{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.592 visninger | Oprettet:

påhængsmotor/trim ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg er ret ny med båd osv så tag jer ikke af hvis mit spørgsmål lyder lidt dumt smiley
Det jeg er interesseret i og vide er hvordan motoren den skal være korrekt monteret på hækken. Skal den sidde stort set i water, hælde svagt bagover eller svagt fremover. Hvilken indstilling giver den bedste styring og fart med 1 person i båden.
Lige nu der når man står og ser på siden af båden så hælder motoren lidt bagover, det vil sige at skruen hælder lidt ind under bunden af min båd.
Jeg spørger fordi jeg synes ikke der er nogen fart i min båd, og det lyder heller ik til den rigtig tager nok omdrejninger i henhold til teknisk data for modellen der siger ca 6 000 omdrejninger.

Håber i flinke gutter herinde lige kan hjælpe en ny bådejer til og få den bedst mulige start smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  påhængsmotor/trim ?
  • #1   24. jun 2010 prøv at trimme lidt op(flytte pind 1 hak længere ud)men en 15hk 4takt tager nok ikke 6000rpm da slet ikke på den store båd

• #2   24. jun 2010 Alt efter størrelse på batteri, hvor meget benzin i tanken, hvor stor er du, hvor har du lagt udstyr og bajerne, vil give forskellige set-up på en båd.
    Men denne type båd, kræver en større motor end andre både, grundet dens "buttede" opbygning. Denne båd skal du op og have 30-40HK inden der begynder at ske noget. Med kun 15HK på hækken, skal der både sol i ryggen og hjemve til, for at få numsen op på denne båd.
    Finner på motorben lige over skruen, skal gerne være få milimeter under bunden af båden. Vinklen på motor er som sagt forskellig. Prøv dig frem, men som sagt, du skal ikke regne med at komme op og plane med kun 15HK.
    Sorry, men fakta.

• #3   24. jun 2010 JEg skal ned til båden her om 1 time så prøver jeg lige og flytte den 1 hak længere op. Jeg har lige tjekket hvor stor en motor der må sidde på denne bådtype. Det siger mak 28 HK, så ja en 25 hestes ville nok også hjælpe på det.

Lige pt er båden næsten tom, der er en køletaske i kabinen samt 4 stk redningsveste. Tanken er omk halv fuld, dvs 12-14 liter. Jeg selv vejer 60 kg. Batteriet er et 12 v bilbatteri.

Hehe jeg satser nu heller ik på og skulle op og plane med kun 15 hk :P, jeg har bare undret mig lidt over at en i marinaen med kun 10 hk og båd på ca samme vægt og type sejler hurtigere end vores:)

• #4   24. jun 2010 Den nedsatte fart, skyldtes som før omtalt, at båden er meget "buttet".
    Lige som Quicksilver og Ørnvick bådene er. De kræver også lidt mere power, før der sker noget.
    Et par plast-trimflaps ( hydrofoil )på motoren, kan hjælpe den lidt op med røven. ( pris ca. 150,-

• #5   24. jun 2010 Er du sikker på der ikke står 28kw??? tror en 40 hestes ville klæde den smiley

• #6   24. jun 2010 Kim C.

Der er monteret hydrofoil på motoren.

• #7   24. jun 2010 jeg har ikke monteret noget så jeg kan montere omdrejninger eller fart så da jeg er ny på området har jeg ingen ide om der er ting der burde justeres smiley

Jeg vil lige se om jeg kan optage en lille film imorgen hvor motoren går med max gas, så kan i vurdere om det lyder som det skal.

• #8   24. jun 2010 Med udstyr, benzin motor og dig selv, snakker vi om et halv ton, som den lille 15HK motor skal flytte.
    Den vil altid komme til at hænge med røven, og lave en stor hæk-bølge, med nedsat fart tilfølge.

• #9   25. jun 2010 Nu er der kommet et lille klip med min motor hvor i kan høre hvordan den går ved fuld gas. Jeg har ingen referencer, så aner ik om den går som den skal smiley

• #11   25. jun 2010 Har også lige tjekket hvor stor motor der må monteres. MAx er 18KW, hvor meget er det i HK?

• #12   25. jun 2010 24.1384 hk

bare smid en 30-40 hestes på!

• #13   25. jun 2010 vil helst ik smide større motor på end båden kan klare uden yderligere forstærkninger smiley

• #14   26. jun 2010 din hæk kan godt klar en 30hk-40hk .. forstår ikke den Kun skulle kunne klar 25 hk med så tyk en hæk

uden forstækninger af hækken !!

Kommentér på:
påhængsmotor/trim ?

Annonce