16.973 visninger
|
Oprettet:
Mercury 60 hk. dør ved fuld gas. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har et problem med vores påhængsmotor. Det er en 1996 Mercury 60 ELPTO, den kører supergodt i tomgang, og tager gassen godt i frigear. Men når der bliver lagt belastning på (over halv gas) dør den fuldstændig. Den kommer maks op på ca 2500 omdr. Alt er målt igennem elektronisk og lader til at gøre som det skal. Jeg er virkelig på bar bund, så håber i kan hjælpe.
/Martin Schulz
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.401
1. Hvis motor er slidt, ja så kan den bare ikke trække den op i omdr. når den belastes. Tag en komp. test, og se hvordan motor har det. Der må max. være et spring på 10 psi fra højest til laveste måling. Og en årgang 1996, skulle gerne komme op på et komp.tryk fra 110 til 150 psi.
Du kan nu ud fra denne aflæsning, se om motor har det fint, eller om den er slidt eller evt. skudt en pakdåse eller pakning.
NB: Du må ikke lade motor få mere end 3000 omdr. når du har den på land, da der ingen belastning er på skruen.
2. Hvis komp. tryk er ok, så tag luft-indtags kassen af. Sæt fjernbetjening til fuld gas frem. Kig så ind i hver karburatior, og se om de åbner helt. Hvis ikke de er fuld åben, ja så skal den justeres.
3. Hvis ovenstående punkt 1 og 2 er ok, kan det være manglende benzin tilførsel. Altså at den ikke får nok at spise når der virkelig skal noget juice igennem. Så der starter du fra tanken af, og helt op til karburatorerne og ser om der er en blokkering, eller den tager falsk luft ind. ( revner i slanger, løse spændebånd, kugler i pumpebold defekt, benzinfilter blokkeret, revne i membran i benzinpumpen osv. ).
4. Hvis ovenstående 1, 2 og 3 er ok, kan fejlen være defekt alarm modul, så den konstant står med alarmen " high temp.", og kan derfor kun arbejde i det der kaldes "SLOW-Function". I alarm modulet, er der en begrænser som gør, at motor max. kan gå 2500-3000 omdrejninger ved en sådan alarm/fejl, uanset hvor meget håndtag du giver.
Ledninger fra alarm modulet som aktiverer denne SLOW function, bør demontereres, og motor testes igen, for at se om fejlen er der.
Hvis dit alarm system virker, burde den også give alarm ved en sådan fejl.
Ud over ovenstående fejl, kan der være tale om defekt triggermodul ( men så vil motor hoste meget ), udstødning er blevet blokkeret, skruen er for stor og meget meget mere.
Men tror du vil finde fejlen på en af ovenstående fire punkter.
NB: Har selv en motor som din. Så jeg har komplet manual og diagrammer til dyret.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Tak for dine bud, Kompression og brændstoftilførsel er tjekket og ok. karburatorer er adskilt og renset. Motoren gik perfekt da vi tog den op sidste år og konserverede den. Så forstå ikke hvorfor den ikke virker nu. Der er ingen alarm der hyler, men højtaler kan jo være defekt. Ellers andre gode råd jeg kan prøve. Er ved at opgive motoren helt.
/Martin
aug 2006
http://www.iboats.com/mall/partfinder/?cart_id=277131174&gd_grid_id=113&gd_poid=112445&gd_row=29&session_id=799579652
Jeg kan nemlig huske, at for nogle år siden, havde jeg en ældre 20HK Mariner, som kørte perfekt. Men så snart den blev sat i vandet, og skulle yde noget, ville den ikke ret meget. Fejlen var en lille revne i membranen i pumpen.
Hvad viste komp. testen ?
Giver alarmen en kort hyletone, når du sætter nøglen i "ON". Hvis ikke, så prøv at lave en falsk alarm, ved at køre temp. sensoren over til stel, og se om den så giver alarm.
Er du sikker på, at alle tre karburatorer sår fuld åbne, når håndtag står i fuld gas ?
jul 2010
Komp. testet fik jeg lavet hos forhandler, og han meldte alt ok.
Alarmen virker, får et kort hyl når jeg drejer nøglen.
Karburatorer står alle 3 fuldt åbne, statoren virker også og bliver også påvirket hele vejen op til fuld gas.
Ved snart ikke hvor jeg skal lede mere. Skal siges at forhandleren fandt noget "råden" benzin i karburatorerne, kan der evt. sidde noget et andet sted i systemet.
/Martin
aug 2006
Tag nu de fire skruer ud, og se om fejlen ikke er der.
M.h.t. gammel benzin, har du jo været ude og sejle. Så mon ikke motor har spist dette. Og ellers ville den jo også gå dårlig i tomgang.
jul 2010
Jeg prøver. tak for de gode forslag.
/Martin
jul 2010
Følger: 2 Svar: 2
hører gerne hvis du finder problemet har haft min hos bådmekanikeren siger det er fordi den sætter sig olie pumpen har nok ikke virket har nu blandet olie i benzinen
jul 2010
Hvornår er din motor fra?
Har det løst problemet at blande olie i selv?
/Martin
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
men ellers så mærk lige luftskruernes position op og prøv at give dem en kvart til en ½ omgang ud drejer skruen og gearet fint rundt med håndkraft?
jul 2010
Følger: 2 Svar: 2
og det har ikke hjulpet
aug 2006
jul 2010
Så er fejlen fundet, fik båden kørt til Havneservice i Horsens. De fandt fejlen hurtigt. Selvom der var ofret penge på rensning af karburatorer ved en anden forhandler, fandt mekanikeren ved Havneservice hurtigt ud af at der var mere skidt i den midterste karburator.
Glæder mig til at hente båden og komme på vandet.
/Martin
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 84
jul 2010
Alt virker igen.
/Martin
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 2 Emner: 20 Svar: 95
aug 2006
aug 2006
aug 2006
aug 2006
sep 2013
Følger: 1 Svar: 1
Nu er den hellige grav velforvarret tænkte jeg efter ferien, motoren er ny serviceret, og den kørte perfekt på de første par ture efter reparationen. Min søn på 11 år var med på turen hvor motoren satte ud, og han blev lidt forskrækket over at motoren stoppede, og at vi måtte tilkalde en anden sejler, som heldigvis trak os tilbage til land. sønnen var med ude at sejle igen efter reparationen, og det hele kørte perfekt igen. alt åndede igen fred og idyl. For en uge siden ville knægten og jeg så sejle ud i storebælt for at fange fladfisk. Det blæste en del den dag men vi lagde os i læ ved Slipshavn og fangede på fornemste vis 20 skrubber, før vi besluttede os at sejle hjem igen. Efter at have sejlet i ca 5 min begyndte motoren at gå ud. Jeg kunne uden problemer starte den igen, men den satte efter ganske kort tid ud igen. Ved at vedblive med at starte motoren hver gang den gik ud lykkedes det os at komme næsten helt ind til havnen, hvorefter det blev vanskeligere og vanskeligere at starte motoren igen.... til sidst endte det med at motoren ikke ville starte og vi endte på det nærmeste med at havarere op mod en stenmole, hvor min kammerat dog hoppede i vandet og holdt båden mens jeg anråbte en anden sejler om hjælp, og vi blev til sidst trukket i havn. Knægten er nu skræmt fra vid og sans over at sejle med en motor som vi ikke kan stole på, og jeg er hamrende ærgerlig over forløbet. Båden endte med at få overfladiske skræmmer på bunden, men ikke værre end at jeg håber selv at kunne udbedre dem, men en motor som jeg ikke kan stole på, bryder jeg mig ikke om at sejle ud på storebælt med... Der kom ingen advarselstoner eller noget som helst, før balladen begyndte. Den døde bare, og jeg prøved at pumpe benzin manuelt via bolden ved tanken, hvilket virkede umiddelbart til at have en gavnlig effekt, indtil der ikke kom luft i bolden mere.... og motoren igen satte ud.... Motoren spinder som en kat når den kører i tomgang. Jeg skyllede motoren igennem med ferskvand igår, og der var ingen problemer i frigear overhovedet.
Er der noget jeg kan undersøge selv, inden jeg kører båden til service for 3 eller 4 gang denne sæson.... Jeg er ved at være lidt desperat over at motoren ikke bare kører som den skal, og er ved at være der ude, hvor jeg seriøst overvejer at skille mig af med båden, da jeg ikke ønsker at mine unger skal blive bange for at sejle.... Gode råd modtages med kyshånd
Peter Vestergaard
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jeg tabte sugeslangen på min tank i sommer.. = motor dør . men lyder mere som om en slange eller pumpebold/ manglende udluftning i tanken
Mercury 60 hk. dør ved fuld gas.