{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.717 visninger | Oprettet:

Virker trim flaps til langsomme både? {{forumTopicSubject}}

Hej alle, Jeg har en Westkapp 20 motorbåd fra 1976 den vejer ca 1400 kg

Jeg har problemer med at stabilisere min båd, så jeg kunne godt tænke mig at montere trim flaps, men båden har kun en topfart på 7 knob, så jeg er i tvivl om det dur på sådan en langsom båd eller om det kun dur på speedbåde ?

Jeg har følgende problemer med båden:

Problem 1: er at når jeg har 6 personer i agter enden af båden rejser stævnen sig meget, det har jeg indtil nu klaret ved at læsse 100 kg ballast ude i stævnen, men når jeg så sejler alene dykker stævnen så naturligvis meget den anden vej. Kan trim flaps hæve akter enden på båden ?

Problem 2: den har også tendens til at kændre en andelse sideværs. Kan trim flaps mindske det problem ?

Problem 3: Min motor kan ikke komme langt nok ned i omdregninger til at jeg kan bruge båden til at trolle, kan trim flaps også bruges til at sænke farten på båden?

Jeg håber der er nogen der han hjælpe mig med et eller flere af mine spørgsmål smiley

Mvh Mads

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Virker trim flaps til langsomme både?
  • #1   8. jan 2010 Du kan montere en hydrofoil istedet for, det er langt billigere og den er nem at montere og pille af igen, den giver rigtig god stabilitet, især når man drejer, båden kommer hurtigere op og plane, eneste minus er at det tar lidt af topfarten, der er 2 størrelser, den store koster ca. 150.-
    det med at din båd krænger kan være et spørgsmål om at trimme / tilte motoren rigtigt, her får du også en mere markant effekt med en hydrofoil, da "vinge" overfladen bliver størrere.
    håber du kan bruge det til noget.

• #2   8. jan 2010 Martin N: Hvordan vil du montere hydrofoils på hans båd?
    Det er med fast skrueaksel

Mvh. Christian

• #3   8. jan 2010 Du kan sagtens montere trimflaps på din deplacementbåd. jeg kan godt nikke genkendende til dit problem. Jeg havde selv en albin 25, som var monteret med flaps da jeg købte den. Jeg mente at det var "overkill" med flaps, men jeg lærte hurtigt, at sættev pris på dem, når båden skulle trimmes langskibs eller tværskibs. Når man lærer at bruge flapsene rigtigt, kan de også øge farten med et par knob på en deplacementbåd, med få hestekræfter.

• #4   8. jan 2010 Min har hydraulisk trimflaps på min 21 fods tøf tøf båd, ved ikke hvorfor de er der, da den kune har en 20 hk motor i sig, men det kan da godt være den er mere stabil, eller det er til at styre båden med i modvind smiley
    T

• #5   8. jan 2010 Flapsene gør, at du kan trimme din båd op til vandret, hvis den f.eks. "hænger" til styrbords side når der er flere personer ombord. I dette eksempel skal du køre din styrbords trimflap ned, indtil du oplever, at din båd igen ligger vandret. Mht. til et par knob ekstra, skal du trimme din stævn ned, hvorved du øger vandlinielængden. længere vandlinie = højere fart, når der er tale om deplacement og sejlbåde.

• #6   9. jan 2010 Tak for de fine svar, alle sammen smiley

Martin N: Jeg har overvejet at montere en hydrofoil, men det eneste sted den kan sidde er på mit ror. Er der nogen der har erfaringer med at montere hydrofoil på selve roret ? Jeg tænker især på hvilken en hælning bladet skal have i forhold til vandlinien.

Jeg vil tro at den måske skal hælde mere ned agter på roret så den fungere som en slags trim flaps...

Carsten J: Hvis det er muligt vil jeg heller have trim-flaps end en hydrofoil, jeg har kikket lidt på eldrevet type (se link)

http://www.shipshop.dk/trimflaps_12_x_12_fra_minnkota___komplet_pakke___12_volt_actuator-p-3598.html?cPath=446_689

Hvor store var dine trim-flaps på din Albin 25 ?

Benny J: Hvilken en båd har du og hvor store er dine flaps ?

Mvh Mads

• #7   9. jan 2010 Hej Mads,
    uden at du må hænge mig op på det, så vil jeg tro at mine flaps på albinen var ca. 60 x 25 cm.

• #9   18. jan 2010 Michael J - Hvordan monterer man et vippebeslag til den lille ekstramotor der skal bruges ved trollingfiskeri?

Kommentér på:
Virker trim flaps til langsomme både?

Annonce