{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.349 visninger | Oprettet:

Propel valg til 40 hk yamaha {{forumTopicSubject}}

Jeg prøver lige at smide det indlæg jeg har lavet på den anden side ind her. Måske er der nogle herinde som også kan hjælpe.

Da jeg står og skal have skiftet min propel ud på min yamaha 2t 40 HK fra 1996, grundet en skade på den, er jeg i tvivl om, hvilken propel jeg skal vælge.
Min båd kommer til at veje omkring 350-400 kg. alt incl. og skrogformen kan ses i mit galleri. Jeg er dog i tvivl om max omdrejningerne på min motor, og hvilken gearing den har, så jeg kan ikke rigtig sætte tallene ind i propelberegneren.

De tal jeg har er:

HK 40
Båd sejlklar 400
max omdr. 5500
gearing 13:24 = 1,84

Min nuværende propel er 10 1/2 x 13"

Men spørgsmålet er om jeg skal købe en ny magen til, eller skifte til en anden størrelse, når jeg nu alligevel skal have en anden.

ps. Der er slået en flig af propellen, og jeg er derfor bange for at bruge den der sidder på.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel valg til 40 hk yamaha
  • #1   14. dec 2007 Båd sejlklar = Båden sejlklare vægt

  • #2   14. dec 2007 ja jeg ville også gøre som mark siger.. klart det bedste vil jeg mene.

  • #3   14. dec 2007 Kan godt se, at der er slået et stykke af på størrelse med en tommelfingernegl.
    Jeg havde samme størrelse hakker på min skrue ( 60HK Evinrude ). Her sleb jeg dybt rundt om skaden, til jeg var nede i ren alu. Så blandede jeg noget 2-komponent plastik-stål, og byggede skaden op groft. En del af 2-komponent plastik-stålen blev ført 20-30mm ud fra skaden, for at styrke opbygningen. Efter det var hærdet op, begyndte jeg et fint slibearbejde, og bearbejdede 2-komponent plastik-stålen, så alle tre skrue-blade var ens. Til slut, blev skruen grundet, og lakeret op med 4-5 gange silver-spray. Dette har nu holdt i over to år.
    Samme behandling har jeg givet på en 20HK Mariner i sommers, som p.t. stadig holder.


  • #4   15. dec 2007 Hvis den gamle skrue fik motoren til at gå med fuld omdrejninger skal du have en skrue der er samme størrelse ellers skal du have en anden skrue.
    Kontakt en dk forhandler hvis du skal have en anden de plejer at have forstand på det de siger.


  • #5   15. dec 2007 Tak for svarene.
    Kim det vil jeg da prøve, der er jo lang tid til sommer, og vinteren skal gå med et eller andet jo smiley


  • #6   15. dec 2007 Så er propellen "lappet". Det kostede mig 30 mins arbejde og kr. 29,95. Jeg tog ud i Harald -Nyborg og købte noget Kemisk Padding, som er spartel til metal. Så spartlede jeg skruen og sleb ned. Nu ligger skruen til tørring efter en gang frisk maling.

  • #7   15. dec 2007 Ser ud som om, du kun har fyldt ud, hvor det er slået af, og ikke spartlet det 20-30mm ned over skruebladet. Hvis ikke du gør det, tror jeg ikke det holder til ret meget !!!!!!

  • #8   16. dec 2007 Det kan egentlig godt være. Jeg må lige være lidt opmærksom når jeg seljer de første par gange.

Kommentér på:
Propel valg til 40 hk yamaha

Annonce