{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.336 visninger | Oprettet:

VHF kanaler. {{forumTopicSubject}}

hej. har købt en håndholdt vhf radio. og har lige et par spørgsmål. radioen har kanalerne 1-88 (men ingen der hedder L1, L2, L3 og hvad det nu hedder) hvilke kanaler er lystbådekanaler. og nu her skal på sommerferie 2 både. hvilke kanaler må vi bruge til at snakke sammen? ved godt man skal have vhf certifikat hvis det skal være helt rigtig. håber nogen har svar på dette.

på forhånd tak.


Kommentarer på:  VHF kanaler.
  • #1   25. jul 2007 kanal 16 er nødkanalen, og tror at resten er frit tilgængrlige, har heller ikke fået taget sertifikatet endnu. lige et tillægs spørgsmål. min simrade dwhf lader til ikke at kunde sende/modtage på arbejdskanalerne, er det fordi at der ikke er ilagt et inm nr endnu, og de så er scamblet, har af gode grunde ikke testet på kanal 16, men det ville være betryggende at vide at den vilker

  • #2   25. jul 2007 Du må bruge kanal 16 til at kalde den anden båd op og derefter aftale en arbejdskanal. Din VHF skal have lagt kanalerne L1 og L2 ind, for at du kan bruge dem (155,500 + 155,525 MHz). Resten af kanalerne er IKKE frit tilgængelige, da de på forhånd er tildelt forskellige tjenester, f.eks. skib-skib, bestemte havne, lods, farvandstjenester osv. Der er også flere kanaler du kun må bruge hvis du er over 25sm fra land. Hvis i planlægger at "knævre" sammen via VHF, skal i ha anskaffet jer en radio så i kan snakke sammen på lystbåds-kanalerne, men hvis det kun er til kortvarige beskeder, kan i bruge VHF kanal 6, 8, 72 eller 77. Vær dog opmærksom på, at det også er de kanaler der bruges af handelsskibene, både skib-skib og internt ombord, men hvis i sætter jeres sendestyrke til 1w burde der ikke være nogen der brokker sig, hvis bare i ikke forstyrrer smiley

  • #3   25. jul 2007 Tak skal du have. det lyder som om det er noget du har forstand på. smiley hvis jeg nu bruger 1w sendestyrke hvor langt kan det række?

  • #4   25. jul 2007 Tag nu det certifikat så alle misforståelser og unødvendig kanalmisbrug undgåes. Der er faktisk mange regler omkring VHF.

  • #5   25. jul 2007 Er også enig i at du bør tage certifikatet. Hvor lang rækkevidden er, kommer an på atmosfæriske forhold, bla. om det er nat eller dag; Rækkevidden er som regel længere om natten. Men på en "almindelig" dag skal du nok forvente omkring 4-5 sm rækkevidde på 1w.

  • #6   25. jul 2007 ja ved jeg godt jeg burde. kommer også på et tidspunkt. regner heller ikke med jeg vil få brug for at snakke i den. det er mere for en sikkerhedsskyld jeg har den med. bl.a kalde broer op hvis det bliver nødvendigt. og måske give et par beskeder.
    hvor meget koster det certifikat? har duelighedsbevis mærkeligt det ikke går ind under den.


  • #7   25. jul 2007 Jeg har ikke den ringeste anelse om hvad det koster, men du kan da prøve at kontakte vhfskolen.dk og høre hvad sådan et må koste.

  • #8   25. jul 2007
    Jeg læste mig selv op til SRC Certifikatet som det retteligt hedder - jeg mener det kostede 350,- til prøven + 1 pasfoto, så var den hjemme.....

    Jeg har måske lidt forspring som gammel Walkie nørd + Telegraf Soldat, men jeg mener at de fleste kan læse sig til det men hvis man snyder sig til det ved at KUN læse prøvematerfiale så snyder man kun 1 - sig selv.....



  • #9   25. jul 2007 ved nogen hvor jeg kan finde en liste over hvor de forskellige kanaler er uddelt til?

  • #10   26. jul 2007 Det kan du ikke "bare" finde; Dels afhænger det af præcis hvor du vil sejle henne og dels ændres de jo af og til. Men du kan via TDC få et kompendie der hedder "Radiostationer i skibe" . dér er bla. en oversigt over de fleste kanaler i skandinavien. men som tidligere nævnt, har du alligevel ikke noget at gøre på de "profesionelle" kanaler; Hold dig på de kanaler jeg nævnte tidligere, for hvis du endelig får brug for at komme i kontakt med en kyststation, en bro el.lign så vil det første opkald altid være på kanal 16 alligevel og så skal de nok fortælle dig hvilken arbejdskanal du skal gå over på. smiley

  • #11   26. jul 2007 Kenneth B:

    Svært at svare på..! For hvad er en dwhf og hvad er et inmr nr??


  • #12   26. jul 2007 simrade RD68 er en Dwhf [ digitalradio ], og når man har sået sin licens følger der et inmr nr med som skal kodes i radion, dette nr er sersonligt og ved salg skal radion ind til en simrede forhandler og slettes da man ikke selv kan gøre dette, [ det var hvad der stod i vildledningen ] Sids vi var ude og sejle sammen med en af mine venner, prøvede han og kalde os op fra sin whf men uden resultat der var bare støj, jeg har aldrig hørt tale på den, og hvis man lader den søge på alle kanaler standser søgningen sommetider og det skratter så, som om der måske var en samtale igang, vi har snakket om den måske er scamblet da der ikke er ilagt en kode endnu

  • #13   26. jul 2007 Rettelse det er et MMSI nr og ikke et inmr nr

  • #14   26. jul 2007 Til Brian L: Opkald til Lyngby radio foregår på en arbejdskanal IKKE på 16! Men selfølgelig KAN man kalde dem på 16, men det korrekte er på en arbejdskanal. MVH Frank

  • #15   29. jul 2007 Kenneth B:

    siden du skriver en digital "whf" går jeg ud fra du mener VHF med DSC; Så er det korrekt, at der er et MMSI-nr. som du skal registreres med, ellers er der jo ingen grund til at have DSC...
    Mener hjemmesiden hedder fritidssejler.dk. derinde kan du vist nok registrere dit MMSI-nr.


  • #16   29. jul 2007 Frank G:

    Når du specifikt nævner Lyngby Radio: Der er ingen lyttevagt på Lyngby Radio og du får intet ud af at kalde dem på en arbejdskanal (og i princippet heller ikke kanal 16). Hvis du ikke har en DSC-VHF, er det derfor stadig kanal 16 du skal forsøge med. Hvis du har DSC, er det kanal 70 du sender anmodningen på.
    Iøvrigt; selvom mange stationer er noteret med f.eks. kanal 10+11+16, så er det de færreste der rent faktisk svarer direkte på 10 og 11. Langt de fleste reagerer kun ved opkald på 16. Bla. har jeg selv flere gange kaldt Lyngby på 16 og de har svaret hver gang.
    Det undrer mig lidt, at du siger man skal kalde dem på en arbejdskanal..procedurerne for opkald er, at det er den kaldende station der foreslår en arbejdskanal hvis det er 2 skibe. Hvis det derimod er en landstation, er det dem der oplyser hvilken arbejdskanal der skal bruges, så derfor kan du af gode grunde ikke kalde dem på en arbejdskanal først, men starter som udgangspunkt altid på 16.


  • #17   29. jul 2007 Brian L: Jeg er ret sikker på at man SKAL kalde dem på en arbejdsstation, mener sågår det står i lærebogen for VHF, men er selvfølgelig ikke sikker. Jeg er kaktisk lige på vej ud af døren til Frankrig på ferie, så det må lige vente 8-10 dage med at slå efter. God ferie til jer alle! MVH frank

  • #18   29. jul 2007 ...... så travlt havde jeg heller ikke med at komme afsted til Frankrig, især ikke da jeg fandt ud af at bogen "Radiostationer i skibe - VHF-håndbog" lå inden for rækkevidde. I denne bog side 18 pkt. 5.2 står der i første linje, følgende: "opkald til Lyngby radio skal ske på en af kystradiostationens arbejdskanaler"
    Så opkald på kanal 16 er i grunden forkert, men selvfølgelig svarer de også på 16. Og Lyngby radio lytter med på alle deres officielle arbejdskanaler. De overvåges ved at en lampe lyser, når der er trafik på disse.
    Længere nede under samme pkt, står der at "Opkald til udenlandske radiostationer sker almindeligtvis på 16 eller på en arbejdskanal"

    God ferie, vi ses! Frank


  • #19   29. jul 2007 Du har da ret i at det står i VHF-håndbogen at man skal kalde lyngby radio på en arbejdskanal først. Nu er VHF-håndbogen fra TDC jo altså ikke lovpligtig og da den kun findes på dansk er den tydeligvis også mest til undervisning og folk der ikke bruger hele GMDSS-systemet til daglig. Jeg ved nu heller ikke hvor mange der har kortet der viser arbejdskanalerne, for det kan da være svært at huske. Til gengæld er "List of Coast Stations" den officielle dokumentation for samtlige stationer i verden, samt deres frekvenser. Den opdateres desuden med rettelser, hvilket VHF-håndbogen ikke gør.
    Nå, men i "List of Coast Stations" angives kun kanal 16 (for VHF's vedkommende) hvorefter Lyngby vil angive en arbejdskanal.
    Og jo, jeg er klar over at håndbogen i sin tid blev udgivet i samarbejde med Lyngby Radio, men hvis du, efter forgæves at have kaldt dem på en af de nævnte arbejdskanaler uden held, efterfølgende kontakter dem på anden vis, vil de uden tvivl forholde sig til de officielle lister, som altså angiver kanal 16 som den kanal du skal kalde dem på.
    Jeg er også klar over de nævnte lamper; Det er muligt de sidder og lytter med, men derfor betyder det ikke at der er lyttepligt. Du kan derfor ikke forvente at de vil svare til hver en tid.


Kommentér på:
VHF kanaler.

Annonce