{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.961 visninger | Oprettet:

Trhallur L
Trhallur L
Tilmeldt:
21. maj 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Første gangs køber {{forumTopicSubject}}

Hej forum. Jeg har nu drømt om at købe en motorbåde i gennem flere år og nu er tiden inde hvor drømmen skal blive til virkelighed. Der har været mange elementer som skulle være på plads, før jeg kunne købe en båd. Som f.eks. kone (ja ja, vi gør det), arbejde efter studietiden og banken (jo jo, der er ved at være luft til det).

Men jeg skriver dette indlæg, i håb om i ville være mig behjælpelige med nogle af de ting og tænker over for tiden.

Hvilken betydning har en CE-mærkning på en båd. Når vi f.eks. tænker på import, afgift, lovgivning, forsikring og gensalg?

Hvilke papirer/dokumenter skal man havde med fra sælgeren af båden, når man har indgået handlen?

Skal båden registreres hos de danske myndigheder, f.eks. som man gør ved en bil?

Skal man betale en afgift eller en form for skat, hvis man køber en båd i og tager den til Danmark?

Hvilken ting skal jeg være opmærksom på, når jeg tegner en forsikring. Og hvad bør man som minimum have med i sin forsikring. Er der nogen forsikringsselskaber som er specielt velegnede til en bådforsikring?

Findes der en form for tjeklister/vejledning til køb af båd?

På forhånd tak.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første gangs køber
  • #1   8. dec 2007 der findes et forum mere som kan findes på
    w w w . b a a d s n a k . dk
    Undskyld alle de mellemrum men de har banet den side. der findes en udmærket 1. gangs købs guide, og CE mærkning er MEGET vigig.


  • #2   8. dec 2007 Det var sgu` mange spørgsmål.
    Men hvad type båd søger du ( jolle, speedbåd, kabinebåd, sejlebåd eller........? )
    I hvilket økonomisk områder taler vi om ?
    Er det ny eller brugt du søger ?

    Både SKAL være CE mærket.
    Og en brugt CE mærket brugt båd, kan du uden problemer tage med hjem fra et andet EU-land. Uden for EU kommer der told og moms på.
    Kun store både, skal registreres i Dansk Skibsregister. Men så taler vi om fiskekutter og kæmpe motorbåde. Så du skal altså ikke sejle rundt med en nummerplade på din båd.
    M.h.t. forsikring, kommer det jo an på prisen på din båd. Mindre joller + mindre motorer er/kan dækkes af din indbo-forsikring. En større båd kan/bør forsikres med kasko. Hvis du feks. melder dig ind i SSK, FSK eller JSK kan du tegne billig forsikring på joller og motorbåde.
    Når du skal købe båd, så tag en person med, som kender til både.


  • Trhallur L
    Trhallur L Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   8. dec 2007 Hej og tak for svarene.
    Jan M.
    Jeg vil hermed bruge de næste par aftener på baadsnak.dk.

    Kim C.
    Det er rigtigt, ung mand mange spørgsmål. Men vi er på ud kik efter en brugt båd. Jeg skrev ikke hvilken type båd, jeg var på ud kik efter, men mærker/typer som Bayliner, Monterey og wellcraft. Disse både har fanget min interesse fordi, de rummer en familie med overnatnings muligheder, i den lave prisklasse, toilet, lille køkken, man sidde ned/for oven og hygge sig, stor benzin motorer, kan køres med trailer.
    Jeg bor ned på Sydfyn og de oplivelser jeg godt kunne tænke mig, med både jeg søger er følende. En hurtig tur fra Tåsinge til Ærø, weekend tur på de Sydfynske øer og fiske tur med mine drenge. Trailer funktionen er en nødvendighed, fordi jeg ikke tror det er mulighed at få en båd plads inden for de første 5 år.

    CE-mærkningen til båden, er det et dokument eller noget fysisk på båden?


  • #4   9. dec 2007 Hej,

    Jeg vil anbefale dig at købe en båd som er ce godkendt. Det gør det meget lettere for dig, har før hørt om folk som har fået deres båd ce godkendt - Men pludselig finder de ud af at de fysiske rammer i båden ikke stemmer overens med kravene, så godkendelsen er derved ikke korrekt. Vil du ikke købe her i landet så køb i Tyskland, Holland eller lign. Der kan også være penge at spare... Søg og du skal finde;o)


  • #5   9. dec 2007 Ta en tudekiks Morten.

    Vi gider ikke høre mere om den sag, glem den.


  • #6   9. dec 2007 bla bla bla i er sku da lige dumme til at besvarer mandens spørgsmål!!!!!!!!!


  • Trhallur L
    Trhallur L Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   10. dec 2007 Mark B:
    Hvis jeg forstå dig ret, så er det kun en lille aluminiumsplade, som indikerer denne CE- godkendelse og ikke noget dokument, der er tilkoblet et nr. på båd med et dokument/CE- godkendelsen.
    Det som jeg måske kan frygte er en situation, hvor man har købt en båd i Danmark, tyskland eller USA, er at sælger eller forhenværende sælger har selv fået på monteret denne en lille aluminiumsplade. Nu kommer forsikringsselskabet inden billedet og denne flinke mand fra dette selskabet siger. Unge mand, denne båden kan overhovedet ikke forsikres pga. af denne falske aluminiumsplade. Nu danner der en stor klump i min hals, ups uha dada. Nu kommer man virkelig på arbejde og så skal man selv få lavet en CE- godkendelse til båden eller at båden slet ikke kan blive CE- godkendt.
    Jeg har en Land Rover som må trække 3500 kg på krogen.


  • #8   10. dec 2007 Der udstedes altid et document også et så kaldet document of conformative eller overensstemmelseserklæring på dansk. dette skal følge båden. Hvis det er en seriegodkendels så skal producenten kunne forsyne dig med dette dokument ved henvendelse.

Kommentér på:
Første gangs køber

Annonce