{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.390 visninger | Oprettet:

jannick s
jannick s
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

at komme igang med at sejle {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en drøm om og købe en båd på omkring 22 fod. men jeg har ingen erfaring med sejlads eller noget der ligner. det eneste er at jeg dykker en gang imellem.
så vil høre om der er nogen der kan komme med nogle gode råd om hvordan man kommer igang og hva det kræver.. håber på nogle gode svar og på forhånd tak mvh jannick smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at komme igang med at sejle
  • #1   16. jan 2011 Tag duelighedsbevis, der lærer du alt nødvendigt smiley

• #2   16. jan 2011 Det gør man ikke, men mange lokale sejlklubber har hold i forskellige klasser, der kommer du til at lære det...

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#3   16. jan 2011 ja men hvis jeg tager dueligheds bevis ville jeg så bare kunne købe en båd og sejle den. og er der nogle der kender nogle gode steder at tage det. jeg bor i midtjylland smiley

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#4   16. jan 2011 ok det vil sige jeg nok skal lære at sejle nogle mindre sejlbåde først

• #5   16. jan 2011 Du kan bare købe en båd og sejle den uden at ha noget bevis, det må bare ikke være speedbåd da du så skal ha speedbådsbevis

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#6   16. jan 2011 ok hvor stor båd må man sejle uden bevis. og kan man lære det bare ved og prøve sig frem..

• #7   16. jan 2011 Alle i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst. Der er ingen krav om lovbefalet "kørekort", og staten blander sig ikke i fritidssejlads. Der eksisterer derfor heller ingen "statskontrollerede eller autoriserede" prøver, som man skal have bestået for at tage ud at sejle. Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget lovkrav. Der findes dog en vigtig grænse, der hedder 20 bruttotons (BT). Dette har ikke noget med vægt at gøre, men er et beregnet rummål. De 20 BT er vigtige, fordi et fritidsfartøj, der måles til 20 BT eller derover er underkastet lovgivning og dennes krav til sødygtighed, udstyr og kvalifikationskrav til skipper og besætning. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 BT, kan langt de fleste danske fritidssejlere færdes til søs uden at have bestået en formel eksamen.

Men jeg ville som minimum tage speedbåds kort, bare for at lære lidt om søvejsregler osv... Det koster 1000kr og kan tages på den dag hos. http://www.dksp.dk

Så kan man altid udbygge det til duelighedsbevis, uden at skulle til prøve igen.

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#8   16. jan 2011 ok fedt nok. så det vil sige at jeg i principet ville kunne købe en 22 fods sejlbåd og sejle den hvis jeg havde evnerne uden videre... men må hellere starte med en mindre båd og få lidt rutine og så tage et speedbåds certerfikat.. men tak for hjælpen og tak for svarene smiley

• #9   16. jan 2011 hov martin.,

jo jo selvom han har speedbåd kort skal han dæleme til prøve ved duelighedsbevis.,

• #10   16. jan 2011 Brian : det behøver han ikke fior der er intet man må sejle med dueligheds bevis som ikke må sejles med speedbådscertifikat også.
    og faktisk tæller speedbådskort som den praktiske del af duelighedsbeviset.

• #11   16. jan 2011 Grænsen 20 BT er ophævet for længe siden. I dag går grænsen ved 15 meter i længde.

Man må føre alle typer af fartøjer under 15 meter i længden, så længe de ikke falder ind under speedbådsbekendtgørelsen, uden at have noget bevis.

At det så helt afgjort vil være en rigtig god ide at tage et duelighedsbevis og lære noget teori og få noget viden omkring hvordan tingene foregår til søs er så en helt anden sag.....

• #12   16. jan 2011 søren : vil give dig ret men synes også at en mindre langsom jolle giver god erfaring , så det var måske også en ide at starte der.

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#13   16. jan 2011 ja jeg starter med en mindre båd. men er det muligt at lære at sejle med sejl bare ved at prøve sig frem. men ang. speedbådscerterfikat så har jeg fundet et kursus i århus til 1250 kr og det er et endags kursus, og syntes det lyder billigt og nemt..

• #14   16. jan 2011 1250 kroner er rigtig billigt hvis det er alt inklusive.

Det kan jeg ikke lave et kursus for, så det er bare at komme med på det og få det bevis.

Det er afgjort mere formalia end det måske reelt kan tilskrives nogen videre teoretisk ballast.

Én dag er ikke meget at bruge på at lære noget, og det siger jeg gerne selvom jeg selv udelukkende udbyder éndagskurser med mindre kunden ønsker andet.

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#15   16. jan 2011 ja det skulle være med det hele og så er der beståelsesgaranti og det vil sige hvis man ikke består betaler de for en ny prøve.. men er egentlig intreseret i at vide om man selv kan lære at sejle med sejl, eller om man skal melde sig i en sejlklub

• #16   16. jan 2011 Man kan såmænd sagtens lære det af sig selv, men bedst er det at alliere sig med en der ved noget om det.

Alternativt tage et sejlerskolekursus hvos de lærer dig at sejle for sejl.

Ved at Svendborg Sejlerskole udbyder nogen rigtig gode kurser og at de får meget ros for deres arbejde.

Sejlklubber er bestemt også en mulighed.

Tror vi allesammen giver "beståelses garanti", dvs at man kun betaler for ét kursus. Alle kommer igennem og består første gang, det er virkeligt kun en mikro lille del der dumper.

• #17   16. jan 2011 michael der er lige noget du har fået helt galt i halsen., en spedbåd prøve er IKKE en skid vær ., den kan bestås af (næsten alle ) det er efter min mening lavet af nogle bare for at tjene penge .,og kan overståes på 1 dag ., en duelighedsbevis tager 72 timer ., der er lære i søkort og lave kurser som man også skal op i prøve med . søvejsregler også med prøve . lanterne føring også med prøve ., alm sømandskab også med prøve ., osv ., og kan ikke lige huske men 3 eller 5 fejl og du er dumpet., OG MED SPEEDBÅDKORT KAN DU IKKE UNDGÅ PRØVE VED DUELIGHEDSBEVIS ., nej der er intet du må sejle uanset speedbådkort eller dueligheds , men du kan må kun sejle til ex tyskland hvis du har duelighedsbevis , du kan kun tage kanalkort med minimum duelighedskort ., speedbådskort er ikke anerkendt i andre lande (måske sverige ved ik )

• #18   16. jan 2011 Christian. Jeg er helt enig. Det er ALT for svingende hvor god kvaliteten af undervisningen er samt hvor seriøse censorene er.

Jeg har f.eks. 2 forskellige personer jeg benytter som censor. Dette skyldes at vi er enige om hvordan niveauet i bekendtgørelsen skal defineres og at jeg ved præcis hvad de forventer sig fra min undervisning.

Hos mig er det kvalitet frem for kvantitet, og af samme årsag kører jeg kun relativt små hold.

• #19   16. jan 2011 Brian J. Har man et speedbådskørekort skal man ikke op til praktisk delprøve ifm duelighedsbevis.

Så kan man nøjes med den skriftlige prøve for at bestå den teoretiske delprøve.

Til sammen kan man ombytte det til et fuldt duelighedsbevis.

• #20   16. jan 2011 Brian : prøv at læse hvad jeg skriver . Søren har en gang til skrevet det samme som jeg , og det er stadig rigtigt ,
    og tror faktisk at alle i tråden er enige om at erfaring er vigtigst , men at teori om vinteren også er fornuftig , så nej har intet fået galt i halsen .

• #21   16. jan 2011 Brian. Der er ikke "nogen" der har fundet på speedbådsprøven for at tjene penge.....

Hensigten fra Søfartsstyrelsen er oprigtigt at tilsikre folk et minimumskendskab før de begiver sig ud at sejle stærkt.

Problemet er manglende kontrol, både af beviser, men i særdeleshed en kvalitetskontrol af underviserne.

ALLE kan undervise i speedbådsprøve UDEN nogen former for uddannelsesmæssig baggrund, og mange allierer sig desværre med censorer der ikke udøver deres erhverv for at tilsikre en vis standard, men som gør det for at score de 160 kroner pr kursist de er berettiget til at tage for det.

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#22   16. jan 2011 ok så bare lige så jeg er sikker på jeg er med.. så kan jeg i princippet købe en båd sejle den lovligt bare den er under 15 m lang og ikke har en for stor motor f.k.s en 14m lang båd med en 8 hk motor og så sejl for resten, er det forstået rigtig

• #23   16. jan 2011 ja det er rigtigt smiley lyder tosset men sådan er det ,
    tegn lige en ansvarsforsikring for en sikkerheds skyld .

• #24   16. jan 2011 Søren : hvad er kravet til censor ? troede egentlig der var krav til undervisere .

• #25   16. jan 2011 Michael: For at blive censor skal man bemyndiges af Søfartsstyrelsen. De kræver at man selv har en fritidssejler uddannelse og at man som minimum har undervist i duelighedsbevis i én sæson.

Der er yderst fair krav, men problemet er at der efterfølgende ikke er nogen struktureret og effektiv kontrol af hvorledes de udfører deres erhverv, og jeg har kendskab til enkelte der desværre ikke er særlig bevidste om deres ansvar.

Søfartssyrelsen har udover censorerne også nogen kontrollanter som tager rundt og laver uannoncerede stikprøver af hvordan censorerne og underviserne formidler kravene til stoffet, men der er langt, for ikke at sige MEGET langt imellem at man oplever at de kommer til prøven.

Der er ingen krav til undervisere, det kan alle vælge at gøre, ligesom du rent faktisk ikke behøver at deltage i undervisning. Du kan læse stoffet op selv, og hvis du mener at du kan manøvrere båden og lave de øvelser der er krav om kan man blot tilmelde sig en prøve og aflægge den.

• #26   16. jan 2011 Tak for svaret ,
    det er lidt ligesom et afkrikansk kørekort smiley

• jannick s
    jannick s Tilmeldt:
    jan 2011

#27   16. jan 2011 ja det lyder lidt vildt man bare sådan kan begive ud på havet i en stor båd bare sådan uden videre.. men spændene:)

• #28   17. jan 2011 Ja, det er endt med at blive en lov for lovgivningens skyld.

Lidt en skam når hensigten var at tilsikre større sikkerhed til søs og at fremme folks forståelse for hvordan man gebærder sig og opfører sig på havet.

Et eller andet sted ret typisk dansk at myndighederne ikke er klar til at føre praksis ud i livet. Eksempelvis at politiet ikke magter opgaven med kontrol og ikke er i stand til at varetage den del af opgaven.

• #29   18. jan 2011 Loven kom som følge af at statistiken viste at der var mange der kom galt afsted i hurtiggående både, samt at man generelt fik rapporteringer om hasarderet sejlads og mangel på forståelse af reglerne til søs fra folk i denne bådtype.

Hensigten er sådan set dybt fornuftig, men det er ikke optimalt når ikke der afsættes ressourcer eller lægges planer for hvorledes man vil kontrollere og følge op på det efterfølgende.

• #30   18. jan 2011 vi er enige om at speedbådskortet ikke giver den store viden/læring , men jeg synes dog stadig at det sammen med promillegrænsen har gjort en forskel, det er ikke nok , men stadig mener jeg det er blevet bedre.

• Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #32   14. jul 2017 Hej med jer...håber der er nogle der kan hjælpe....er duelighedsbevis det samme som speedbådsbeviset?

Kan jeg sejle speedbåd med duelighedsbeviset uden at have taget speedbådsbeviset?

Michael

Kommentér på:
at komme igang med at sejle

Annonce