{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.295 visninger | Oprettet:

Rasmus K
Rasmus K
Tilmeldt:
6. apr 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Påhængsmotor vil ikke starte.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Efter at have trawlet det meste af nettet for løsninger efter påhængsmotorer der ikke vil starte, prøver jeg nu her.

Jeg har en 5hk tohatsu fra 2005 2-takt, der ikke vil Starte. Jeg syntes jeg har prøvet alt.

Jeg har haft karburatoren af fordi der løb benzin ud, fandt så ud af at svømmeren (tror jeg det hedder) sad fast, det er løst nu. Den har selvfølgelig fået frisk benzin i tanken.

Den gnister fint, men vil ikke starte.

Den har ikke været startet siden sidste år.

Er der en trin for trin fejlsøgningsmetode for sådan en motor, eller har I andre gode forslag?
Det skal lige siges jeg er helt ny i båd verdenen, så alt hjælp er godt hjælp.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor vil ikke starte..
  • #1   4. jun 2018 Når du prøver at starte så prøv og pille tændrøret ud og se om de bliver vådt af benzin ,Hvis det ikke gør så er det jo galt med benzintilførlsen eller karburatoren


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #2   4. jun 2018 Hej John. Tak for dit svar, det gør det, det bliver vådt.

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #4   4. jun 2018 Hej Claus. Det kunne godt tyde på det var noget med luften så, for jeg skiftede ikke pakningen da jeg pillede karburatoren af, må lige få fat i en ny pakning smiley

  • #5   4. jun 2018 Prøv først med startgas, det hjælper hvis motor bliver varm.


  • #7   4. jun 2018 Helt enig men startgas er også FØRSTE HJÆLP, mange gange er det nok hvis der er fugtighed i motoren.

  • #9   5. jun 2018 Enig i ovenstående indlæg.
    Har den stået længe, kan lidt startspray lige gøre tricket og har den været startet en gang, starter den fint uden hjælp.
    Har du druknet motoren under startforsøgene, er det hårdt ved tændrør, så et nyt tændrør er også givet godt ud.
    Jeg har selv en Tohatsu 4 takt(med Mariner logo smiley ) og den kan være svær at få liv i den har stået ubrugt i 6-8 måneder. Et lille sprøjt Wd40 i indsugningen og den springer i gang. Efterfølgende starter den fint uden hjælp i resten af sæsonen.

    Hvor gammel er benzinen for i øvrigt?
    Gammel benzin kan gøre nogle motorer svære at starte.


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #10   5. jun 2018 Tak for alle svar. Vil prøve et nyt tændrør.
    Benzinen er fra i år, var dernede igår og der købte jeg 10 ltr. Inden jeg tog derned, så den er helt frisk.

    Nu kommer nybegynder spørgsmålet.. hvor sidder indsugningen jeg skal sprøjte startesprayen ind? smiley


  • #11   5. jun 2018 Indsugning er på modsatte side af carb .... altså den anden side af carb der sidder ind mod motoren.... av av det kan nok være du skal finde en der kan hjælpe dig på stedet, for det kan altså godt drille sådan en fejl søgning, og det kommer til at tage lang tid hvis du skal tage frem og tilbage hver gang der dukker noget op, og med sidste spørgsmål.. av der kommer mange af dem...... men hatten af for at du springer ud i det med åbent sind.. ret fedt smiley
    Her en lille tjekliste :
    Carb skal være 100% ren og tæt ( hvis du skiller..... NYE pakninger )
    Tændrør NYT
    Kompression skal ligge inden for rep bogens foreskrifter ( lav komp = ikke igang ) du skriver at den har ikke kørt siden sidste år, stempel ringe kan godt sætte sig, især hvis motor bare er sat til side uden at der er gjort noget forebyggende ved den = ingen eller lav komp .. = starter ikke.
    Husk olie i benzinen ( 2% )
    Nu har du tjekket at dødmands knapper ikke driller .... IK smiley
    Men se om du ikke kan få en motor kyndig med ned og kigge, og så ellers SUG TIL DIG af den viden...... husk ! ! ! du skal stole 100 % på den motor før du begiver dig ud på åbent vand ellers er det noget bæ smiley , der kan være langt ind lige pludselig på vandet.... det går RIGTIGT stærkt uden nogen mulighed for fremdrift.... så minimum åre med..
    Pøj pøj smiley


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #12   5. jun 2018 Hej Kim.

    Tak for et super svar!

    Jeg har hentet pakninger, benzinfilter, startspray, tændrør og meget mere smiley

    Jeg har allieret mig med en super bådmekaniker, der kigger ned senere idag, som lige vil kigge på det og forklare mig hvad han gør undervejs så jeg lære lidt.

    Tusind tak for jeres hjælp, så håber vi den springer igang i dag smiley


  • #13   5. jun 2018 Husk at gi svar her på siden om der er liv i den..

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #14   5. jun 2018 Selvfølgelig smiley

  • #15   5. jun 2018 Pas nu på..... sejlas og at lave det selv er meget vanedannende smiley smiley smiley smiley smiley
    Inden du får set dig om....... ja så står der større båd, motor osv på ønskesedlen smiley
    Håber det lykkes så du kan komme ud og nyde det smiley


  • #16   15. maj 2019 Kom der nogensiden et svar på problemet har lidt samme problem nemlig med en 8hk ældre yamaha 2 takt som sprang igang med det samme jeg købte den og også lige da den røg i vandet, det eneste jeg har gjort er at skifte benzin slange til en ny da den gamle var helt stiv. Benzin start kan få den igang i 2 sek så dør den. smiley

  • #17   20. apr 2020 Hvad var problemet så? Har lidt alle samme problem med min motor

Kommentér på:
Påhængsmotor vil ikke starte..

Annonce