikke 15 som din.
    Den er med speciel lav stigning og, vist nok også, rigtig gode bak-egenskaber.

    Da 8 og 15-modellen er samme model, så passer denne propel til din motor også.
    Du skal bare finde den :-).

    Prøv evt ved Leif Larsen Marine i Svendborg.

    Max rpm er i min optik irrelevant her, da der jo vel kun er tale om en motor til brug ind/ud af havnen og ved evt. vindstille.


  • #4   12. nov 2015 Ja det er netop vindstille jeg mener at man skal passe på ikke at overbelaste motoren med for mange omdreninger ved en for lille propel...jeg har nok været med til at sejle 4 timer med fuld gas...der var ikke en vind....så motoren fik alt hvad den kunne

  • #5   12. nov 2015 Hvis man virkelig er nervøs for det, så kan man købe en omdrejningstæller til 500 kr og sætte på. Så er man sikker på at man ikke giver den for meget.

    15 HK er iøvrigt meget til en sejlbåd.


  • #6   15. nov 2015 Gode Venner. Tak for mange råd og anvisninger. - Jeg går videre i min søgning.
    Min nuværende propel er 9,25 x 7p. Vil egentlig blot vide, om den er god til mit formål: havnemanøvre, bide sig fast i høj sø og modstrøm.


Kommentér på:
Valg af skrue

Annonce