{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

Ekkolod {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Vil lige lægge ud med at sige, at jeg er fuldstændig newbie, når det kommer til både, men har alligevel besluttet mig for at købe en speedbåd smiley
Båden jeg kigger på, er uden ekkolod/fishfinder (er det én og samme ting?) og skal så ud og investerer i et nyt.

Jeg skal ligge til i Roskilde fjord, nærmere Jyllinge, og hører flere steder fra, at vandstanden ikke er super høj og at et ekkolod er ret nødvendigt.

Hvad skal jeg vælge?
Jeg har som sagt, ingen erfaring inden for dette område, men kunne godt tænke mig at holde mig inden for et budget på 3000.
Og helst hækmonteret.

Nogle gode forslag?
Har selv kigget på denne (og mange, mange andre)

https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=25595


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ekkolod
  • #1   28. apr 2018 Vælg en 52dv til 3695 kr.
    Så du senere købe et søkort til ca 1000 kr og får styr på det hele


  • #2   28. apr 2018 Kender ikke roskilde fjord . Men du skal huske på at det du ser på ekkoloddet , det er du sejlet forbi
    Og ja ekkolod og fishfinder er det samme .
    En søkorts plotter vil være bedre , da du kan "se" dybden på forhånd .
    Et kombi ekkolod og plotter er det bedste
    Jeg kender ikke den du har kigget på , men det du selv kan lave kort er smart


  • #3   28. apr 2018 Bedste tilbud i Danmark i øjeblikket. combo instrument under 3000kr

    Dragonfly 7 pro, combo instrument med kortplotter og ekkolod. , Ekkolod inkl structurescan 'chirp' , indbygget WIFI til visning på din Android eller Iphone,
    vandtætte . 7 tømmer skærm.

    Den bedste er at Lars fra Navisco.dk i Arhus er næsten altid til at træffe telefonisk og altid villige til at guide dig igennem hvis du har problemer.

    http://navisco.dk/produkter/79-dragonfly/397-dragonfly-7-pro-wifi-incl-chirptransducer-/


  • #4   28. apr 2018 Ekkolod og fishfinder er ikke det samme.
    Du kan bruge en fishfinder som ekkolod, men du kan ikke bruge et ekkolod som fishfinder.
    Et ekkolod viser kun dybde. https://www.boatlab.dk/clipper-ekkolod
    En fishfinder viser dybden + billede af hvad der er mellem vandoverflade og bunden.
    http://www.gpsdiscount.com/catalog/Garmin-27.html



  • #5   28. apr 2018 Du skal helt sikkert have en med søkort i, ellers får du problemer som nybegynder i Roskilde Fjord!

    Normalt ville jeg foretrække Garmin og i den billige ende er valget så denne (+1250 kr. for søkort): https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=8987

    Men da du siger 3000 kr. så er du nødt til at gå efter den Dragonfly som der linkes til længere oppe, hvor der dog også skal tilkøbes søkort til 900 kr.

    Men hellere vente lidt med at købe noget med søkort i, end at købe en fishfinder uden søkort, ellers vil du alt for hurtigt sejle på grund i Roskilde Fjord og så har du jo ikke sparet noget, hvis båden ødelægges!


  • #6   28. apr 2018 Jeg har også været ude og købe ny plotter til båden.
    Dragonfly 7 pro, er billig ved marinetovet smiley
    Og med 7" skærm går det ikke helt galt i byen.

    Der får man meget for pengene.
    Husk kort til plotter smiley

    https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=25696


  • #7   28. apr 2018 jeg ville købe brugt på dba.dk hvis det var mig. hellere en bedre model, med kort. gør ikke så meget for mig om det er brugt eller nyt. Som nævnt ovenover ville jeg gå efter Garmin også.

  • #8   28. apr 2018 Dragon fly 7pro.. det er altså et fedt instrument, har som speedy også fået sådan et smiley , jeg vil på et tidspunkt have en pilothouse båd og med dragon fly kan jeg så have en extra skærm ude ved bagenden der så modtager data fra 7ern der er mont tørt og sikkert inde i styrehuset ( evt 2 skærme ude .. kort og ekkolod he he ).
    Det er et super lod og med et navionics søkort er man virkelig godt hjulpet ( dybder, bøjer osv )
    Roskilde fjord er VIRKELIG en udfordring ... var ude og prøve en båd ( et muligt bytte ) med bådens ejer, han havde sejlet i fjorden i MANGE år og kendte den som sin egen baghave...... alligevel røg vi på en sten ( en stor en af slagsen ) der så ødelage det nederste af motor benet..... så pas på ... den er lumsk den fjord...


  • #9   28. apr 2018 kan se der er en Garmin 620 med kort til salg herinde til 2400. den kan du parre med et ekkolod hvis du vil, og have et kombi instrument.

  • #10   28. apr 2018 Fordelen ved Garmin søkort er at man meget mere tydeligt får markeret med farver på kortet hvor man kan sejle, hvor det bliver lidt lavere vand og hvor det er kritisk! Mine forældres Lowrance HDS 12 Touch er med Navionics kort og jeg syntes man skal holde noget mere øje med kortet, for at danne mig et overblik over området!

  • #11   28. apr 2018 Tusinde tak for de mange gode forslag!

    Det lader til at Dragon Fly 7 pro går igen, flere gange - og med de link, som er tilføjet, kan jeg da kun sige at man får et godt tilbud + stadig inde for budget.

    Og kan så ikke undvære søkort, kan jeg læse mig frem til - som købes, udover selve loddet?
    Og så er det sådan set bare ‘plug and play’?


  • #12   28. apr 2018 Korrekt.

    Og det er plug & play er måske nemt sagt. Du skal jo have monteret transduceren korrekt bagpå båden.


  • #13   28. apr 2018 Ja, selvfølgelig - går ud fra der medfølger montage vejledning? smiley

    Der er 2 tilhørende søkort på navisco’s hjemmeside, ville dét til 900 være godt nok?


  • #14   28. apr 2018 Ja det er plug and play og af sted.
    Og så har du de sidste opdateringer til kortet.
    Der følger en vejledning med til Dragon Fly 7 pro, hvordan man får den sidste opdatering.
    Det tog under 10 min så har du den sidste nye opdatering.
    De har solgt mange i år, så det er også noget du vil få stor glæde af smiley



  • #15   28. apr 2018 Det er bare perfekt, tusinde tak for svar! smiley

  • #16   28. apr 2018 Det kort over Sjælland og Bornholm skulle være nok, nu mindre du sejler andre steder mod vest ?

  • #17   3. maj 2018 att nicolai j
    Du har da 100% reti at når ting viser sig på skærmen så er det forsent
    Til starteren af denne tråd kan jeg kun sige at 1 ekkolod ABSOLUT ikke gør din sejllads mere sikker på roskilde fjord men en Navigator vil hjælpe dig meget mere men du skal alligevel bruge bøjerne som rettesnor TRO mig jeg har sejlet i 25 år på fjorden og de sidste 10 år med navigator men ramte alligevel en sten og smadrede motoren for 29,000 fordi jeg stolede på min navigator og ekkolod øv øv



  • #18   4. maj 2018 Hasse N..... ja der ligger sgu nogle stykker i den fjord ( både sten og stykker af motorben ), den er LUMSK....

  • #19   8. maj 2018 att: Kim S
    JAAAA øv men man bliver klog af skade men det var da godtat jeg var forsikret så det kostede mig kun 5000 i selvrisiko


Kommentér på:
Ekkolod

Annonce