{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.330 visninger | Oprettet:

afmontering af skrue {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have skruen af min 55 HK Yamaha påhængsmotor, men jeg kan ikke få centermøtrikken af. Eller det kan jeg sikkert godt, hvis jeg tager hårdt nok fat, men hvad er risikoen ved det? Skruen er af alu, så jeg risikere vel at den brækker hvis jeg fikserer den..

mvh Hans


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  afmontering af skrue
  • #1   19. maj 2011 Så skal du godt nok tage ved, hvis du skal ødelægge propellen :-).
    Tag et stykke træ og læg det mellem propellen og kavationspladen. Så kan du nemmere tage godt fat. For møtrikken kan godt sidde noget fast.


  • #2   19. maj 2011 Det er jo sikkert linksgevind smiley

  • #3   19. maj 2011 Nej - det er ikke linksgevind - det er tjekket hehe smiley Men så må jeg jo prøve at tage lidt mere ved (selvom jeg nu ikk kan li det).

  • #4   19. maj 2011 hvad med spitten i aksel ..har du fjernet den

  • #5   19. maj 2011 Ja den er fjernet. Jeg har fat med denne topnøgle: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1793&n=20100. jeg havde fikseret skruen på noget træ, og prøvede selv at holde kontra, mens min far prøvede at skrue møtrikken af. Var det en mulighed at køre ind til et værksted og få dem til at løsne den med en luftnøgle? Der er vel ikke noget i drevet der kan tage skade af det?

  • #6   19. maj 2011 bor 4700 hvis du har prob så kik forbi lørdag eftermiddag

  • #7   20. maj 2011 Christian S
    Jeg vil lige prøve en gang til, og se om det giver sig. Men må jeg tilføje dig som ven her på baadgalleri? For hvis jeg ikke selv kan få den af, ku det vær dejligt hvis du vil afmontere den. Båden står i Ølgod hos mine forældre i Vestjylland, men indenfor kort tid skal jeg have have den til Århus, og så kører jeg nemlig gennem Silkeborg.

    mvh Hans


  • #9   20. maj 2011 Brian S
    Normalt vil jeg give dig ret i, at meget værktøj fra Harald Skrald ikke får arbejdet til at glide, men det top-nøglesæt der er faktisk slet ikke så tosset smiley
    Jeg tror jeg vil give det et par forsøg mere smiley Bliver lige nødt til at "forsvare" mig selv lidt, det er ikke styrke jeg mangler for at kunne løsne den, men mere at jeg ikke er vild med at tage så hårdt fat, men selvfølgelig kan det skilles ad...


  • #10   20. maj 2011 hvis du kan knække den aksel ved håndkraft..... så sender du bare gearet til sjælland. så fikser jeg det for en ramme øl.. men kun hvis du knækker det veed håndkraft

  • #11   22. maj 2011 har du fået den af ?????????????????

  • #12   22. maj 2011 Jeg takker for svarene. Jeg fik den drejet så meget at jeg kunne få splitten i igen, så dvs. tilbage til udgangspunktet. Grunden til at jeg ville have den af, var at skruen kunne rykke sig ud og ind på akslet. Men det er ordnet med at skære en spændeskive over og ligge denne ind bag møtrikken, men foran den store skive og derefter svejse de to halve spændskiver sammen igen smiley Så nu er der ingen slup af betydning, og samtidig er splitten sat i igen, og ingen blade knækket af skruen. smiley

    mvh Hans


  • #14   22. maj 2011 Brian S
    Klamp vil jeg bestemt ikke kalde det. Uanset hvad, så undrer det mig også, at du kan kalde det fusk og klamp uden at have set det hehe. Når det så er sagt, så har jeg arbejdet nok med en svejser til at vide hvor meget varme der udvikles og hvor stærk en svejsning kan være, så fremt man kan finde ud af at bruge en svejser. Ang. polering af svejsningen er det da det mindste problem at polere, kræver blot at man har værktøjet... Skruen har næppe heller taget skade,eftersom der sidder en 3 mm skive og 1 mm luft mellem den og svejsningen.
    Man kan self. hævde, at det er dovnskab, eller ubegrundet frygt, at tage denne løsning, men det er jo kun tiden der vil vise om der dur smiley


  • #15   22. maj 2011 Det er der så delte meninger om smiley Men kommer fra landbruget, så det kan jo være man er miljø-skadet smiley Om ikke andet så bliver det ikke lavet om, med mindre det går i stykker, så skal det jo laves om.

  • #16   22. maj 2011 Jamen jeg tager imod kritikken smiley Jeg er bare overbevist om, at det sagtens kan holde, og gør det ikke, så er det jo bare at lave det om - værre er det jo ikke smiley

    Men tak i lige måde smiley

    mvh Hans


  • #17   23. maj 2011 Hehe lyder som om du har fat i den lange ende smiley og diskussionen kan jo fortsætte i det uendelige. Men taget i betragtning af, at det er en gammel båd og motor som jeg ialt har givet 11000,- for, så går jeg ikk så meget op i, om det er lavet på den korrekte måde, så længe det bare holder. Ang. det at svejse, så vil jeg også give dig ret at man hurtigt får ødelagt div. pakninger osv. Men omvendt, jeg har svejst i over 7 år, så jeg vil mene, at på den måde jeg har lavet dette på, ikke har kunnet ødelagt andet.

  • #19   23. maj 2011 Brian S Enten forstår jeg ikke din humor, eller også har du uendelig svært ved at kommunikere uden at virke enten arrogant eller provokerende. Dernæst, gik spørgsmålet på om hvor meget jeg måtte tage fat, uden at ødelægge skruen. Svarene har jeg taget til mig, og har drejet møtrikken så meget at jeg kunne få splitten i igen - ergo hvordan kan det være det stik modsatte??? Desuden er jeg lidt ligeglad med om du har arbejdet i rustfri i 27 år, du har stadig ikke set hvordan dette er lavet, og hvis jeg lige må pointere, der er stadig IKKE svejst direkte ind mod akslet, så alt hvad der skal poleres, kan poleres.. Ang. at du ikke gider lægge øre til at båden har været billig - Jamen så lad være - der er ingen der tvinger dig her smiley


  • #20   23. maj 2011 Og inden diskussionen løber mere af sporet, så stopper diskussionen her, hvis nogen ønsker at diskutere videre kan man ringe på 2991 2573. Livet er for kort til at diskutere så ubetydelig en ting alligevel, Jeg takker for svaren om hvor meget jeg måtte tage fat for at løsne møtrikken.

    mvh Hans


  • peter b
    peter b Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #21   13. feb 2019 Har samme problem med skrue på Mercruiser 4,3 V6 hvordan jeg holder kontra på skruen ?.på forhånd tak smiley

Kommentér på:
afmontering af skrue

Annonce