{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Svejsning i støbejern
  • #1   31. aug 2008 hey
    man kan godt svejse det med støbejerns elektroder,
    men hvor er den revnet henne? er det ind i vand kamret eller?


  • #3   31. aug 2008 Hvis man kender lidt til elektrode svejsning kan man sagtens selv svejse det med støbejern elektroder, emnet skal som sagt forvarmes og skal køle langsomt af. Pak det godt ind i isolering og giv det et døgns tid til afkøling. Husk at rengøre og affedte metallet inden svejsning. Held og lykke.

  • #4   31. aug 2008 Men som Jens siger, er man det mindste i tvivl om det så få et cylinder firma til det

  • #5   1. sep 2008 Det skal forvarmes godt. Jeg har prøvet at TIG svejse i støbejern. Første gang man svejser, revner det igen, det gør det også anden og tredje gang, men fjerde, måske femte gang holder det.

    Jeg havde ikke lige en svejseflamme til at forvarme med, så det blev svejst et par gange i stedet. Holder stadig i dag, fire år efter.

    Det var en speciel skive til en koldsav.


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #6   8. apr 2010 Ang. Svejsning af støbejerns manifolde, motorblokke gearkasser,mm.
    Støbejern kan svejses med følgende.:

    Gas og ilt svejsning.
    Ulempe er at der kommer meget varme i emnet, men er en brugbar metode
    til mindre dele der ikke tager skade af varmen. Bruges meget inden for formindustrien fordi den har nøjagtig de samme egenskaber som støbejernet.

    Pulversvejsning.:
    Er lige som ved gassvejsning meget varmekrævende, men en brugbar metode. Kan binde på mange legeringer hvor andre svejsematerialer ikke vil binde. Bruges til Rep. af manifolde, topstykker og beslag.

    TIG. Svejsning.:
    Mindre emner og emner hvor man ikke vil risikere at have gennemløb F.eks hvor man står med det Halve gevind hul som man gerne vil have svejst sammen igen..
    Fordele.: Meget mindre varme.
    Ulemper.: Mange flere spændinger, og en svejsesone der verken er til at bore eller file i.

    Elektroder.;
    Fordele.: Kan både svejses koldt og varmt F.eks Revne i motorblok.
    Kan Svejse Støbejern Sammen med støbejern.
    Støbejern sammen med stål.
    Ulemper.: Ikke rigtig nogen.

    Co2 svejsning.
    Fordele.: Ingen
    Ulemper.: Svejsesonen bliver så hård at der ikke kan bores eller slibes. Men man ødelægger hele strukturen i støbejernet. Og giver mange spændinger. Kan ikke anbefales.

    Hvordan kan man lave en svejsning der skal være i orden, hvis man ikke kender legeringen på det der skal svejses. Svaret er enkelt brug Reparationssvejsematerialer de er udviklet til det. De elminere alle gætterier omkring valg af tilsatsmaterialer, da de dækker et meget større legeringsspektre.
    Produktionssvejsematerialerne er jo udviklet til et helt andet formål.

    Jeg ser mange velmenende svar men de er desværre mange gange skrevet af personer der har hørt om det eller læst det.
    _________________
    Jeg har lavet Reparationssvejsning i over 30 år og i dag er vi med til at udvikle svejsematerialer specielt udviklet til reparation, jeg høre desværre alt for mange udtagelser omkring svejsning hvor det er noget man har hørt og ikke selv har prøvet, håber at der er flere der ville fortælle hvad deres erfarring er omkring svejsning. Hvordan de gætter sig til hvilken svejsetråd de skal bruge.
    Mvh Allan L
    e-mail allan@absvejs.dk


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #7   19. mar 2017 Hej alle sammen. Vi har i mange år prøvet at få svejset støbehjernes-topstykker, De fremlagte resultater har op til dato været meget ustabile .
    Allan fra AB Svejsetæknik gik ind i sagen for ca. 3 måneder siden. Allan påstod: at han med garanti vidste hvordan det skulle gøres. Allan har lige leveret 3 topstykker, som han har svejset for os. Alle 3 topstykker var revnede og fyldt med små huller. Det ser ud som støbejernet er blevet porøst og revnet omkring varmesonerne. Lad os høre, kan fagkundskaben og de saglige hjælpe her.
    Det var planlagt.: Bearbejdningen af de omtalte topstykker skulle efterfølgende ske hos 3 forskellige cylinderservice firmaer, som alle nu har meldt fra og underkendt arbejdet som meningsløst efter de har set svejsningerne. Alle 3 firmaer vil anvise svejsearbejde til den som kan løse opgaven. (utæthederne er ind til vandkamrene og mellem ventilkamre)


Kommentér på:
Svejsning i støbejern

Annonce