{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.924 visninger | Oprettet:

CE godkendelse {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg set i BASTA at det er ulovligt at sejle og sælge en båd som ikke CE godkendt.
Det er min båd åbenbart ikke. Er der nogen af jer der har erfarringer med at få forhandleren til at godkende den, eller køre en sag på det. For det er jo ulovligt at sælge den til fra starten af.

Og håber ikke der er nogen der skriver at det burde jeg vide inden jeg købte båden osv. For man kan jo ikke vide alt når man køber båd første gang.

Men håber der er nogen der har erfarring med det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.
  • Badeværelseslåge hænger 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CE godkendelse
  • #1   11. mar 2009 og min båd er fra 99, så den skal være CE godkendt.

Jeg er bare spændt på om jeg kan kræve at forhandleren gør det? Og hvad hvis han nægter det?

• #2   11. mar 2009 Du skal gå direkte til forhandleren, det er hans ansvar at sikre for, at de varer han sælger, lever op til gældende lovgivning og herunder CE mærkningen.

Så det er forhandleren, der må sørge for at få båden CE mærket. Og denne må nødvedigvis også bære de ikke ubetragelige omkostninger, der er forbundet her med.

Dog vær obs. på at skæringsdatoen for CE mærkning er 16 juni 1998, dvs. kun både importeret til EU eller markedsført og/eller taget i brug første gang efter denne dato skal være CE mærket.

Dvs. hvis du eks. importerer en båd fra USA, der er produceret i 1996, men importeres til EU efter d. 16 juni 1998, så skal den være CE mærket.

Bemærk for vandscootere er skæringsdato 1 januar 2005.

Se evt. mere på søfartsstyrelsens hjemmeside.

(link fjernet)

• #3   11. mar 2009 Og det er ikke dig der skal bøde for det, der hvor du har købt den skal sørge for at få det gjort. De kan så går tilbage til forige ejer og så videre til man har den som har inført den, det er denne person som skal betalle gildet.

• #4   11. mar 2009 I første omgang gå til forhandleren og få ham til at få båden CE mærket i gensidig forståelse.

Hvis han nægter, så kontakt søfartsstyrelsen og evt. forbrugerstyrelsen og kør en sag på ham.

Hvis en forhandler har solgt en båd velvidende, den skulle være CE mærket, så synes jeg det er vigitgt, at han anmeldes til respektive myndigheder.

• #5   11. mar 2009 Jan - jeg er helt enig med dig. Men hvad hvis han nægter at gøre det, som i BASTA's indslag. Har man noget juridiskkrav på at få det ordnet på hans regning?

• #6   11. mar 2009 Forhandleren har handlet i ond tro og derfor kan du kraæve at handleen enten går tilbage eller at han sørger for at den bliver CE-godkendt.

Det kunne være interessant at vide hvilkenn forhandler vi taler om..

• #7   11. mar 2009 Det er K-marine i Svendborg vi snakker om.

Men er det ikke også hans problem, selvom han sælger den for en kunde?

• #8   11. mar 2009 Der er CE godkendelse på Aquqtron 2100 STX, den er godkendt i 1999 med certifikat nr. AQUA004

Mvh Lars

• Allan P
    Allan P Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #9   11. mar 2009 Det sidste nummernr. AQUA004 er det et der forekommer på Båden??? Du henviser til IMCI, over CE godkendte både er det ikke korrekt.

• Allan P
    Allan P Tilmeldt:
    jun 2008

#10   11. mar 2009 My bad.. Der er ER certificat Nummer. SRY

• Allan P
    Allan P Tilmeldt:
    jun 2008

#11   11. mar 2009 My bad, det ER et certificat nummer.. Ikke bådens nummer. Sry

• #12   11. mar 2009 Lars h - den er jeg med på. Men det er jo ikke en EU CE. sådan som jeg læser det. Og det er heller ikke det rigtige skilt der er i båden. Og så mangler jeg stadig papir på at båden er godkendt.

Jeg er nemlig bange for at den motor som ligger i, kan ikke godkendes, en VP 4.3 V6 190 HK. Men jeg håber da båden er godkendt, og jeg kun mangler mine papire.

• #13   11. mar 2009 Et lille udplud fra søfartstyrelsen.

Det er ulovligt at sælge et nyt fritidsfartøj uden CE-mærkning, hvis det skulle have været CE-mærket. Den, der sætter fartøjet på markedet første gang uden CE-mærkning, kan således straffes med bøde eller hæfte i henhold til teknisk forskrift af 1. oktober 2006 om fritidsfartøjers bygning og udstyr m.v., jf. §2.

Hvis Søfartsstyrelsen opdager at fritidsfartøjer er sat på markedet i Danmark uden CE-mærkning, vil Søfartsstyrelsen foretage nødvendige tiltag, således at den pågældende producent CE-mærker fartøjet. Hvis fartøjet er produceret i et andet EØS medlemsland, vil tilsynsmyndigheden i denne stat måtte gøre tilsvarende.

Den der har sat båden på markedet første gang risikerer også at blive stillet til ansvar, hvis der skulle ske en ulykke som følge af, at fartøjet ikke er CE-mærket.

Konsekvenserne for køber vil specielt være problemer med at få fartøjet forsikret og forsikringen registreret samt problemer ved videresalg

• #14   11. mar 2009 Så sådan som jeg læser det er dit største problem vidersalg og forsikring, det er sælger der hæfter for resten og det står på søfartstyrelsens side. her linket (link fjernet)

• #15   13. mar 2009 nej hvor surt, jeg vil give de fleste ret herinde, det kan ikke være dit problem når du har købt båden ved en forhandler,. håber at det lykkes for dig

vh
    jks

• #16   14. mar 2009 Ja jeg lavede også lige en søgning på din båd Karsten.

Jeg har nemlig også en Amerikaner import, hvor intet certifikat fulgte med, men der var dog plade i både med Certifikat nummeret, der henviser til IMCI.

Her er link til din:

http://imci.org/index.php?pageId=17&item=346&op=lp

• #17   14. mar 2009 Karsten L din båd er CE certificeret ifølge imci som er dem der står for al CE mærkning.

og på en ældre båd kan papirene jo let værre tabt blandt tidligere ejere.
    Det vigtigste er at din båd er ce godkent hos imci det er det du skal forholde dig til så slet ingen problemer der du kan jo evt. printe ud fra imci og lægge det i båden hvis der på noget tidspunkt skulle værre nogen der spurgte til det.

Kommentér på:
CE godkendelse

Annonce