{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.140 visninger | Oprettet:

Vand i gear olie {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg skriver for at høre om der er nogle erfarne folk her inde der måske kunne hjælpe mig lidt.
Jeg har en Mariner 8 hk 2 cyl 2 takter, som jeg skal ha gjort klar til jeg skal ud til edderfuglene.
Jeg står så med lidt af et problem, da jeg hentede motoren løb der lige som lidt "sovs" ud ved propellen, så havde på fornemmelsen at gearolien nok ikke så helt god ud, jeg startede den op i en balje vand og motoren røg helt vildt de første 3 min, da jeg fik konstateret at motoren kunne køre og motoren gav en masse kølevand "motoren har vidst stået stille længe" tog jeg den op og startede med at ville kigge til gearolien. som jeg selv havde på fornemmelsen så var olien helt hvid og tykkere end sirup.
her er det så jeg tænker.. Der kan komme vand ind via de 2 pakninger ved skruerne til at fylde olie på.
Så kan der vel komme vand ind, inde bagved skruen, hvor jeg går ud fra der sidder en pakkedåse af en slags ? og hvor kan der ellers komme vand ind ? Der hvor man skiller benet ad ser det ikke ud som om det evt kunne være utæt !!
Jeg tog så skruen af og helt inde bagved ser det ud som om der sider en slags pakdåse, men hvordan pokker skal man skifte den ?? så skal hele akslen vel ud og benet skal skilles ad osv, og hvor svært mon det lige er ?
Nå men vand i gear olien kommer der, hvad skal jeg gøre og evt skifte osv ?
Andet jeg skal forholde mig til ved denne type motor ? Har den nogle "sygdomme" ??
Jeg vil sige jeg er ikke mekanikker, men heller ikke helt bange for at skrue i ting og sager.
Jeg vedhæfter lige lidt billeder.
Jeg bor på midtfyn, og hvis der er nogle der ved hvor man evt ville kunne købe resservedele til motoren må de godt sige til, kommer meget til svendborg hvor der er mange bådforhandlere

På forhånd tak..
Søren


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand i gear olie
  • #1   15. nov 2009 Nå jeg kan vidst ikke vedhæfte billeder

  • #2   15. nov 2009 Der ligger nu 4 billeder i mit fotoalbum

  • #3   15. nov 2009 Tror næppe vandet kommer ind ved skrue akslen. hvis det var mig, ville jeg tjekke simmeringen under vandpumpen, altså trækakslen der går fra motor til gearkasse. Har før været udefor at de bliver utætte der, dog har jeg ikke rodet i lige nettop sådan en som din motor. Men ville skifte begge to, det er ikke en så stor operation alligevel. Når du har simmeringene ude, så tjek lige om der er slør i dine lejer, for hvis der er det, bliver dine simmeringe utætte ret hurtigt.

    Muligvis at du har sejlet på noget med propellen en gang og der er beskadiget noget ? en skrueaksel der slår sig lidt eller sådan ?


  • #4   16. nov 2009 Hej Rune D
    Tak for dit hurtige indlæg.
    Jeg ved ikke om den har sejlet på noget da jeg lige har købt den som en brugt motor, så jeg har slet ikke været ude og sejle med den endnu, man kunne jo forestille sig at hvis den ryster når man sejler at der så var noget slået skævt, men som sagt så ved jeg det ikke endnu.
    Hvis jeg skal tjekke den simmeringen ved vandpumpen så skal jeg vel have hele benet af ? Kan det vre noget bøvl at samle igen ?


  • #5   16. nov 2009 hej kan det ikke være ubrændt 2 takts olie fra udstødningen det har mine da gjort hvis f.eks man sejler lang tid i tomgang eller der er lidt for meget olie i benzinen
    hilsen jimmi


  • #6   16. nov 2009 sort sovs ved skruen er normalt hvis den har for MEGET olie i benzinen...hvis der er vand i din gearkasse.. så er det det første der kommer ud af aftaphullet

  • #7   16. nov 2009 Har du trykprøvet systemet ?

Kommentér på:
Vand i gear olie

Annonce