2.670 visninger
|
Oprettet:
CE mærkning/årgang {{forumTopicSubject}}
Hvis man nu skal købe en brugt bå, fx. en ca. 20 år gammel båd.
Hvorledes sikrer man sig så at båden har været i EU inden 16. juni 1998 og dermed kan sælges frit og lovligt.
Båden kan jo være solgt i EU fra ny eller importeret fra USA for 1 år siden og dermed kræve en CE-mærkning ??
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
Efter at have set "aftenens matinee" skader lidt sund fornuft skader vel heller ikke..
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
dec 2005
Følgere: 3 Både: 4 Emner: 35 Svar: 58
Der er ofte ingen papirer på en + 20 år gl. båd. Tit har den jo skiftet ejer mange gange fra ny, og for +20 år siden fulgte der ofte ingen papirer med ved køb af en båd, andet end en kvittering, som ofte jo for længst er smidt væk.
Jeg købte i 1985 en fabriksny båd, og fik en brochure + salgskvittering og intet andet.
Til Steffen:
Jo både der er fra før 16 juni 1998 skal have CE hvis de importeret fra et ikke ikke Eu-land.
Fx. køberer jeg en båd i USA fra 1980 og importerer den til DK, SKAL den CE-mærkes før jeg må tage den i brug eller sælge den.
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 42 Svar: 168
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
Personligt ville jeg ikke købe en båd uden papirer..
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.892
det var grunden til at jeg turde købe den, fordi det er dokumentation på at den er importeret til EU før 16 juni 1998
Den dokumentation er et minimum for fritagelse fra CE.
Jan
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
Så er man da på den sikre side..
dec 2005
Følgere: 3 Både: 4 Emner: 35 Svar: 58
Det er også ok med dit svar
Tænker blot hvis man nu vil købe en lille jolle med en 6 HK påhængsmotor fra engang i firserne, så tvivler jeg på at der medfølger nogen papirer.
Til Jan:
Jeg har aldrig hørt om et målebrev på en motorbåd, så en spændende oplysning !
Normalt er det vel kun noget som bruges for at dokumentere en sejbåd, at den hører til i den rigtige klasse i en kapsejllads.
Dette er kun gyldig i 4 år.
Hvorfra har du oplysningen om at det er minimum for fritagelse for CE-mærkning ?
Link?
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
Nu mener jeg dog at en jolle er fritaget, men kravene kan du finde på mit site..
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.892
da jeg har dokumentation på at min båd var i landet før d.16 juni, fra en af staten godkendt instans.
så kan man ikke gøre mere.
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 4 Emner: 4 Svar: 1
dec 2005
Følgere: 3 Både: 4 Emner: 35 Svar: 58
I bestemmelserne omkring CE-mærkninh, sår der ALLE både mellem 2,5 og 24 Meter skal have CE.
Jeg har heldigvis gemt importpapirerne på min Angler, som er importeret til Tyskland i 1996, så den er lovlig.
Min anden båd en Skibsplast 550 fra 1989 har jeg dog ingen papirer på, og den kan jo teoretisk være solgt til Grønland i 1989 og importeret til DK i 2005. dermed skal den vel CE-godkendes ?
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.892
men hvis den erstatter to maskiner med tilsammen samme vægt tror jeg ikke der er et problem men få det på skrift fra din forsikring.
Jan
dec 2005
Følgere: 3 Både: 4 Emner: 35 Svar: 58
Min Skibsplast er lovlig.
Fra søfartsstyrelsens hjemmeside:
"Svar til spørgsmål 9
Der kræves ikke CE-mærkning af et fritidsfartøj, der er produceret indenfor EØS området før 16. juni 1998.
Dette skyldes, at fartøjet allerede var på markedet inden fritidsfartøjsdirektivet trådte i kraft. Selvom fartøjet i mellemtiden har været brugt i Japan (som jo er et tredje land), kan det importeres til og frit omsættes i Danmark. "
Sikke noget fis, for en båd fra 1995 importeret fra fx. USA i 2008 var måske også på markedet i EU inden 1998 ??
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.892
det lugter mere af som Lars T tidligere har nævnt en handelsbarierre.
Men det er loven som den er nu.
Jan
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 10 Svar: 119
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
Jeg vil næsten ligge hovedet på blokken og vove den påstand at en Larson til US-markedet ikke er magen til en til EU.. Det er i hvert fald tilfældet for SeaRay, Bayliner, Maxum, Regal, Baja, Crownline og Chaparral.. Men at Larson skulle gør noget exceptionelt anderledes tvivler jeg kraftigt på..
Det bliver spændende den dag du vil af med dine både og de ikke er ce-godkendte..
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 10 Svar: 119
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 471
En lille liste forskellige krav mellem CE og NMMA.
Brandslukningskrav
Emissionskrav
Brændstofslanger
Lænsekrav
Og den er helt sikkert længere endnu
okt 2008
Følger: 1 Både: 1 Emner: 9 Svar: 33
110 Volt til 220 Volt and install a fire extingusher for engineroom and cockpit.
Fireextingusher (2Kg) for engineroom automatic - 90 Euro
Fireextingusher (1Kg) for cocpit - 20 Euro
Transformer ( 2,5 kv) 220 V to 110 V - 340 Euro.
Det er det hele.
Mvh Ole T.
CE mærkning/årgang