{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.203 visninger | Oprettet:

vand i dobbelt skrog {{forumTopicSubject}}

jeg har lige købt mig en Ryds 13 fod med dobbelt skrog. ganske fin båd, jeg har ikke prøvet den endnu, men glæder mig til at få den smidt i vandet. jeg gik lidt og nussede lidt om den her i eftermiddags, og kom til at se at der var hul på begge sider af den rustfri plade som holder motoren. så jeg prøvede lige at skrue den af og opdager så at glasfiberen ikke når sammen og der er vand og mug i den 5mm spræke der er. jeg har prøvet at bore et lille hul i bunden af hækken og der kom noget skum agtigt ud og det var helt tørt. og båden er ikke tungere end jeg tror den skal være, jeg kan selv løfte halvdelen af båden så tror ikke der er vand i alt skummet. men hvad mener I jeg skal gøre ved det? håber der er nogen der har forstand på mit muligvise problem☺


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  vand i dobbelt skrog
  • #1   8. okt 2015 Der er nok kun den sure vej, åben op ind til hækken og se på om der er skader i alt træet og vand i skroget, du kan jo begynde med at åbne i toppen af hækken og så arbejde dig ned og ud til siden til du når sundt træ og skum.
    Du kan lige så godt gøre det ordentligt med det samme, det er jo et rimeligt vigtigt område ... og så tag godt med fotos som kan bruges ved salg af den ( og ja... du vil sælge den på et tidspunkt he he, for man bliver sgu bidt af det vand og så vil man jo nok have en lidt større og så lige en lidt større og....og.... he he )
    Hvis jeg var dig ville jeg også montere en bund prop, så man kan få evt vand ud inden det gør skade ( dette kan være lige meget hvis der ikke er en rende under dørken som vandet kan flyde til bagenden i )
    Pøj pøj med det ! !


  • #2   8. okt 2015 hehe ja mere vil have mere☺ puha det var sådan noget i den stil jeg frygtede:( jeg er godt nok tømrer men jeg har aldrig arbejdet med glasfiber, det lyder dyrt og som et projekt der kommer til at tage tid😬 har du måske et link til en fremgangsmåde når det er en båd med dobbelt skrog med skum?

  • #4   8. okt 2015 kan men evt skærer hele bagenden af og monterer en vandfast krydsfiner plade som så beklædes med glasfiber? ved ikke om jeg er dum at hører på men jeg er helt grøn mht både og glasfiber☺

  • #6   8. okt 2015 okay super det lyder som en nemmere løsning for en tømrer☺ lige de to sidste spørgsmål;)-skal bundproppen sidde så den går ind i hulrummet under bunden, eller skal den gå igennem hækken så den tager det vand der ligger oppe i båden? og det sidste spørgsmål. kan man bruge det grove glasfiber spartel man kan købe på dåse eller skal det være glasfiber ark der skal pensles osv?

  • #7   8. okt 2015 Store ark der pensles med resin, der er ikke så svært... faktisk meget sjovt, men hop på you tube og søg på glasfiber rep, se gerne flere film og sug til dig, der er mange små fif der kan bruges, bla. det at kanten det nye skal sættes på skal skråne ned imod hullet, og det er et rimeligt stort stykke det skal gøre det over, og så skal det passes ind med det største lag glas på først og så et lidt mindre osv osv,... men kig og lær det på film, det er lidt nemmer at forstå ( er allerede forvirret over det jeg skriver... jeg forstår det... men gør andre... det lyder rigtigt i mit forskruet hoved he he )
    Det eneste der skal gå stærkt ( ja ja alt er relativt ) er når du skal putte resin på, det hærder rimeligt hurtigt ( så lad være med at blande for meget af gangen ) og hav alt klippet og skåret ud, så du ikke lige står og mangler noget glas der først skal skæres/klippes.
    Husk at når du har lavet alt det arbejde, luk alle huller du laver efter du er færdig med noget marine tætnings masse, så vandet ikke har en kinamands chance for at komme ind igen.
    Bund prop skal side imellem de to " skaller " så det er det vand der er imellem dem kan komme ud, det i båden tager du med en øse, eller vender den om på land.
    Her er et par link til noget glasfiber og resin.... det er egentligt ikke dyrt, men søg gerne på nettet .... der er MANGE der sælger OG kan evt hjælpe med mængden du skal bruge.
    http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Glas--og-Kulfiber/
    http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Polyester-og-Epoxy/

    Kan sgu ikke lige huske hvordan det er med at blande de to polyester og epoxy, der er noget med at de ikke binder så godt til hinanden.


  • #8   8. okt 2015 Hov..... spartel er kun til lidt overflade revner, ikke revner der går igennem og evt et skruehul eller to.... lidt lige som tømrens bedste ven ..... FILLER..... eller er det malerens he he

  • #9   8. okt 2015 fantastisk med alt den hjælp. mange tak skal I have. nu føler jeg mig lidt mere sikker på hvordan jeg griber det hele an☺👍

  • #11   9. okt 2015 Enig i med noget sikaflex..på med pladen..og du er på vandet i morgen der skal nok ikke en 60 hk på så det skal nok holde mange år. smiley

  • #12   9. okt 2015 okay tak for jeres svar. der er delte meninger om hvad der skal gøres, så går lige i tænke boksen og finder ud af hvilken løsning jeg syntes bedst om☺ nej det er en bette motor 4hk yamaha 4t fra 2014. så ikke nogen speedbåd;) hygge fiske båd. mange tak til jer alle for jeres meninger og råd.

  • #13   9. okt 2015 Man kan altid lave noget ...klamp ... sorry he he
    Men det fjerner ikke problemet, gør det ikke bedre ( måske det bliver være ... hmmmm helt sikkert ) samt hvis du bare lader stå til ! ! ! hvor slemt er det.. du ved det ikke, og så ved du heller ikke om der er noget mere slemt på vej...
    men det er helt op til en selv....


  • #15   9. okt 2015 jeg har nu boret nogle små huller rundt omkring og kan heldigvis konstaterer at træet og skummet inde bag ved er tørt pånår de øverste 5 cm. det syntes jeg er positivt, så ikke noget med at skærer en masse af. det bliver til en mindre rep. tak for alle jeres kommentar☺

  • #16   9. okt 2015 da jeg borede huller i bagenden kunne jeg forøvrigt se at skroget er gennemfarvet, vil det så sige at det er en plastik båd eller hvad? og er det en ulempe hvis det er tilfældet?

Kommentér på:
vand i dobbelt skrog

Annonce