{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.670 visninger | Oprettet:

CE mærkning/årgang {{forumTopicSubject}}

Hvis man nu skal købe en brugt bå, fx. en ca. 20 år gammel båd.
Hvorledes sikrer man sig så at båden har været i EU inden 16. juni 1998 og dermed kan sælges frit og lovligt.

Båden kan jo være solgt i EU fra ny eller importeret fra USA for 1 år siden og dermed kræve en CE-mærkning ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CE mærkning/årgang
  • #1   30. okt 2008 Men spørger efter papirene på båden..
    Efter at have set "aftenens matinee" skader lidt sund fornuft skader vel heller ikke.. smiley

• #2   30. okt 2008 Ehm både der var ædre end 98 skulle da ikke ha ce mærkning?

• #3   30. okt 2008 Til Lars:
    Der er ofte ingen papirer på en + 20 år gl. båd. Tit har den jo skiftet ejer mange gange fra ny, og for +20 år siden fulgte der ofte ingen papirer med ved køb af en båd, andet end en kvittering, som ofte jo for længst er smidt væk.

Jeg købte i 1985 en fabriksny båd, og fik en brochure + salgskvittering og intet andet.

Til Steffen:
    Jo både der er fra før 16 juni 1998 skal have CE hvis de importeret fra et ikke ikke Eu-land.

Fx. køberer jeg en båd i USA fra 1980 og importerer den til DK, SKAL den CE-mærkes før jeg må tage den i brug eller sælge den.

• #4   30. okt 2008 jo både der er ældre end 98 skal også ha ce mærkning men kun vist den er importere efter 16. Juni 1998 fra et andet land end eu

• #5   30. okt 2008 Jaja men hvis den nu er "født" i Eu skal den vel ikke?

• #6   30. okt 2008 Heine - du spurgte og jeg svarede hvad jeg ville gøre smiley
    Personligt ville jeg ikke købe en båd uden papirer.. smiley

• #7   30. okt 2008 på min Century er der et målebrev fra før den nævnte dato.
    det var grunden til at jeg turde købe den, fordi det er dokumentation på at den er importeret til EU før 16 juni 1998
    Den dokumentation er et minimum for fritagelse fra CE.

Jan

• #8   30. okt 2008 Lige præcis Jan.
    Så er man da på den sikre side..

• #9   30. okt 2008 Til Lars
    Det er også ok med dit svar smiley

Tænker blot hvis man nu vil købe en lille jolle med en 6 HK påhængsmotor fra engang i firserne, så tvivler jeg på at der medfølger nogen papirer.

Til Jan:
    Jeg har aldrig hørt om et målebrev på en motorbåd, så en spændende oplysning !
    Normalt er det vel kun noget som bruges for at dokumentere en sejbåd, at den hører til i den rigtige klasse i en kapsejllads.
    Dette er kun gyldig i 4 år.

Hvorfra har du oplysningen om at det er minimum for fritagelse for CE-mærkning ?
    Link?

• #10   30. okt 2008 Heine, jamen vi er da så vidt enige smiley DEt er ikke alle som har papirene i orden..

Nu mener jeg dog at en jolle er fritaget, men kravene kan du finde på mit site.. smiley

• #11   30. okt 2008 Heine
    da jeg har dokumentation på at min båd var i landet før d.16 juni, fra en af staten godkendt instans.
    så kan man ikke gøre mere.

• #12   30. okt 2008 Har købt en coronet 24 fods, som jeg er igang med at ligge en 380hk diesel. båden er fra 1974 så vidt jeg ved. har ikke nogen papier på den eller noget, kun en Slutseddel fra tidliger ejer. hvad skal jeg så i mit tilfælde angående CE mærkning + den støre motor ?

• #13   30. okt 2008 Kan ikke se at en jolle er fritaget.
    I bestemmelserne omkring CE-mærkninh, sår der ALLE både mellem 2,5 og 24 Meter skal have CE.

Jeg har heldigvis gemt importpapirerne på min Angler, som er importeret til Tyskland i 1996, så den er lovlig.

Min anden båd en Skibsplast 550 fra 1989 har jeg dog ingen papirer på, og den kan jo teoretisk være solgt til Grønland i 1989 og importeret til DK i 2005. dermed skal den vel CE-godkendes ?

• #14   30. okt 2008 den større motor og dermed vægt tror jeg vil kræve en ny CE.
    men hvis den erstatter to maskiner med tilsammen samme vægt tror jeg ikke der er et problem men få det på skrift fra din forsikring.

Jan

• #15   30. okt 2008 Nå så fandt jeg svar på mit sidste spørgsmål.
    Min Skibsplast er lovlig.
    Fra søfartsstyrelsens hjemmeside:
    "Svar til spørgsmål 9
    Der kræves ikke CE-mærkning af et fritidsfartøj, der er produceret indenfor EØS området før 16. juni 1998.

Dette skyldes, at fartøjet allerede var på markedet inden fritidsfartøjsdirektivet trådte i kraft. Selvom fartøjet i mellemtiden har været brugt i Japan (som jo er et tredje land), kan det importeres til og frit omsættes i Danmark. "

Sikke noget fis, for en båd fra 1995 importeret fra fx. USA i 2008 var måske også på markedet i EU inden 1998 ??

• #16   30. okt 2008 JEP...... fis
    det lugter mere af som Lars T tidligere har nævnt en handelsbarierre.
    Men det er loven som den er nu.

Jan

• #17   3. nov 2008 jeg tager det ikke sirøst alt det der.. en båd er ikke registret nogen steder så der ingen der ved hvor eller hvornår en båd kom til landet. og at de så står og siger at de kan være livfarlgie at sejle i fordi nogen i england sejlet ud i en båd der vældet og endenu mere plat er at ham der er den eneste i danmark der kan CE-godkende en båd.. f.eks.. køber du en larson båd fra 2005 af i USA så er den da lige så meget CE-mærket som dem de sæjler i EU .. det er 100% den samme båd..

• #18   4. nov 2008 Flot Kasper - godt der er folk som dig, der ikke tager tingene alt for seriøst:) Men jeg er helt enig med dig, i forhold til det billede de forsøgte at tegne med at de var dirkete livsfarlige.. En total joke, men hey hvois eksperten ikek sige at man skal CE-mærke både fra ikke EU-landet ja så står han jo hurtigt uden job smiley

Jeg vil næsten ligge hovedet på blokken og vove den påstand at en Larson til US-markedet ikke er magen til en til EU.. Det er i hvert fald tilfældet for SeaRay, Bayliner, Maxum, Regal, Baja, Crownline og Chaparral.. Men at Larson skulle gør noget exceptionelt anderledes tvivler jeg kraftigt på..

Det bliver spændende den dag du vil af med dine både og de ikke er ce-godkendte..

• #19   5. nov 2008 hvis US både ik er det samme som dem i EU hvad er forskellen så ?? ud over alt ellen i en US båd er 110v og 60hz men det er da os de eneste.. har aldrig hørt om der skulle være forske..

• #20   5. nov 2008 Kasper - fordi du ikke har hørt om at de er forskellige så er det vel ikke et tegn på at de ikke er?

En lille liste forskellige krav mellem CE og NMMA.
    Brandslukningskrav
    Emissionskrav
    Brændstofslanger
    Lænsekrav

Og den er helt sikkert længere endnu smiley

• #21   25. sep 2009 Jeg er ved at få en Maxum 2700 til Tyskland, hvor den skal ce godkendes. Her lige en liste over hvad der bliver skiftet og priser.

110 Volt til 220 Volt and install a fire extingusher for engineroom and cockpit.
    Fireextingusher (2Kg) for engineroom automatic - 90 Euro
    Fireextingusher (1Kg) for cocpit - 20 Euro
    Transformer ( 2,5 kv) 220 V to 110 V - 340 Euro.

Det er det hele.

Mvh Ole T.

Kommentér på:
CE mærkning/årgang

Annonce