{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.004 visninger | Oprettet:

klaes e
klaes e
Tilmeldt:
18. jun 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5

Glemte olie.. HJÆLP.. {{forumTopicSubject}}

Har haft en ven til og fylde benzin i tanken for mig, men glemte alt om og fortælle ham om at der skulle olie i også..

Så efter vi havde sejlet i 5 min maks, døde motoren pludselig...
Derefter kunne vi godt få den i gang igen, dog efter RIGTIG mange forsøg. Den kan godt tage gassen, men sejler ikke mere en 20 km/t, imod de 60 ca. som den plejer. Det er en 2takt 3cyl. mercury jeg har. Nogen der har en ide om hvad der kunne være sket, og om den ska til rep, eller bare have lov og strække lidt ben?..

Skal siges at den starter fint op, og vi sejlede selvfølgelig direkte tilbage i havn, altså ca 10 -15 min sejlads, grundet den lave hastighed..

På forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Glemte olie.. HJÆLP..
  • #1   11. jul 2010 den har nok sat sig og det betyder stempel og cylinder eller krumtap

    hyler den nu eller nogen mislyde?


  • #2   11. jul 2010 Hmmm................lugter af nye stempler og ringe, samt renovering eller op-boring af foringer.
    Ud over dette, kan krumtappen og plejsstænger være skadet.

    Uden olie på en 2-takter, er som at tisse i bukserne om vinteren.
    Det virker i starten, men bliver hurtigt surt.


  • #3   11. jul 2010 perfekt samligning;D

  • klaes e
    klaes e Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #4   11. jul 2010 Oka, lyder ikke godt så. Altså den lød ikke fantastisk godt, og det var lidt som om den engang imellem sagde "klonk", men ja er det en dyr omgang? Tænker om det kan betale sig og købe en anden motor?

  • #5   12. jul 2010 af med toppen og kigge på stempler og ringe... hvis du er MEGET heldig slipper du med nye stempelringe.

  • #6   12. jul 2010 det lugter af ny motor

  • #7   12. jul 2010 Gør som Steffen skriver.
    Start evt. med en komp. test, og du vil med 99% sikkerhed, kunne se at motor har taget skade.
    Af med toppen og karburator-sektion, og ud med stempler.
    Opmål krumtap og plejlstænger, samt kontrol/udskift af ringe/stempler.
    Foringer kontrolleres og renoveres.

    Efter som motor sagde stop en gang, og i efter dette stop, har sejlet videre i 10-15 min, vil det være som at file hård ud på hælene med et råkost-jern. Så jeg er ret sikker på, at den motor kun er til reservedele.
    Men start nu med at åbne den, og se hvor galt det er.
    NB: Husk en manual til arbejdet. Kan lånes gratis på et bibliotek.


  • #8   12. jul 2010 ingen olie ingen smøring.. gonat og sov godt smiley

    skild motor ad, se om cylinger og stempler er færdige... hvis du er heldig, så er det nok med nye ringe.. sammel den, lav en tryg prøve,, så kan du se om det er godt nok..

    Det skal så siges, at hvis man læser i de gamle tunings bøger omkring 2 takter.. så er kompresionen ikke vigtig, ved høje omdr ( over 6000 omdr. ) men den skulle osse meget gerne kunne gå tomgang..
    ikke smart at sejle i hvn med fuld knald smiley


  • #9   12. jul 2010 ærlig talt tvivler jeg på at krumtap har taget skade når den kører videre. jeg ville nok egentlig lige tjekke kompressionen før jeg skildte den ad.
    sån en kompressionstester koster ikke mange hundrede kr hos thansen biltema m.fl.
    du skal selvfølgelig nok lige prøve at hælde et par dråber olie i cylindrene og dreje svinghjulet med håndkraft først så kan du nok høre og mærke hvor galt det er..
    du kan jo være heldig at det er en anden fejl der ikke har noget med manglende olie at gøre.. var det en tankfuld helt ren bensin eler var der hældt ren bensin oven i en halv tank hvor der var blandet olie i?... for bare en lille smule olie gør underværker


  • #10   12. jul 2010 klonk lyd ===== defekt plejl leje= hul i blokken senere hvis det ikke bliver lavet

  • klaes e
    klaes e Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #11   12. jul 2010 Der lå ca 1 liter blandet benzin, hvor efter der blev fyldt ca 20 liter ublandet i. Men kan sagtens køre den rundt med håndkraft på svinghjulet, og sejlede selvfølgelig ikke i havn med fuld kraft. River toppen af idag, også ser jeg på det.. Opdatere senere når jeg ved hvor slemt det ser ud.. Men indtil videre tusinde tak for de mange gode råd.

    Hilsen Klaes


  • #12   12. jul 2010 Tjaa..............så har du jo kørt med en 0,1% blanding. Altså stort set ren benzin.
    Tag nu en komp.test inden toppen rykkes af. For med toppen taget af, vil du kun kunne se, om der er rivninger i foringerne, og ikke andet.


  • klaes e
    klaes e Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #13   12. jul 2010 Efter en komp. test fandt jeg hurtigt ud af den var gal med cyl. 3, så fik taget toppen af og stemplet er helt færdigt, samtidigt med at den har lavet lidt ballede i cylindergangen. Har sendt toppen til opboring, håber den er til og lave.
    Krumtappen, plejstænger, lejer osv. er helt som de skal være.


  • #14   12. jul 2010 OK.
    Da du nu har fokus på cyl.3, bør du ikke glemme de to sidste.
    For selvom der ikke er synlig skader på dem, bør de hones op, stempler gøres rene, og nye ringe på.
    Ellers får du en motor med et stempel med lidt større slagvolumene, og super kompression, samt to stempler som "hænger" lidt i bremsen.
    En sådan motor, får du ALDRIG til at køre perfekt.


  • #15   12. jul 2010 Hvis det er en 60HK motor du har med at gøre, så kig lige her.
    http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=11900



  • klaes e
    klaes e Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #16   14. jul 2010 min er "kun" en 50 hestes, men mon ikke den kunne have passet på alligevel, desværre var den solgt, ringede lige på den.

Kommentér på:
Glemte olie.. HJÆLP..

Annonce