{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.914 visninger | Oprettet:

Henrik S
Henrik S
Tilmeldt:
19. okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Mercury 500, problem med cyl. 4 {{forumTopicSubject}}

Jeg roder med min far's Mercury 500 fra 1970. Der var i starten problemer med at den gik ud når den blev sat gear, derfor besluttede jeg at give den en overhaling. Der er skiftet bensinpumpe, renset og justeret karburatorer, tænding er justeret til 7-9 grader ifølge Seloc manual. Nu kører den når jeg sætter den i gear. I dag købte jeg en kompressions tester,for at checke kompressionen inden jeg afsluttede reparationen, da jeg tog tændrør på cyl 4 af, var den helt rent, ikke belagt med olie/bensin som de tre første tændrør. Jeg tror at den ikke kører på cylinder 4, der er fin gnist på cyl 4 og nye tændrør når jeg tager tændrørshætte af og på, på cyl 4 går den ikke værre/bedre, den lyder lidt "diesel agtigt" i tomgang, men har ikke noget at sammenligne med, så ved ikke hvordan en sund en lyder smiley
Motoren går lidt ujævnt ved 600 omdr. i tomgang. Har prøvet at bytte nr. 3 og 4 tændrør om, uden ændring. Kompressions testen viste:
Cyl 1: 8 bar
Cyl 2: 8,5 bar
Cyl 3: 8 bar
Cyl 4: 7,3 bar
Kan det være pakdåsen i bunden af motoren, ved hovedakslen? Eller andet?

MVH
Henrik


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercury 500, problem med cyl. 4
  • #2   9. aug 2011 enig med jens... du har lige fået et vinter projekt og 600rpm er lige lavt nok i tomgang... min 800rpm

  • #3   9. aug 2011 Tjek hvad der står i din Seloc manual omkring kompresison. Forskellen på 1,2 bar er ikke så stor, og niveauet omkring de 8 bar er vel ok for så gammel en motor. Jeg ville ikke gøre mere ved det ....

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #4   9. aug 2011 Tak for jeres svar, er der en sandsynlighed for at det er pakdåsen, der gør at jeg ikke har forbrænding på cylinder 4? Da det ser ud til at den ikke får bensin? Ifølge Seloc manual skal den gå 550 - 600 omdrejninger i tomgang, men det er jo nok med en top renoveret motor, ved højere omdr. lyder den mere stabil.

    mvh
    Henrik


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #6   9. aug 2011 Hej Jens.

    Den trækker fin gnist, på cylinder 4, mere end 20mm fra tændrør til motorstel. Jeg monterede nye tændrør for ca. 5-6 driftstimer siden. Da jeg skulle checke kompression, kunne jeg se at tændrør nr. 4 ikke var "snavset" som de andre tre, men helt rent, jeg tror, at der ikke kommer bensin til cylinder 4.

    mvh
    Henrik


  • #7   9. aug 2011 det kan godt være pakdåsen..men hvor mange kabuer har den.....2-3-4 stk

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #8   9. aug 2011 Hej Mekanikles.

    Den har 2 karburatorer, jeg har haft dem adskilt og renset, der er skiftet og justeret svømmerventiler og sat nye pakninger i dem. De er justeret i tomgang i fwd gear, med benet i en tønde med vand. Tændrøret i cylinder 4 bliver kun en smule vådt, det bliver ikke "snavset" som de 3 andre.

    mvh
    Henrik


  • #9   9. aug 2011 har du en tændingspistol til at sætte direkte på tændkablerne..... hvis ja gør det ... så kan du kontrollere om den tænder under tryk. det kan osse være dine membraner på sugesiden... mener de sidder på krumptappen... men skift pakdåsen når du har målt om den tænder under tryk. eller byt om på 2 tændspoler evt 1 og 4

  • #10   9. aug 2011 eller smid en støvsuger på tændrørshullet og se om den kan suge noget fuel den vej

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #12   9. aug 2011 Hej Mekanikles.

    Ja, jeg har tændingspistol, mener du at jeg bare skal måle på tændrørskabel til cyl 4, som man normalt går på cyl 1 under tændingsjustering? For at se om der er tænding, med tændrøret monteret, med hætten på?
    Den har type II tændingssystem, (Lightning Energizer(ADI)), derfor ingen platiner og kun en fælles tændspole, den har strømfordeler. Alle tændingskabler er ohm'et igennem(måler ca. 2 ohm), strømfordeler og rotor er rengjort og checket. Tændrørs gnist på cyl 4 er i dag blevet checket med gnistgab, den var ok. Ja reed ventilerne sidder på krumtappen.

    mvh
    Henrik


  • #13   10. aug 2011 øv strømfordeler... fejlen kan ligge der.. men jo brug tp som på cyl 1

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #14   10. aug 2011 Jeg har nu testet, tænding på alle cylindre, de tænder alle ens også cyl 4. Jeg har nu afmonteret motor, men jeg har besvær med at afmontere sædet til pakninger + leje, så jeg må prøve at lave en aftrækker. Det er da muligt at afmontere sædet til pakdåserne, fra bunden af motoren uden at skille mere ad, er det ikke?

  • #15   11. aug 2011 umiddelbart burde du kunne få pakdåsen ud men det er ikke sikkert at den kan bruges bagefter

  • #16   18. aug 2011 Jeg kunne pille sædet, hvor pakdåsen sidder i af, ved at løsne skruerne på krumtap huset....går ud fra det er den pakdåse der sidder mellem motor og gear!?

  • #17   18. aug 2011 nemlig....+ at der sidder en i toppen men den er nok ok når det er nederst den er gal

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #18   20. aug 2011 Jeg fik sædet til leje og pakdåser af med en aftrækker, leje + pakdåser + div. pakninger er nu skiftet, o-ring og pappakning ved udstødningsmanifold var dårlige. Jeg syntes at den går bedre nu, den bliver ikke påvirket så meget som før, når jeg hiver en tændrørshætte under kørsel, men jeg havde håbet på større forskel, tændrøret på cyl 4 ser stadig for pænt rent ud, men nu med en smule bensin/olie på efter et par timers kørsel. Men I har ret i at den bør hones og have mindst nye stempelringe, men det er nok for meget at gøre ud af den. Jeg havde stadig problemer med at motoren gik ud en gang imellem, når jeg satte i gear og gav gas, det skete når den var varm. Havde mistanke til utæt bensinslange/tank, da det ligesom hjalp når jeg pumpede før genstart, har nu strammet låsen på slangen, der låser slangen fast på tanken, der var stadig problemer. Jjeg har nu justeret tænding frem til ca. 10-11 grader når armen til gasspjæld begynder at blive påvirket(manual siger 7-9 grader), har foreløbigt ikke kunnet provokere fejlen frem. Vil vente med at rode med herhjemme, nu må den stå sin prøve på vandet, med den stor værktøjskasse under armen. Jeg vender tilbage når der er nogen konkret konklution.

Kommentér på:
Mercury 500, problem med cyl. 4

Annonce