{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Skal jeg bruge speedbådscertifikat? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved der har været diskussioner om speedbådscertifikat alt for mange gange. Men lige dette spørgsmål kan jeg ikke finde svar på nogen steder. Har fundet mig en båd på 12 fod (3,66 m) og 25 hk.

Loven foreskriver jo en formel som skal benyttes til beregning af max antal HK når båden er over 4 m, men når den er under 4 m siger loven:

"Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 4 meter og en fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover."

Hvis 19 kW omregnes til HK giver det 25.5 HK og dermed må jeg vel gerne sejle båden uden speedbådscertifikat ? eller er det at "strække" lovens rammer lidt for meget?

Håber nogen vil give deres mening om spørgsmålet til kende smiley

Mvh Christian


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skal jeg bruge speedbådscertifikat?
  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 12 Svar: 1
    #1   2. jun 2016 Nej, du behøver ikke certifikat for st føre denne båd, da grænsen er 25,5 HK for både under 4 meter (som du selv skriver).

    Mvh. Kenneth


  • #3   2. jun 2016 Mange tak for hjælpen smiley

  • #4   2. jun 2016 Hvorfor ikke bare tage det certifikat? Så er du up to date med reglerne... Det kan jo gøres på ganske kort tid, og koster ikke en formue.

  • #5   2. jun 2016 overhovedet ingen grund til at bruge tid og kræfter på det certifikat . det er direkte værdiløst .

  • #6   2. jun 2016 Den snak er taget mange gange her. Der findes ikke noget der er spild af tid. Men udbyttet er måske af blandet kvalitet. Derimod burde alle tage duelighedsbevis. Det hiver en god basisviden og sikkerhed. sejler man bla til Tyskland er det et krav at du har det.

  • #7   2. jun 2016 Altid godt at kende lidt til reglerne og de forskellige farvandsbøjer osv ..

  • #8   2. jun 2016 Michael B, spid af tid? det tog mig 2 timer fra jeg ankom til jeg gik derfra med certifikatet, og første gang man får en bøde, kan det nemt løbe op i samme pris som certifikatet koster.. Så jeg vil sige det ikke er spild af tid, men godt at have da folk også lære om søfarten, og det er rart at folk ved hvem der skal vige osv ved møde med andre både smiley

  • #9   2. jun 2016 Jonas ; det ar et svar til "4" så der er ingen bøde , og det at du kan tage det på 2 timer , viser jo tydeligt at det er værdiløst .

    Wessel : at man på 2 timer kan lære ret meget om sejllads ,er vel ikke realistisk ?
    så jo det certifikat under de rammer der er , er direkte værdiløst , hvorimod et krav om duelighedsbevis , ville være ganske fornuftigt ,(jeg lærte intet på mit kursus, så det var spild af tid)


  • #10   2. jun 2016 Vores speedbåds bevis varede 6 timer + 1 times prøve ( 0,5 times sejlads og 0;5 time mundtlig prøve ) så det er svært at generalisere ...
    Så vi var fint tilfreds med marine skolen. dk


  • #11   2. jun 2016 steen : jeg generaliserer netop ikke , men påpeger at hele konceptet omkring det , er helt tossede når der er så stor forskel ,tænk hvis det var bilkørekort vi snakkede om , kunne man forestille sig at nogle havde brugt 4 timer og andre 18 ? der mangler nogle regler og noget kontrol ligesom der er ved duelighedsbeviset . derfor synes jeg at det certifikat og kravet herom er værdiløst.

  • #12   2. jun 2016 Vi er enig, der burde være nogle retningslinjer mht. indhold og varighed af kurser der afholdes.
    så kvaliteten var ensartet


  • #13   3. jun 2016 For bådførerens egen skyld bør man tage et kursus hvor man lærer de basale ting såsom vigeregler, bøjer / farvandsafmærkninger, lidt viden om nedkøling i vand osv. Selv kajak-rorere burde lære dette inden de kan købe en kajak. (jeg er selv kajak-roer).

  • #14   3. jun 2016 Jeg vil give michael ret i at et 2 timers kursus er til grin. måske endda i virkeligheden værre end sket ikke at tage det. Der er nok nogle brodne kar mellem som ser det som hurtig tjente penge. mit råd et duelighedsbevis. om ikke for ens egen skyld, så for vores andres skyld.

  • #15   3. jun 2016 jeg vist ikke at man kunne tage speedbåds certifikat i 2 timer, jeg tog min i 2014 hos watergames i Brøndby (findes også i Arhus) og det hele tog 2 dage. Da jeg har aldrig sejlet før var det første gang jeg hørte søfarts vig regler, signal flag betydninger og hvad man skal gøre ved ulykker /katastrofe. Det kan godt være at jeg ikke husker det hele idag men jeg ved hvor jeg kan slår svaret op. Derudeover øvede vi i ude på havet med MOB øvelser og øvelser at ligge bad til kajen , det var ret at jeg fik lidt basis teknik før jeg købt min sprit nye ørnvik 2 uger efter. fordi der var skriftligt og mundtligt eksamen dagen efter var vi tvunget til at læse materialet igen og lære reglerne.

    Jeg giver folk ret at en duelighedsbevis er af bedre kvalitet men en speedbåds certifikat er bestemt ikke en spild af tid og er bedre ende ingen ting .


  • #16   3. jun 2016 et speedbådscertifikat , kan faktisk bruges som den praktiske del af duelighedsbeviset , problemet er bare at der er så meget fup og svindel med det tænker at flere de censorer i bedste fald er døve og blinde og i værste fald ligeglade eller ??

  • #17   3. jun 2016 Husk lige på at man lavede en regel der hedder: alle både uanset længde kontra størrelse på motor, kræver speedbådskørekort hvis denne kan plane. smiley

  • #18   3. jun 2016 Man lære kun lidt af og have det speedbådcertifikat.
    jeg køre heller ikke uden kørekort smiley


  • #19   4. jun 2016 "17" hvad mener du ?

  • #20   4. jun 2016 caspar t - det er ikke rigtigt.

  • #21   4. jun 2016 Christian R, trækker det selvfølgelig tilbage hvis det ikke korrekt, er bare faldet over flere tabeller hos diverse havnekontorer, hvor der står udregning af kw kontra fod, men at man skriver eller hvis båden kan plane. Men er vist da noget af en jungle af forskellige bud, hvis man søger på nettet. Mvh Caspar

  • #22   7. jun 2016 Jeg vil helt klart anbefale et duelighedsbevis og synes man det er for meget, så gå ind på www.duelighed.dk og tag nogle af de test der er derinde...
    Tog selv speedbådscertifikat og synes at det simpelthen var for ringe viden man fik der.... derfor tog jeg duelighedsbeviset om vinteren... Og der er bare en verden til forskel....
    God vind derude til alle og pas på jer selv og hinanden...


Kommentér på:
Skal jeg bruge speedbådscertifikat?

Annonce