Virker trim flaps til langsomme både? {{forumTopicSubject}}
Hej alle, Jeg har en Westkapp 20 motorbåd fra 1976 den vejer ca 1400 kg
Jeg har problemer med at stabilisere min båd, så jeg kunne godt tænke mig at montere trim flaps, men båden har kun en topfart på 7 knob, så jeg er i tvivl om det dur på sådan en langsom båd eller om det kun dur på speedbåde ?
Jeg har følgende problemer med båden:
Problem 1: er at når jeg har 6 personer i agter enden af båden rejser stævnen sig meget, det har jeg indtil nu klaret ved at læsse 100 kg ballast ude i stævnen, men når jeg så sejler alene dykker stævnen så naturligvis meget den anden vej. Kan trim flaps hæve akter enden på båden ?
Problem 2: den har også tendens til at kændre en andelse sideværs. Kan trim flaps mindske det problem ?
Problem 3: Min motor kan ikke komme langt nok ned i omdregninger til at jeg kan bruge båden til at trolle, kan trim flaps også bruges til at sænke farten på båden?
Jeg håber der er nogen der han hjælpe mig med et eller flere af mine spørgsmål
Mvh Mads
jun 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 15 Svar: 285
det med at din båd krænger kan være et spørgsmål om at trimme / tilte motoren rigtigt, her får du også en mere markant effekt med en hydrofoil, da "vinge" overfladen bliver størrere.
håber du kan bruge det til noget.
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Det er med fast skrueaksel
Mvh. Christian
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Svar: 90
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 7 Emner: 59 Svar: 172
T
jun 2008
jan 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 3 Svar: 2
Martin N: Jeg har overvejet at montere en hydrofoil, men det eneste sted den kan sidde er på mit ror. Er der nogen der har erfaringer med at montere hydrofoil på selve roret ? Jeg tænker især på hvilken en hælning bladet skal have i forhold til vandlinien.
Jeg vil tro at den måske skal hælde mere ned agter på roret så den fungere som en slags trim flaps...
Carsten J: Hvis det er muligt vil jeg heller have trim-flaps end en hydrofoil, jeg har kikket lidt på eldrevet type (se link)
http://www.shipshop.dk/trimflaps_12_x_12_fra_minnkota___komplet_pakke___12_volt_actuator-p-3598.html?cPath=446_689
Hvor store var dine trim-flaps på din Albin 25 ?
Benny J: Hvilken en båd har du og hvor store er dine flaps ?
Mvh Mads
jun 2008
uden at du må hænge mig op på det, så vil jeg tro at mine flaps på albinen var ca. 60 x 25 cm.
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 20
Virker trim flaps til langsomme både?