{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Rigtig skrue 40 HK mercury {{forumTopicSubject}}

Har lige brug for lidt hjælp☺️
Efter et par gange hvor skruen har rørt bunden er den ved og være så dårlig at jeg gerne vil have en ny på.
Motoren er en mercury 40 HK efi på en ørnvik 470 båd.
På selve skruen står der F 10 88 X 11P

Har ladet mig fortælle at 11p står for stigningen..
men kan ikk lige finde ud af propel størrelsen ud fra de andre tal, nogle der kan hjælpe???


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Rigtig skrue 40 HK mercury
  • #2   9. aug 2018 køb en spitfire propel 4 bladet fra Mercury


  • #3   9. aug 2018 havde os valgt en 4 bladet propel.

  • #4   9. aug 2018 Hvad har det af plusser og minus ved en 4 bladet??
    Og hvad står de 88 for så?


  • #5   9. aug 2018 Plus ved en 4 Bladet er bedre styreegenskaber, både ved lave og høje hastigheder. Derudover bedre grip i vandet, dvs. hurtigere ud af vandet. Ulempen kan i nogle tilfælde være lidt mindre topfart, men det er minimalt og hvor mange sejler topfart konstant?

    På en 40 HK motor er det dog muligvis begrænset hvor meget forskel man kan mærke, det har jeg ikke erfaringer med.


  • #6   10. aug 2018 Den taber ikke noget bundtræk eller noget ved en 4 bladet?? Båden er begyndt og bruge næsten 2x mere brændstof efter jeg har slebet på propelen fra sidste gang den sejlede på grund, hvor den fik ret store skrammer. Kan det væsentlig høje brændstof forbrug skyldes det?

  • #7   10. aug 2018 En 3 bladet er hurtiger ude af vandet end 4 bladet.
    Men det er så lidt sek det drejer sig om hvis man skal regne på det.
    Med 4 blade har den mere fat i vandet, og fremdriften, og lavere omdrejninger end en 3 bladet har.
    Der skal en 3 bladet have lidt gas for at komme frem af i forhold til en 4 bladet propel.
    Der er altid lidt minus og plusser ved det.
    Du kan så lave din stigning om på din 3 bladet propel, for at få mere fart på toppen, eller at den skal tage ved som fanden i starten, og så have mindre tophastighed.


  • #8   10. aug 2018 Du kan kigge lidt her.

    https://www.youtube.com/watch?v=CFF6yL9lX9A


  • #9   10. aug 2018 Nu har jeg købt en skrue, en 10,6” 11P mercury splitfire med 4 vinger på. Håber det er det rigtige valg.

  • #10   10. aug 2018 den bliver du glad for B):)👍

  • #11   10. aug 2018 Jesper.. giv lige en tilbagemelding

  • #12   10. aug 2018 Der er helt sikkert mange " eksperter herinde så vil råde dig til at prøve alt muligt men men det korte og det lange et at hvis den propel du har nu sejlede med de rigtige omdrejninger så tag den med til an forhandler og køb en ny mage til.
    det vil være spild af penge at begynde med at eksperimentere med 4 bladet propel hvis du var tilfreda med hastigheden inden den blev skadet
    men HUSK at maks omdrejninger ikke må overstige 5500 rpm da jeg ved af erfaring at de gamle mercury ikke kan kide det.
    Tro mig for jeg har selv haft en 40 hk mercuy som knækkede krumtappen fordi den gik med mere end 5500 rpm


  • #13   11. aug 2018 @12 ja det tænkte jeg os og få en magen til. Men båd forhandleren som er forhandler er mercury sagde at de kun køber 4 bladet propeller hjem nu, jeg ku ikk få en 3’er medmindre jeg virkelig forlangte det. Han sagde at det var dem man satte på nu.. men jeg ved ikk så meget om både endnu, men har dog læst lidt om 3 vs 4 bladet propeller.

  • #14   11. aug 2018 Du kan få alt hvad du vil have, bare du køber de rigtige steder.
    Nettet er der rigtig mange steder man kan købe propeller i alle str.
    Men se hvad den sige til det den 4 bladet du får hjem smiley
    Det kan jo være den passer til båden og motoren så den går med de rigtige omdrejninger og farten og optrækket passer.
    Ellers må den jo byttes til andet brugbart 4 bladet.


  • #15   11. aug 2018 Skal man gå en eller to pitch ned med en 4 bladet hvis man kommer fra en 3, for og kompensere for det ekstra blad? Eller kan man gå ud fra at der er taget højde for det i og med at begge propeller er 11 pitch? Flytter begge propeller sig 11 tommer på en 360 graders omgang??

  • #17   16. aug 2018 Har lige sejlet første tur, det gik rigtig fint, båden har et højere løft på vandet når man planer nu. Den er mere afbalanceret og afdæmpet i motorgangen, optrækker er en smule bedre, men har mistet 2 km/t på toppen 🙂

  • #18   17. aug 2018 Passer omdrejningerne så ved max. gas?

  • #19   17. aug 2018 Har ikk omdr. Tæller på så kan jeg desværre ikk vide, men den går bedre end før smiley

Kommentér på:
Rigtig skrue 40 HK mercury

Annonce