for tung motor {{forumTopicSubject}}
hey købte en 18 fods styrpultbåd med en evinrude 90 hk 2 t med Indsprøjtning fra 2006 super kraftfuld motor men også tung ,el trin er under vandlinjen,sælger en jysk politikommissær vil ikke tage den retur,han lovede at den virked fint,skulle sejle den fra Ishøj havn til sydhavn da jeg kom ud fra Ishøj havn og ville give den gas gravide den sig bare ned,sælger vil ikke tage den retur kosted 71500kr.
hvad kan jeg gøre da det er en fin båd og lækker motor men for tung.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 20 Svar: 1.472
Så dit problem er noget andet, enten helt forkert trim, forkert propel eller måske løst gummi i propellen.
Kan du beskrive "gravede sig ned" lidt mere specifikt? Hvordan var omdrejningerne, trim og hastighed
Udfra dit billede vil jeg ikke mene båden ligger for dybt, men gør den, er det mere sandsynligt det er båden der er for tung end motoren
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
benzintank ligger center tige ved forstole kan det passe at el trim skal værer under vandlinjen?
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 20 Svar: 1.472
Hvad er det for en båd og hvad str motor er den godkendt til? Du bør have en motor der mindst er 70-80% af maksimal motorstørrelse for at kunne sejle fornuftigt i båden
Hvor erfaren er du i at sejle en planende båd?
Når du skal have den op, skal du trimme motoren helt ind (tæt til båden) og give fuld gas, så skulle båden gerne accelerere og "sejle op på stævnbølgen" hvilket får hækken til at gå ned kortvarigt. Når du så er kommet op og plane kan du trimme motoren lidt ud (væk fra båden) og justere på gassen og ellers nyde farten.
De fleste (alle?) både vil "stejle" lidt når de planer, men du bør kunne justere trim så du stadig har kontrol over båden og kan se udover stævnen. Det er naturligvis godt at fordele vægten så stævnen ikke er alt for let, men det bør ikke være nødvendigt at have sandsække eller havefliser i båden for at den sejler godt.
Udfra hvad du beskriver tror jeg ikke du har været oppe og plane og har taget gassen af båden inden. Eller også er der noget i vejen med din motor så den ikke yder nok til at du kan plane.
Hvis du mener din motor skal hæves, kan jeg se af 1. billede at bolten sidder i midterste hul på motoren. Dvs du kan hæve den 1 bolthul uden at skulle bore i skroget. Men igen - det er meget usandsynligt det er dit problem.
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
der sidder 90 hk på.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.477
hvis den stadig graver sig ned er din propel for stor , hvad er det for en propel der sidder på nu ???
At trimmet sidder under vandet er normalt på nogle bådtyper mit trim er også under vand men jeg skyller det efter hver sejlads .
Kavitationspladen skal sidde 2-5 cm over for MAX hastighed ,dette kan justeres ved at hæve motoren 1 hul eller mere på hækken.
Tag et billede af båden bagfra når den står på trailer med motoren nede så er det nemmere at råde dig , .
hvor i landet bor du ? hvis du bor i Nordsjælland kan jeg godt hjælpe dig med fejlfinding
maj 2008
Følgere: 51 Både: 1 Emner: 17 Svar: 2.108
Båden trimmes forkert, når der skal accelereres.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 468
90 hk er ikke for meget , når den er godkendt til 100 .
Er der problemer ville jeg sætte flaps på , frem for og læsse vægt i stevnen
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 20 Svar: 1.472
Tror bare du skal på vandet igen og lege lidt med trim'et, så skal du nok blive glad for den.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.404
2. Hvis motor er trimmet helt ind når du giver gas, og båden stadig hiver stævnen op, ja så mangler trimmet måske et par grader mere at arbejde med. Så kan du sætte en kile ind. Se link. https://www.engholm.dk/motorplade-for-haek-kileformet
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 102 Både: 6 Emner: 2 Svar: 105
tak for alle input, er lige på lille ferie.
maj 2008
Følgere: 51 Både: 1 Emner: 17 Svar: 2.108
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 20 Svar: 1.472
Når det så er sagt, er det en tung båd på 800kg uden motor, så en 90hp (eller100hp) er nok i underkanten
maj 2008
Følgere: 51 Både: 1 Emner: 17 Svar: 2.108
Jeg missede lige typepladen. Det er korrekt, at båden er godkendt til en motor med 74.8 Kw, eller 101.728 HK...:)
Beklager fejlen.
Enig i din betrgatning omkring bådens vægt og maksimal motorstørrelse. Det bliver ingen sprinter.
Om der sidder 90 eller 100 HK på hækken, vil næppe ændre alverden i det samlede regnestykke bortset fra et større benzinforbrug og udgift til en nytteløs motor på ekstra 10 HK...:)
maj 2020
Følger: 1 Svar: 6
Hvis den er trimmet bare nogenlunde rigtigt bør den kunne få 800kg båd i plan uden problemer, det du oplever lyder underligt i mine ører.
Motor bør heller ikke være for tung, den er rimeligt let ifht en tilsvarende firtakter.
Er du sikker på båden ikke er fyldt med vand ?
Har du prøvet at hive bundproppen ud når du har den på trailer ?
Min første båd var en lille let 14 fods styrepult med en 75hk e-tec som er en neddroslet version af din 90hk (= samme vægt) og ligegyldigt hvad jeg puttede i af personer, proviant, gear og fiskegrej så kunne den plane lynhurtigt.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.145
for tung motor