{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.886 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at have båd Motor/Sejl {{forumTopicSubject}}

Hey sømænd/kvinder.
Jeg elsker at sejle men har aldrig haft min egen båd men ud skal det være.
Jeg har en række spørgsmål omkring det mest økonomisk men og lidt praktisk. håber i kan hjælpe mig

1. Hvad koster det båd generelt.
2. Motorbåd VS. Sejlbåd økonomisk set.
3. Hvordan finder jeg ud hvor mange L pr. sø mil den bruger (Motor)
4. Hvad skal man være opmærksom på når man køber brugt båd.
5. Jeg vil bruge ca. 100000kr. på en båd hvor meget skal jeg ligge til side udover til fx. havneplads, udstyr osv.


På forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at have båd Motor/Sejl
  • #1   2. jul 2016 1. Der er en bredt pris forskel alt afhængige om storelse, ældre, ekstra udstyr, model og type. Pris er ikke altid relateret til tilfredshed.
    Hvad kan du tænke dig?

    2. Sejlbåd er selvfølge mere økonomisk da du sometiden sejler 'gratis' , men man kan også finde en mindre speedbåd/ Styrepultsbåd som ikke koster mere end 150kr brændstof for en hele dag på vandet . Det er mindre en man vil bruge til biografen. Igen kommer det an på hvad du er meste til.

    3. Kom med navn, model og type af motoren og man kan typisk tjek forbruge op på nettet. Ofte er der en her på forummet som kender lidt til den og kan giv dig et ide.

    4. Hvor godt den har været vedligeholdt og hvor nemt du kan finde reservedel til den. Det er en god ide at tage en ven som kender lidt til båd med når du skal handle.

    5. 100k kan købe dig en rigtigt fin båd, pris på årligt service er afhængig om båd motor model, bundmaling koster cirka 450 - 700kr , polering, voks osv er småpenge. Havneplads er meget forskelligt men bestemme hvilken havn du kan tænke dig og se priserne på deres hjemmeside,


  • #2   2. jul 2016 med afskrivning og forsikring , ,brændstof, billig havneplads , servicering med hjælp fra en kammerat , reperationer optagning osv , regner jeg med ca 40000 kr om året på vores nye searay 275, vores monterey 214 ,der var ydest billig at sejle i kostede ca 30k , myraen ca 10k (plus en masse arbejde) min gamle jolle ,15fods ca 1500 om året ,. og ved alle bådene har jeg ordnet tingene billigst ,korrekt muligt,

  • #3   2. jul 2016 Har selv haft en del både i det prisleje, og med forsikring, havneplads, tvunget medlemskab af klub, service, vedligeholdese og forbrug har jeg brugt ca. 20.000 kr. I snit pr. år.

    Har også haft flere sejlbåde, det har dog ikke været billigere, da der så her både er sejl og rig der skal vedligeholdes, ud over motor. Der er selvfølgelig ikke det store brændstofforbrug, men udskiftning af sejl og slidele på riggen kan let koste det samme som en pænt stor ny påhængsmotor


  • #4   2. jul 2016 Jeg har haft sejlbåd til ca. 100K. og min udgift har ligget på 3000-5000 pr. år.
    Forbruget på sådan en sejlbåd i 22-30 fods serien er 1-4 liter i timen, så den er ret økonomisk.


  • #5   2. jul 2016 3-5000 kr ? hvordan får du den op og i vandet ? , er den kaskoforsikret ? der må vel være lidt vedligholdelse og afskrivning ? hvordan er dit beløb brugt ? det lyder nemlig meget billigt .

  • #6   2. jul 2016 Jeg har følgende udgifter : ( ca. beløb )

    Ansvarsforsikring : 667 kr.
    Plads og vagt : 1418 kr.
    klub kontingent : 625 kr.
    kran op og ned : 1000 kr.
    Oliefilter : 129 kr.
    Motorolie : 359 kr.
    Impeller : 120 kr.
    Dieselfilter : 99 kr.
    Bundmaling : 600 kr. ( en 2.5L bøtte rækker til ca. 2 år )
    div. male ruller : 100 kr.

    i alt : 5117 kr.

    Med årene kommer der selvfølgeligt ting som batteri, GPS, kompas, div. skruer, zink anoder, søkort, tovværk, pussemiddel, shampoo osv.

    Diesel ja, tror jeg har brugt 5 liter pr. år så det er småtings afdelingen jeg ikke har regnet med, forbruget på min motor var 0.5-1.0 liter i timen men jeg har for det meste brugt sejlene


  • #7   2. jul 2016 Jeg vil tro en Kasko forsikring på en båd til 100K. vil koste omkring 6000 kr. pr. år.
    Jeg har bare tænkt at båden jeg havde ikke var nok værd til at jeg ville bruge så mange penge i forsikring.

    Det har gået fint i 22 år på ansvar smiley

    - har dog haft indbrud i min motorbåd tilbage i 90erne smiley

    Min nye sejlbåd bliver dog noget dyrere så der skal fuld Kasko på, jeg satser på den koster under 12000 kr. at forsikre, men nu må vi lige se.


  • #8   2. jul 2016 afskrivning på sejlgarderoben er mellem 10-20% . og en en kasko koster nok en 3000inkl afgift

    http://www.sejlsport.dk/baadejer/baadejerskab/foer-du-koeber-baad/hvad-koster-det


  • #9   2. jul 2016 Jeg betvivler ikke Tinos regnskab. Men der er stor forskel på prisen på en havneplads, jeg skal give 7500 kr. årligt, for pladsen hvor båden må være max 2,5 m. bred, det er dog inkl. 2 løft og landplads.

    Mht. om det er billigere at have en sejlbåd vs motorbåd, kommer det jo helt an på hvad man vælger at købe. Hvis man har 100.000 kr. til køb af båd, og vælger at investere dem i en større kølbåd med org. rig og indebords saltvandskølet motor med 40 - 50 år på bagen, så kan det godt være alt virker, men udgiften over de næste 10 år, bliver med stor sandsynlighed større end hvis du købte en næsten ny kabinebåd med 4-takts påhængsmotor.


  • #10   2. jul 2016 Ja der er stor forskel på hvor båden ligger og hvad det koster.
    Tror også en motorbåd kan være et fint valg, men chancen for at den bliver stjålet kan være større.
    Synes jeg hører om mange der har fået stjålet enten hele båden eller motoren.
    Enkelte har endda fået savet hele motorbrønden af hvor de så har taget motoren med.
    Jeg fik i sin tid stjålet hele min teleflex styring og gas/gear kontrol.
    Hvis motoren havde været på var den nok også blevet nuppet.

    På de 11 år jeg havde min 100K. båd tabte jeg 54000 kr. i ren værditab,
    men satte heller ikke nye sejl på.


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #11   2. jul 2016 Vi sætter 2000 af hver måned til båd det løber meget godt rundt

  • #12   3. jul 2016 Tak fordi mange og hurtige svar bliv endelig ved hvis i har mere at tilføje.
    Jeg har næsten besluttet mig for en daycruiser hvor der er mulighed for overnatning.

    Noget helt andet er hvor stor skal en båd være før jeg vil kunne sejle til Norge i den hvor det stadig er forsvarligt


  • #13   3. jul 2016 Det er muligt at sejl til Norge i en jolle hvis du holder dig tæt på kysten hele vejen. Folk har krysede jordkloden med kajak. Forsvarligheden er at du lære at læse vind og vejr så du ikke udsætter din båd til forhold den var ikke skabt til.

  • #14   3. jul 2016 Har du bilen til det, kan du med fordel have båden på trailer, typisk er det billigere end at have en havneplads, også selv om traileren kræver service, du slipper for bundmaling, har let ved at få motoren serviceret, kan let fylde benzin på, og frem for at givet det en fantastisk mulighed for let at komme til andre farvande. Vi sejler meget i området omkring Orust, det tager 5 timer at køre derop, flere campingpladser har slæbested, så har man mulighede for at leje hytte eller ligge i telt, hvilket i vores tilfælde giver en del bedre komfort end at overnatte i båden.

  • #15   3. jul 2016 Nu tænkte jeg mere over nordsøen da jeg flytter til Norge snart og vil gerne kunne sejle på besøg i Danmark.

  • #16   4. jul 2016 Nordsøen kan være rigtig modbydelig. men igen, hvis man sejler langs kysten og holder øje med vejret kan det være noget af det flotteste man har oplevet. men du skal holde dig så tæt på havnene som muligt. vejret kan hurtigt slå om.

Kommentér på:
Hvad koster det at have båd Motor/Sejl

Annonce