11.390 visninger
|
Oprettet:
at komme igang med at sejle {{forumTopicSubject}}
hej jeg har en drøm om og købe en båd på omkring 22 fod. men jeg har ingen erfaring med sejlads eller noget der ligner. det eneste er at jeg dykker en gang imellem.
så vil høre om der er nogen der kan komme med nogle gode råd om hvordan man kommer igang og hva det kræver.. håber på nogle gode svar og på forhånd tak mvh jannick
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 22 Svar: 107
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 25 Svar: 45
jan 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
jan 2011
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
jan 2011
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
Men jeg ville som minimum tage speedbåds kort, bare for at lære lidt om søvejsregler osv... Det koster 1000kr og kan tages på den dag hos. http://www.dksp.dk
Så kan man altid udbygge det til duelighedsbevis, uden at skulle til prøve igen.
jan 2011
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 86
jo jo selvom han har speedbåd kort skal han dæleme til prøve ved duelighedsbevis.,
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
og faktisk tæller speedbådskort som den praktiske del af duelighedsbeviset.
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Man må føre alle typer af fartøjer under 15 meter i længden, så længe de ikke falder ind under speedbådsbekendtgørelsen, uden at have noget bevis.
At det så helt afgjort vil være en rigtig god ide at tage et duelighedsbevis og lære noget teori og få noget viden omkring hvordan tingene foregår til søs er så en helt anden sag.....
mar 2007
jan 2011
feb 2006
Det kan jeg ikke lave et kursus for, så det er bare at komme med på det og få det bevis.
Det er afgjort mere formalia end det måske reelt kan tilskrives nogen videre teoretisk ballast.
Én dag er ikke meget at bruge på at lære noget, og det siger jeg gerne selvom jeg selv udelukkende udbyder éndagskurser med mindre kunden ønsker andet.
jan 2011
feb 2006
Alternativt tage et sejlerskolekursus hvos de lærer dig at sejle for sejl.
Ved at Svendborg Sejlerskole udbyder nogen rigtig gode kurser og at de får meget ros for deres arbejde.
Sejlklubber er bestemt også en mulighed.
Tror vi allesammen giver "beståelses garanti", dvs at man kun betaler for ét kursus. Alle kommer igennem og består første gang, det er virkeligt kun en mikro lille del der dumper.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 86
feb 2006
Jeg har f.eks. 2 forskellige personer jeg benytter som censor. Dette skyldes at vi er enige om hvordan niveauet i bekendtgørelsen skal defineres og at jeg ved præcis hvad de forventer sig fra min undervisning.
Hos mig er det kvalitet frem for kvantitet, og af samme årsag kører jeg kun relativt små hold.
feb 2006
Så kan man nøjes med den skriftlige prøve for at bestå den teoretiske delprøve.
Til sammen kan man ombytte det til et fuldt duelighedsbevis.
mar 2007
og tror faktisk at alle i tråden er enige om at erfaring er vigtigst , men at teori om vinteren også er fornuftig , så nej har intet fået galt i halsen .
feb 2006
Hensigten fra Søfartsstyrelsen er oprigtigt at tilsikre folk et minimumskendskab før de begiver sig ud at sejle stærkt.
Problemet er manglende kontrol, både af beviser, men i særdeleshed en kvalitetskontrol af underviserne.
ALLE kan undervise i speedbådsprøve UDEN nogen former for uddannelsesmæssig baggrund, og mange allierer sig desværre med censorer der ikke udøver deres erhverv for at tilsikre en vis standard, men som gør det for at score de 160 kroner pr kursist de er berettiget til at tage for det.
jan 2011
mar 2007
tegn lige en ansvarsforsikring for en sikkerheds skyld .
mar 2007
feb 2006
Der er yderst fair krav, men problemet er at der efterfølgende ikke er nogen struktureret og effektiv kontrol af hvorledes de udfører deres erhverv, og jeg har kendskab til enkelte der desværre ikke er særlig bevidste om deres ansvar.
Søfartssyrelsen har udover censorerne også nogen kontrollanter som tager rundt og laver uannoncerede stikprøver af hvordan censorerne og underviserne formidler kravene til stoffet, men der er langt, for ikke at sige MEGET langt imellem at man oplever at de kommer til prøven.
Der er ingen krav til undervisere, det kan alle vælge at gøre, ligesom du rent faktisk ikke behøver at deltage i undervisning. Du kan læse stoffet op selv, og hvis du mener at du kan manøvrere båden og lave de øvelser der er krav om kan man blot tilmelde sig en prøve og aflægge den.
mar 2007
det er lidt ligesom et afkrikansk kørekort
jan 2011
feb 2006
Lidt en skam når hensigten var at tilsikre større sikkerhed til søs og at fremme folks forståelse for hvordan man gebærder sig og opfører sig på havet.
Et eller andet sted ret typisk dansk at myndighederne ikke er klar til at føre praksis ud i livet. Eksempelvis at politiet ikke magter opgaven med kontrol og ikke er i stand til at varetage den del af opgaven.
feb 2006
Hensigten er sådan set dybt fornuftig, men det er ikke optimalt når ikke der afsættes ressourcer eller lægges planer for hvorledes man vil kontrollere og følge op på det efterfølgende.
mar 2007
maj 2016
Følger: 1 Svar: 1
Kan jeg sejle speedbåd med duelighedsbeviset uden at have taget speedbådsbeviset?
Michael
at komme igang med at sejle