{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.550 visninger | Oprettet:

Rengøring {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en båd som er 2 måneder gammel. Den ligger fast i havnen og vi har haft den oppe et par gange for at gøre den ren. Vi har fået det meste af, men der sidder lidt på drevet og på den nederste del af bunden. Det er sådan nogle små ting som ligner sten.

Båden er ikke bundmalet og vi bruger sådan noget special maritim sæbe og alm. moppe/kost.

Mit spørgsmål er : Skal de alle sammen af hver gang eller har det ikke nogen betydning? Regner med at give både den helt store tur inden den bliver sat væk vinteren over? Kan en kraftig højtryksrenser tage det? Og skal man passe på med at bruge sådan en set i forhold til skruen/drev mv...

Chris B


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Rengøring
  • #1   28. aug 2009 det er ruer , jeg tager dem enten med en træpind eller saltsyre.

  • #2   28. aug 2009 Få den dog bundmalet! båden har ikke godt af at ligge i vandet uden den er det!

  • #3   28. aug 2009 arrh hvis de tager den op en gang om mnd , sker der vist ikke noget !

  • #4   28. aug 2009 Hej Michael

    Hvordan gør man med syre? Kan det ogs bruges på drevet?

    Jeg vil mene at det er OK at lade den ligge når vi har den oppe hver 3-4 uge for at spule den. Hvad er fordelen med bundmaling?


  • #5   29. aug 2009 Fordelen ved bundmalingen er at det begrænser begroningen.
    Men det er de 3-5 lag primer du giver inden bundmalingen der gør udslaget, det gør nemlig din båd helt fugttæt og beskytter imod osmose.
    Gelcoat i sig selv er ikke helt fugttæt.
    Hvis båden ligger i færskvand er risikoen for osmose større.


  • #6   29. aug 2009 pas på med syre. det er sgu heftige sager.
    Alm. toiletrens klarer de fleste ruer.


  • #7   29. aug 2009 og toilet rens er ikke syre/base ?
    kan være jeg lige skulle oploade et par fotos af mine blandingsbatterier og mit amerikaner køleskab , hvor en rengørings dame brugte et "smart" trick ,nemlig toiletrens , det tog alt skidtet . men desværre også overfladen !


  • #8   29. aug 2009 ja drevet og skrue kan renses med saltsyre skal fortyndes til ca 20 % jeg har ikke brugt det på glasfiber så ved ikke om det kan bruges der .
    fordelen ved bundmaling er som jan skriver at det forhindrer begroning, ulempen er at det også tager noget af farten. og nye både er altså vandtætte !
    jeg ville ikke være bekymret hvis den kommer op med 3 til 4 ugers interval.
    Jan tror altså ikke der kommer ruer i en ferskvandssø . jeg har ikke hørt om det ihvertfald.


  • #9   29. aug 2009 Michael B
    Jeg siger ikke at der er ruer i ferskvand..
    Du skulle måske have startet med at oplyse opløsningen på det syre du bruger, og at du aldrig har prøvet på glasfiber.
    Ja en ny båd er vandtæt,
    Men gelcoat er ikke fugttæt, derfor alle de lag primer....
    med hensyn til din rengøringsdames "trick" Så er hun da vist ikke den hurtigste knallert på havnen...
    Hvorfor bruge en kalkfjerner på et rustfrit køleskab ??


  • #10   29. aug 2009 ja grunden til hun brugte det var for at tage kalken af , det er jo sådan et skab hvor der er is og vand i en dispenser !
    jeg mener ikke der sker noget ved den ligger i vandet en sommer og bliver renset en gang i mellem.
    nu findes salt syre jo i utalige opløsninger og derfor , kan man ikke bare regne med saltsyre er saltsyre , det kræver en % opløsning , og en arbejdsbeskrivelse, den regnede jeg med han eftersøgte hvis han var intra.
    og jeg ville faktisk ikke være nervøs for at bruge en mild blanding på glasfiber.
    Men når det er sagt ,har jeg kun svaret på trådstarters ? jeg har ikke sagt at jeg mener det er bedst med en ikke bundmalet båd !
    Hvis en båd ligger fast i vandet ,vil jeg til hver en tid foretrække at bundmale(hvilket min også er ) men det var jo ikke det spørgsmålet gik på


Kommentér på:
Rengøring

Annonce