{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.747 visninger | Oprettet:

Ole  S
Ole S
Tilmeldt:
8. aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Mariner 75hk 2,T årgang 2002 {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er pt igang med at kigge på en båd hvor der er en mariner 75 HK 2 T motor fra 2002 på. Er der nogen her inde der kan sige mig om motoren er af den "nye" type 2 T som ikke bruger så meget benzin og mindre olie. Ejeren er ikke klar over om det er den ene eller anden type. Jeg har læst i tidligere opslag at der er forskel på den gl. Type og den nye type 2T motore. Jeg har ikke selv forstand på påhængsmotor og håber på lidt info her.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mariner 75hk 2,T årgang 2002
  • #1   8. aug 2017 Mere du lægger håndtag ned, mere kommer der igemmen karburatorene smiley
    Dog er det ikke den gamle model du har billed af.
    Ved nu ikke om de er mere dyre at sejle med.
    Jeg tror ikke der er den store forskel i det når vi kun snakker 2T motor.
    Men alt koster når den skal sejle smiley

    Var det en 4T, var brændstofforbruget noget helt andet.


  • Ole  S
    Ole S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   9. aug 2017 Som jeg kan forstå på det du skriver. Så er 4T væsenlig billigere i brændstof end 2T. Som jeg kan læse mig til, så er der kaburator på denne type 2T og der findes en 2T med indsprøjtning som så er billigere i brændstof men tilgengæld lidt dyrere i indkøb og rep. Men skal man holde fingrene væk fra denne type 2T motor med kaburator

  • #3   9. aug 2017 Sikke da noget sludder at 4T har et helt andet brændstofforbrug en 2T (hvis man snakker nyere 2T).
    En 2T med karburator bruger mere end en 4T, men til gengæld er service på motoren på en 4T meget dyrere. Ofte (hvis ikke altid?) er en 4T med tandrem, og der skal skiftes motorolie og filter mm.. Så du kan sejle rigtigt mange timer med en 2T for de penge man i stedet skal bruge til service på en 4T.

    Mht. om man skal gå efter "ny" eller "ældre" 2T, så er min vurdering denne.
    En "ny" går mere jævnt og larmer lidt mindre, specielt i tomgang. Den bruger mindre olie og lugter derfor lidt mindre.
    Minus ved den "nye" er til gengæld at der er "alverdens" elektronik og mekanik der kan gå i stykker - og det kan koste en del.
    Jeg har haft begge typer, og ingen tvivl om at de nye spinder næsten som en 4T, men jeg er gået tilbage til en med karburator - den kører bare altid hvis der ellers er benzin smiley


  • #5   9. aug 2017 Mine hondaer bruger under det halve
    Her snakker jeg om 115hk 2T og 115 4T
    115 2T Er en Yamaha.
    De er langt mindre brændstof forbrug på hondaen ca det halve.
    Og kvalitet ved siden af der får man noget for pengene.
    Og går aldrig i stykker.
    Det betaler jeg gerne for noget der dur vær dag året rundt.


    Det kræver ikke den store raketvidenskab at undersøge det.
    Prøv du at gøre de forsøg før du udtaler dig lille jens.


  • #6   9. aug 2017 Ole ja de er noget billiger i benzin.
    Service tjek vær vinter og for vær 100 timer, hvis du ikke kan gøre det selv.

    Er det til noget speedbåd går jeg tilbage til 2T motore.
    Der er noget mere spark i sådan en.
    Og den tager ved fra starten af til max omdrejninger på ingen tid.
    Der er en 4T lidt bag ud og skal arbejde sig om i omdrejningerne først.


  • #7   9. aug 2017 Hvis du letter låget på motoren tror jeg det er ret nemt at se om der er karburatorer eller indsprøjtning på motoren.

    Selvom det er den med karburator kan den sagtens sejle, bare rolig. Og med mindre du er ude at sejle hver weekend tror jeg ikke det er sømil/ltr der vælter budgettet så hvis ellers sættet ser fornuftigt ud og motoren går godt og køler er det bare at springe på.


  • Ole  S
    Ole S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   9. aug 2017 Speedy79.
    Det er til en pultbåd som er 510 lang og skal bruges til fisketure og måske også til lidt vandsjov med ungerne, Jeg er ny i gamet og vil bare gerne høste lidt af andres erfaring og vil ikke gerne købe katten i sækken eller fejl køb. smiley Tanken med fiskeriet er ikke dørge efter fisk men pilke efter torsk - makreller og lign.


  • #9   9. aug 2017 Lille speedy79n - det må da være nogle helt enestående motorer du har smiley
    Jeg betvivler ikke at du selv tror på det du skriver - men det er bare ikke det flertallet oplever. Så derfor må det være nogle helt enestående motorer du har - dine Hondaer mere økonomiske med brændstof end gennemsnittet og dine Yamahaer mindre økonomiske end gennemsnittet.

    Men jeg går ud fra at Ole S vil få en gennemsnitlig motor smiley

    Du kunne jo evt. gøre dig den ulejlighed at google "2 stroke vs 4 stroke outboard test" - så vil du opdage at jeg ikke er den eneste der "tager fejl" lille speedy79n smiley


    Tilbage til det seriøse...
    Ole S, hvis du udelukkende ser på økonomi, så skal du sejle rigtig mange timer før 4-takt bliver det billigste (i forhold til en "ny" 2-takter) hvis den nogensinde gør når alle omkostninger til service osv. er taget med.
    Men prøv selv at google lidt i stedet for kun at beslutte ud fra mit eller speedy79n's input smiley Der er fordele og ulemper ved begge motorer, så det er meget afhængig af behov, brug og temperament hvad der er det rigtige for dig.
    Og er ellers enig med #7 smiley


  • #10   9. aug 2017 Til Ole S: Når du skriver ny type 2-takt, tror jeg du tænker på Mercury/Mariner OptiMax, Tohatsu TLDS og Evinrude E-Tec som alle er de "moderne" typer 2-takt som har en masse fordele, bl.a. væsentlig bedre brændstoføkonomi og den du har her, er ihvertfald ikke en af disse, så jeg vil mene det er en helt gammel type 2-takt motor, hvor bl.a. brændstofforbruget må forventes at være højere end de nye typer 2-takt og i forhold til 4-takt.

  • Ole  S
    Ole S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #11   9. aug 2017 Hej Thomas G. Ja du har ret i at det er optimax som er ny og denne er den gamle type med kaburator. Og jeg har fundet frem til at den er dyrere i benzin og der kan være andre ulemper med denne type motor ifh. til det brug jeg regner med. Så derfor bliver det ikke denne motor type jeg vil gå efter

    Tak for info til alle i denne tråd.


Kommentér på:
Mariner 75hk 2,T årgang 2002

Annonce