{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
541 visninger | Oprettet:

Lidt gode råd ?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har en Mayland 16,5 Fisherman (det var ihvertfald hvad sælger sagde den hed)
Jeg har har problemer med at når vi er 3-4 mand med i båden så dykker bagenden/ agter en del. Det hjælper hvis den ene mand går ind i kabinen.
Er der nogen der ved om det er muligt om det ville have nogen effekt, hvis der blev lagt 100 kg dødvægt i stævnen samt sat flaps på bagenden ??
Der sidder monteret en 40 hk 2t langbenet yamaha på.
Jeg håber det giver mening😊
Vh en førstegangs bådejer 🤓


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Lidt gode råd ??
  • #1   13. sep 2021 Umiddelbart ser det ud til båden flyder flot og ikke ligger nævneværdigt lavt med agterenden.

    Hvor store er I? Båden kan jo godt være godkendt til 6 personer, men i 70'erne og 80'erne var man vist lidt mere optimistisk mht personernes vægt end hvad vægten siger i dag.

    100kg dødvægt er nok ikke en god ide, så er det bedre at sende een af dine (fede) sejlerkammerater ud foran smiley

    Din 40hk motor er nok i underkanten, derfor har båden svært ved at komme op og plane. Det vil hjælpe med flaps (og at sende en gast forud) men 100kg ekstra vægt plus dine 3-4 venner vil blot gøre det hele værre


  • #2   13. sep 2021 Hej Peter.
    Tak for feedback.
    Vi har en snitvægt på Ca 85 kg pr mand.. men det er nu mest med 3 mand om bord vi sejler.
    Skal lige siges at der ikke sidder powertrim på motoren..
    Men som jeg har kunne YouTube mig til, så burde det hjælp med trim og flaps?
    Er bare I tvivl om hvor store de flaps skal være og hvor vidt den er bygget til overhoved at kunne komme op og plane med det skrog:)
    Vi var afsted I weekenden og der havde jeg speedometer på og der lå den på 11-12 knob med 1 mand oppe foran og 2 bagved. 🥳


  • #3   14. sep 2021 Det er et kendt problem, at både der er en smule undermotoriseret kan "hænge med r.... i vandskorpen", når der skal planes.

    Jeg kender ikke bådens vægt sejlklar, men den kan være interessant at vide. Se bort fra vægtdata på båden fra den var ny, for det er i udgangspunktet ikke relevant.

    Din motor er ældre årgang, og den KAN have tabt pusten på en eller flere cylindre. Du kan jo lave en kompressionstest på motoren, så har du en fornemmelse af, hvor dit problem med manglende trækkraft kan være.

    I dit tilfælde ville jeg:
    - Få vejet båden sejlklar dvs. med brændstof, proviant, udstyr osv.

    - Få lavet en kompressionstest på motoren.

    Passer motoren til bådens vægt, og er der god kompression på motoren, så kan du jonglere videre med trimflaps.

    Vær opmærksom på, at en dødvægt på 100 kg ude foran hæver motorbenet. Det er ikke nødvendigvis den rette løsning, med mindre der er tilsvarende modvægt bagerst i båden under sejlads.


  • #4   14. sep 2021 Er det ikke denne fine båd du har?
    http://www.jonesboatyard.co.uk/boat-sales/documents/Mayland-Fisherman-16.pdf

    Den skulle kunne klare en 15 stones mand på rælingen... en "stone" er vist 6,35kg smiley

    Hvis det er din båd, anbefales max 40hk motor, og jeg ser andre steder den angives som halvplanende - måske den blot opfører sig som sådan en båd nu skal?

    ps - der er to andre brugere herinde med samme båd, de har mindre motor end du har.
    https://www.baadgalleri.dk/galleri/16403-mayland_fisherman_sixteen
    https://www.baadgalleri.dk/galleri/4425-mayland_fisherman


  • #5   14. sep 2021 Hej Rambo.
    Tak for feedback.
    Det kan være jeg skulle svinge forbi mekanikeren og fået lavet sådan en samt få den vejet.
    Med hensyn til dødvægt, så snakkede naboen, der også har båd og sejler en del, at han mente jeg burde hæve motoren lidt, da han synes den stak lidt dybt, problemet er bare at en kort benet er alt for kort, men tænker vi får lavet de henover stående ting, inden vi rykker videre med flaps eller evt en nyere motor smiley


  • #6   14. sep 2021 Att: per.
    Jo det er også det jeg har fået fremsendt af tidligere ejer, inden jeg købte den..
    Og det kan godt være at det bare skal være sådan Og det er tilvænning, men tænker at give det et forsøg med tingene herover, inden vi gør mere ud af det 😄
    Synes bare at størrelsen på både dæk og kabine er perfekt til mit behov, både for familie tur og 2-3 mands fisketur, så vil helst ikke ud i at sælge 😆🥳


  • #7   14. sep 2021 Med 3-4 mand vil båden sætte sig en del med 40hk .det gør mange både.. .. En. Majland er heller ikke en speed båd.

  • #8   15. sep 2021 hvis det er en halv eller fuld planende skrog dykker den bagenden og hæver næsen fordi den prøver at komme i plan, men med 3 fuldvoksne mænd bagi båden kan det nok ikke lade sig gøre med 40hk og alt vægt bagi. kan du flytte motor længere ind i trimhullerne, så start med at sætte dem helt ind. hydrofoils er også en billig måde at hjælpe planende både med for lidt power ud af vandet.

  • #9   16. sep 2021 Att: Steffen.
    Den er sat i det bagerste hul som den er nu desværre 🙄👎
    Meningen er heller ikke at det skal være en speed båd, men havde da ikke gjort noget med et par ekstra knob eller det dobbelte når man skulle afsted 😄🤞


  • #10   20. sep 2021 når du skriver bagerste, så mener du nederste ikke?

    hydrofoils koster 150 til sådan en motor i biltema eller thansen, tror ikke du vil fortryde forsøget smiley


  • #11   20. sep 2021 Nu sad jeg lige og kikkede din båd igennem på galleriet (velkommen for øvrigt) og kan se på dit kølvandsbillede at du i alt fald kommer op og plane, da der ingen nævneværdig hækbølge er.

    Men samtidig slår det mig hvor meget skum du har i kølvandet, hvor dybt stikker skruen når du sejler sådan? Umiddelbart vil jeg tro din motor er meget tiltet (altså på vej op) med så meget hvidt kølvand eller også sidder den for højt på båden?

    https://billeder.bazoom.dk/baad/galleri/23/m/113362/mayland-fisherman.jpg

    Et par hydrofoils som Steffen foreslår vil i alt fald give mindre hvidt skum


  • #12   20. sep 2021 Hej Steffen.
    Jeg tager lige et billede af den i morgen, af hvilken position motoren sidder i nu.
    Tak for info. smiley


Kommentér på:
Lidt gode råd ??

Annonce