{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.472 visninger | Oprettet:

Peter N
Peter N
Tilmeldt:
12. aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

kølingen i min påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for hjælp - er fuldstændig ubehjælpsom i forhold til påhængsmotorer, men vil gerne lære.
Jeg har lige købt en brugt 4 HK Mariner pæhångsmotor, 2 takt, fra et dødsbo - alder ukendt - men ikke ret gammel og ikke ret brugt, men havde stået stille et par år. Bruger den som hjælpemotor på min lille sejlbåd.
Den fungerede perfekt i starten - men i sidste uge stoppede kølestrålen næsten helt - og blev meget varm.
Heldigvis opdagede jeg det straks og brugte sejl resten af vejen.
Nu har jeg lettere ubehjælpsomt tumlet med problemet i nogle dage.
Set på impellen - som var helt perfekt. Alt rent i kammeret og impellen blød og smidig.
Dernæst har jeg taget pladen af i toppen af kølingen - alt så helt fint ud, og når jeg startede motoren kom vandet op.
Jeg har endvidere pustet og renset div huller rundt omkring - men fandt intet skidt overhovedet - og efter at spulet med vandslangen ned i toppen af kølingen mens pladen var væk lykkedes det at få kølevand igen - og selv om jeg gav "gas" blev vandet ikke varmere end jeg kunne holde hånden under.
En nabo, der selv havde en lille påhængsmotor vurderede på min indsats og mente at den kølede mere end tilstrækkeligt.
I dag skulle jeg så prøve den af på båden - og alt forløb perfekt i et par minutter indtil den blev belastet lidt. Kun halv kraft. Kølestrålen blev nærmest kogende og jeg syntes at der kom damp ud af kølehullet, hvorefter jeg stoppede den og tog den med hjem. Den starter stadigvæk perfekt - køler fint i karret, men bliver jo heller ikke særlig belastet.
Er der nogle der har et forslag til at komme videre udover at sende den til professionelt eftersyn? Jeg vil gerne lære at gøre det selv.
Måske skal kølevandet være så varmt - eller der sidder noget skidt nede i kølekamrene som jeg ikke har fået has på så den ikke får vand nok eller måske noget helt andet.

hilsen Peter N


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  kølingen i min påhængsmotor
  • #1   12. aug 2007 thermostaten?

  • #2   12. aug 2007 Prøv at puste med en kompressor, det hjalp på min gamle motor

  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #3   12. aug 2007 Tak for råd om termostat og pust med kompressor.
    Det vil jeg prøve - kompressor først.
    Jeg havde ellers af en anden fået at vide, at der ikke var termostat i så lille en motor - men det lyder da mest sandsynligt at der er. Hvordan finder jeg frem til den?
    hilsen og tak
    Peter N


  • #4   12. aug 2007 Kan så fortælle dig at der ikke er thermostat på min 15 hk fra 1996

  • #5   12. aug 2007 nej det er ikke sikkert at der er termostat i, også derfor jeg skrev "?" efter....prøv evt at tage et stykke ståltråd eller lignende og rens hullet der hvor kølestrålen kommer ud, der kan ofte sætte sig noget skidt

  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   12. aug 2007 Til Chr. X
    Når jeg nu skal forsøge med kompressor - skal jeg så puste op i det (kobber)rør der sidder lidt opp i benet, når jeg har taget gearkasse og impelhus ud? Resten af "åbninger" heruinder kølestrålehul er pinligt rene.
    Jeg mangler viden om hvordan kølesystemet reelt er opbygget og kan være bange for at der skulle sidde noget kompliceret - filtre og kanaler etc. der kunne tage skade.


  • jakob K
    jakob K Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   28. jul 2014 jeg følger lige med.. jeg har nemlig fuldstændig samme problem med min Mercury 4.5 HK

  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   1. aug 2014 Hej Jakob
    Det er godt nok længe siden og jeg er ikke siden blevet synderlig klogere om påhængsmotorer. Men jeg har fortsat min påhængsmotor og den fungerer perfekt.
    Tilbage i 2007 lykkedes det mig ved hjælp af en gasmontør, der lige kom forbi og tjekkede mit gasfyr og var skrap til al det med at skrue, at komme ind til et kølekammer i siden af toppen, og det var meget irret og fyldt med aflejringer. Det skrabede jeg af med en stålbørste og så var problemet løst.
    I et par år brugte jeg ikke motoren og da jeg startede op igen, jeg tror det var i 2011, ville den igen ikke køle. Og det kølekammer jeg havde renset tilbage i 2007 var fint endnu - så jeg sendte den til en professionel. Og det var frygteligt dyrt.
    Men udover at servicere den generelt, skifte impel, tændrør og al det som man godt kan selv og virkelig betaler for, så fandt han et andet kølekammer et eller andet sted længere nede som også var tilstoppet.
    Og siden er alt perfekt, men jeg skyller den også grundigt igennem hvert efterår i ferskvand tilsat lidt frostvæske førend den overvintrer, det skulle forhindre korrosion.
    Morale - få en kyndig til at hjælpe dig hvis du ikke er skrap til at skrue og skille ad, såfremt det er kølingen det drejer sig om - det med at rense og skrabe belægning væk er nemt - kølekamrene skal bare findes og jeg tror faktisk ikke at det er svært, enten hvis du kan selv og tør eller hvis en lidt mere kyndig står ved din side (gasmontøren) som i mit tilfælde. Og husk at skylle hvert år i ferskvand m. frostvæske.
    vh Peter


Kommentér på:
kølingen i min påhængsmotor

Annonce