{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.132 visninger | Oprettet:

Vand i Skrog???? hjæææælp {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Har virkelig brug for hjælp og råd - så håber der er nogle friske gutter der hurtigt kan svare;

Jeg har for nylig erhvervet mig en Ryds 485 FC årg 2001 med en 40hk -4takter -selandia trailer og den har de 4 gang jeg har været ude sejlet perfekt.

Den de seneste 3 uger stået på trailer med en pressening der passer med pga downrigger og stangholdere montoret agter - kan den ikke slutte helt tæt bagpå - så der har været nogle gevaldig mængder regnvand den sidste tid som har tynget presseningen ned.

I aftes ville jeg ud igen - da jeg kom til rampen og skulle have båden ned at spillet - plejer jeg normalt lige at give et lille skud og så glider den ned af rullerne - MEN

der skete intet - jeg forsøgte mange gange om med kraft - for til sidst at opgive.

Jeg forstod det ikke - og da jeg kiggede lidt nærmere kunne jeg se at den i den ene side hvilede en smule på skærmkanten fra traileren - shit tænkte jeg - hvad er der sket.

Jeg kørte hjem med den igen - og da jeg kom hjem og havde fået den af bilen - prøvede jeg at skrue bundskruen ud -(går udfra det er - sidder under motoren helt nede ) og der fossede måske 30-40 liter vand ud.

Jeg prøvede at rokke lidt med båden og jeg kunne høre en skvulpen - og troede det var benzin tankene der lå i kisten så jeg fjernede dem - MEN det svulpede stadig - ERGO må der være vand i den - måske et par hundrede liter.

Men jer er :sign0002: hvad både angår og aner ikke om der rent faktisk er en form for ballast i sådan en fætter - selvom jeg har mega svært ved at tro det??

Båden er rigtig fin stand og der er ingen utætheder - dvs der løber ikke noget udaf bunden - og der er 2 små udvendige lænsehuller.

MIT spørgsmål er:

HVAD er der galt??? - Skal det vand være der? Hvis ikke - hvordan faen er det kommet der så - når der mig bekendt ikke er en eneste hul (ihvertfald ikke synligt) - Kan det være regnvandet?? Selvom det meste burde løbe udaf de selvlænsende huller. Hvordan er en Ryds 485 opbygget rent skrogmæssigt? har ikke kunne finde noget om det.

Jeg håber ved gud ikke det er noget alvorligt da jeg lige har købt den - og gerne skulle til at bruge den her i sommer.

Venligst - kom med nogle brugbare svar!

På forhånd mange tak
Den fortvivlede


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand i Skrog???? hjæææælp
  • rico m
    rico m Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 2 Svar: 1
    #1   14. jul 2007 har du prøvet at høre dem du har købt båden af om de evt kan hjælpe dig men at løse dit problem det kan jo også bare være at din triler ikke har været efter spændt så rullerne en sunket lidt ned så båden viler på skærmene i stedet for på rullerne

  • #2   14. jul 2007
    Når du sætter båden under pressening så er det altid en god ide at pille bundproppen ud - så render det nemlig ud efterhånden som det kommer ind smiley

    Mht om du har vand stående i skroget så er jeg ret sikker på at hvis du smed dyret i vandet (HUSK BUNDPROPPEN!!) og tog en sejltur så ville din skvulpen sikkert forsvinde.

    Det kan skyldes at der helt nederst i båden - hvor vi normalt ikke kan komme ned - ligger lidt vand tilbage i nogle lommer, de forsvinder normalt hvis du giver den lidt tæsk og får båden langt mere skråt ved din sejlads end ved at vippe den på trailer.

    Der er næppe flere hundrede liter i den, men der kan være en del - men jeg er sikker på at løsningen er at smide den i vandet og tag en god lang sejltur med en masse start /stop.......så får du presset vandet ned v bundproppen så når du har taget den op så vil der sikkert komme en hel del ud igen smiley

    Jeg ville ikke være så bekymret endnu hvis jeg var dig, vand stående rundt omkring i lommer er ikke unormalt på en glasfiber bandit smiley



  • #3   14. jul 2007 Carsten start med at hæve center- og sideruller på din trailer 20-30mm. For hvis der kun skal et par spander vand til at tvinge skuden ned på trailerens skærmkanter, er en justering af traileren et "must".


  • #4   14. jul 2007 Nu ved jeg ikke hvad årgang din båd er men min fars 430GT fra 92 havde det samme problem, vi pillede fenderlisten af og fandt ud af at bund og top bare var popnittet, det var ikke blevet limet, så alt vand fra oven og neden løb lige ind i bunden af båden, da så de to halv parter blev limet (lavet på garantinen) har der aldrig været noget siden men lad din bundprop blive ude indtil du skal ud og sejle igen!!

    /Kenneth


  • #5   14. jul 2007 Hejsa og tak for gode svar.

    Jeg er næsten også sikker på at vandet og trykket derfra har trykket rullerne ned - så dem må jeg lige prøve at hæve. Er der nogen regler for hvorledes hældningen på rullerne skal være - hhv foran midt og bagtil?

    Det beroliger mig en smule at det er normalt med lidt vand og at det muligvis kan komme ud blot ved sejlads.

    Har også tænk på om det Kenneth P skriver er tilfældet - det håber jeg ikke. Det er en årg 2001 Ryds 485 FC.

    Flere gode bud evt?? smiley


  • #6   14. jul 2007
    Vandet kan jo også have trykket dine ruller ned hvis de ikke har siddet ordentligt fast, altså sjusket spændt - presset kan så have flyttet dem og så står båden jo fast på traileren.

    Du skal sørge for at få den i vandet hvor du kan få båden fri af traileren uden at skubbe den - hvis du gør det kan du skade din bundmaling + skrabe flænger i gelcoaten, måske endda indtil glasfiberen !

    Min fik en monster flænge ( 29 cm ) pga en trykket rulle da vi trak den op, det var helt ind til glasfibertrådene så der måtte reperareres smiley

    Jeg tror dog ikke du skal være så nervøs, det er regnvand - og egentligt beviser dette her jo bare at din båd er tæt *S*


  • #7   14. jul 2007 Takker smiley

    Må igang med at få justeret rullerne - og tror lige jeg prøver at købe en lænsepumpe og ser om jeg via hullet ved bundskruen kan få drænet vandet smiley

    Tak for svar;-) og god weekend


  • #8   17. jul 2007 Carsten:

    Hvordan gik det så ??

    /Allan



Kommentér på:
Vand i Skrog???? hjæææælp

Annonce