{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ekkolod
  • #1   28. apr 2021 Ja, det er ikke noget problem i.

  • #2   28. apr 2021 Min gamle Garmin transducer var limet til bunden indvendig, den virkede uden problemer i de 5 år den sad der...
    Min nye dual transducer er også limet indvendig i bunden, efter anvisninger fra Garmin, så håber da at de ved hvad de siger...
    Eneste ulempe ved det er at den ikke måler vandtemp, men temp på skroget..


  • #3   28. apr 2021 Jeg har en 72cv med en GT21 transducer som jeg nogen gange glemmer at slukke. Den har overlevet indtil videre.
    Hvis spørgsmålet er om tranduceren kan blive for varm når den ikke er i vandet, er svaret vist nok ja. Men nok kun på en dårlig dag hvor der er 30 grader og solen skinner på transduceren. Chirp fyrer mere power af.
    Nogle siger den bruger 10 Watt, andre skriver den ikke kan omsætte sit forbrug til en skud når den ikke er i vandet og derfor bliver varm.
    10 Watt pakket ind i en masse plastik som isolerer godt, er den limet på skroget leder det jo nok noget af varmen væk.
    Man kunne jo prøve at holde hånden på den en dag man glemt at slukke.
    Fandt lige denne. Airmar fremstiller tranducere til alle de store....
    https://www.airmar.com/uploads/InstallGuide/17-573-01.pdf


  • #4   2. maj 2021 Når den er limet fast på bunden skal du fylde væske i, den virker ikke hvis der er luft

  • #5   3. maj 2021 #4
    Underligt at det har virket for mig i flere år, har altid haft den limet på bunden og har aldrig haft væske ved eller i dem.


  • #6   3. maj 2021 Tror det er to forskellige problemstillinger:
    Den første er at ekkoloddet "svarer" på en luftboble, uanset hvilken slags boble, en svømmeblære, blæretang, ellen en død vandmand. Er der bobler i Sikaflex'en mod bunden, er det derfor et problem. I min sejlbåd kunne jeg ikke få mig selv til at bore hul, så jeg limede et lille ø100 mm rør på bunden, jeg monterede en ekstern tranducer i røret og kom lidt vand i. Det har virket i mere end 10 år. Der skal bare lidt nyt vand i en gang imellem.
    Den anden problemstilling er temperaturen. Hvis transduceren er limet til bunden, har den jo en god varmeledning både til skroget og vandet nedenunder. Meget bedre en luft omkring en transducer bag på en båd på en trailer. Har i øvrigt efterfølgende læst at Garmins selv slår fra når de bliver varme. Der er jo termometer i, så software'en finder sikkert ud af det.


  • #7   3. maj 2021 Jeg fik at vide af forhandleren at jeg skulle lime det til bunden med 2 komponent epoxy, dog ikke i motorrummet.

    Jeg har ikke haft problemer med hverken den gamle, som jeg brugte i 5 år eller den nye, som jeg dog kun har sejlet med et par uger..


Kommentér på:
Ekkolod

Annonce