{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

for tung motor {{forumTopicSubject}}

hey købte en 18 fods styrpultbåd med en evinrude 90 hk 2 t med Indsprøjtning fra 2006 super kraftfuld motor men også tung ,el trin er under vandlinjen,sælger en jysk politikommissær vil ikke tage den retur,han lovede at den virked fint,skulle sejle den fra Ishøj havn til sydhavn da jeg kom ud fra Ishøj havn og ville give den gas gravide den sig bare ned,sælger vil ikke tage den retur kosted 71500kr.
hvad kan jeg gøre da det er en fin båd og lækker motor men for tung.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ændring i en eksisterende Autocad tegning 2.200 kr.
  • Fejning og vask af 8 hovedtrapper 1.000 kr.
  • Emhætte reparation 1.000 kr.
  • Fuge mellem epoxy gulv og fodpanel 850 kr.
  • El stik flyttes og køleskab på plads 600 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine som ind imellem ikke tømmer vandet ud. Der er nogle hjemme på torsdag og igen på mandag. 573 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for tung motor
  • #1   4. aug Jeg tror næppe en 90hk 2-takter kan være for tung til en 18 fods styrepultsbåd, en 2-takter er jo den letteste motortype du kan få.

    Så dit problem er noget andet, enten helt forkert trim, forkert propel eller måske løst gummi i propellen.

    Kan du beskrive "gravede sig ned" lidt mere specifikt? Hvordan var omdrejningerne, trim og hastighed

    Udfra dit billede vil jeg ikke mene båden ligger for dybt, men gør den, er det mere sandsynligt det er båden der er for tung end motoren


  • #2   4. aug båd

  • #3   4. aug m

    profilbillede
  • #4   4. aug grav sig ned ,trak agter mer ned ved gas næsten som at kører på bag hjul.måtte gasse ned ellers ville båd gå under

  • #5   4. aug båd

    profilbillede
  • #6   4. aug har lagt 40 kg i front det hjalp lidt men ikke noder er plas til 20 kg mere .motor vejer 148 kg. har 2 batteri der omme også ca 25 kg
    benzintank ligger center tige ved forstole kan det passe at el trim skal værer under vandlinjen?


  • #7   4. aug tænger motor skal hæves.men hvordan.

  • #8   4. aug Det du beskriver som "grave sig ned" lyder mere som om du ikke kan komme helt op og plane. Dvs din motor er for lille i forhold til din båd, din skrue er helt forkert eller du simpelthen har forkert trim.

    Hvad er det for en båd og hvad str motor er den godkendt til? Du bør have en motor der mindst er 70-80% af maksimal motorstørrelse for at kunne sejle fornuftigt i båden

    Hvor erfaren er du i at sejle en planende båd?

    Når du skal have den op, skal du trimme motoren helt ind (tæt til båden) og give fuld gas, så skulle båden gerne accelerere og "sejle op på stævnbølgen" hvilket får hækken til at gå ned kortvarigt. Når du så er kommet op og plane kan du trimme motoren lidt ud (væk fra båden) og justere på gassen og ellers nyde farten.

    De fleste (alle?) både vil "stejle" lidt når de planer, men du bør kunne justere trim så du stadig har kontrol over båden og kan se udover stævnen. Det er naturligvis godt at fordele vægten så stævnen ikke er alt for let, men det bør ikke være nødvendigt at have sandsække eller havefliser i båden for at den sejler godt.

    Udfra hvad du beskriver tror jeg ikke du har været oppe og plane og har taget gassen af båden inden. Eller også er der noget i vejen med din motor så den ikke yder nok til at du kan plane.

    Hvis du mener din motor skal hæves, kan jeg se af 1. billede at bolten sidder i midterste hul på motoren. Dvs du kan hæve den 1 bolthul uden at skulle bore i skroget. Men igen - det er meget usandsynligt det er dit problem.


  • #9   4. aug sejlede 4-5 knob lavel omdreninger gav gas istiden for at komme op at plane trak den enden ned så jeg måtte holde fast i pult for ikke at falde i vandet.frikson pladen ligger nok 20 cm under vandliljen.

  • #10   4. aug har sejlet i 10 haft 6-7 både indenbords og udenbords 14 til 18 fod ,mit el trim har altid været oven vand ,,

  • #11   4. aug men tak for svar må prøve at give den hurtige gas trim var helt inde ved båd.

  • #12   4. aug godkendt til 100hk
    der sidder 90 hk på.


  • #13   5. aug forkert brug af trim = prøv at trimme helt ind vår båden skal op og plane
    hvis den stadig graver sig ned er din propel for stor , hvad er det for en propel der sidder på nu ???
    At trimmet sidder under vandet er normalt på nogle bådtyper mit trim er også under vand men jeg skyller det efter hver sejlads .
    Kavitationspladen skal sidde 2-5 cm over for MAX hastighed ,dette kan justeres ved at hæve motoren 1 hul eller mere på hækken.
    Tag et billede af båden bagfra når den står på trailer med motoren nede så er det nemmere at råde dig , .
    hvor i landet bor du ? hvis du bor i Nordsjælland kan jeg godt hjælpe dig med fejlfinding


  • #14   5. aug Fejl 40 = Brugerfejl.

    Båden trimmes forkert, når der skal accelereres.


  • #15   5. aug Prøvede du ikke båden inden køb ?
    90 hk er ikke for meget , når den er godkendt til 100 .
    Er der problemer ville jeg sætte flaps på , frem for og læsse vægt i stevnen


  • #16   6. aug Hvad er det for en båd? Kunne ligne en Ørnvik 525 eller 550WA udfra billederne?

    Tror bare du skal på vandet igen og lege lidt med trim'et, så skal du nok blive glad for den.


  • #17   6. aug 1. Kontrol af højde mellem motoren kavitationsplade og bunden af båden passer.
    2. Hvis motor er trimmet helt ind når du giver gas, og båden stadig hiver stævnen op, ja så mangler trimmet måske et par grader mere at arbejde med. Så kan du sætte en kile ind. Se link. https://www.engholm.dk/motorplade-for-haek-kileformet


  • #18   7. aug båd

    profilbillede
  • #19   7. aug ligger fast i vandet til og med sep.
    tak for alle input, er lige på lille ferie.


  • #20   8. aug Båden er godkendt til 136HK, så 90 HK er på ingen måder i overkanten.

  • #21   8. aug @20 hvor ser du 136hk? Typepladen siger 74,8kW eller 100hp

    Når det så er sagt, er det en tung båd på 800kg uden motor, så en 90hp (eller100hp) er nok i underkanten


  • #22   10. aug #21
    Jeg missede lige typepladen. Det er korrekt, at båden er godkendt til en motor med 74.8 Kw, eller 101.728 HK...:)

    Beklager fejlen.

    Enig i din betrgatning omkring bådens vægt og maksimal motorstørrelse. Det bliver ingen sprinter.

    Om der sidder 90 eller 100 HK på hækken, vil næppe ændre alverden i det samlede regnestykke bortset fra et større benzinforbrug og udgift til en nytteløs motor på ekstra 10 HK...:)


  • Jesper Bagge R
    Jesper Bagge R Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Svar: 6
    #23   21. aug Jeg har selv haft sådan en motor og den er altså ret frisk ifht f.eks. en 100hk firtakter.

    Hvis den er trimmet bare nogenlunde rigtigt bør den kunne få 800kg båd i plan uden problemer, det du oplever lyder underligt i mine ører.

    Motor bør heller ikke være for tung, den er rimeligt let ifht en tilsvarende firtakter.

    Er du sikker på båden ikke er fyldt med vand ?
    Har du prøvet at hive bundproppen ud når du har den på trailer ?

    Min første båd var en lille let 14 fods styrepult med en 75hk e-tec som er en neddroslet version af din 90hk (= samme vægt) og ligegyldigt hvad jeg puttede i af personer, proviant, gear og fiskegrej så kunne den plane lynhurtigt.


  • #24   30. aug trim helt ned, hvis det virker(trimmet kan godt tåle vand).... 90hk skal kunne få den op at plane hvis den ellers tænder på alle cylindre... 90hk i totakt er ingenlunde for tung til en 18fods.... jeg havde 90hk på en 14fods

Kommentér på:
for tung motor

Annonce