{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.036 visninger | Oprettet:

21 ft med 90 hk nyere honda har svært ved at plane {{forumTopicSubject}}

Hej. båden er 21 ft, ca. 750 kg med alt udstyr og fuld tank. "Bådmanden" udskiftede 2 metal tanke med 90 l kapacitet der lå forskibs, med 1 x 80 l plastik tank der er lagt ned midtskibs. Efterfølgende har båden svært ved atkomme op i fart / plane. Med kun 3 voksne mennesker ombord skal 1 person sætte sig ind foran i kabinen før det langsomt lykkes at få båden til at plane. Med 3 voksne og 2 børn, lykkes det ikke at få boden til at plane før alle andre end styrmanden har sat sig ind foran og efter ca. 2 minutters sejtrækkeri.De 90 heste er en 4takt honda. Maskinen er nyere og fungerer optimalt. Kan det virkelig være den benzin tank der er flyttet der forårsager problemet ? Båden har en lille "agterbro" bygget på enden af skibet, hvorpå motoren er monteret. Er der nogen af jer bådfolk der har nogle bud på hvad jeg kan gøre for hurtigere optræk / planing ? På forhånd tak og mvh / Torben


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  21 ft med 90 hk nyere honda har svært ved at plane
  • #1   10. jun 2012 ja du flytter jo 90l væske længere bagud + vægten af den rustfrie tank

  • #3   10. jun 2012 Kan slet ikke se din fine båd herinde ?

  • #4   10. jun 2012 Ja motoren er trimmet helt ind. Med en el-trim er det jo nemt of trimme i forskellige stillinger under sejladsen for at se om det hjælper. . Trimflaps - først vil jeg forsøge om muligt at løse problemet med en ny 4 bladet stål skrue ( nogen der har erfaringer ? ) Dernæst evt. et par trimflaps på motoren..Nej båden er ikke kommet på endnu - det kommer smiley

  • #5   14. maj 2013 4 bladet er ok men det løser ikke dit problem ???
    Check dine omdrejninger på motoren når du er oppe og plane derefter er der MEGET stor sandsynlighed for at vi finder problemet og NEJ det kan IKKE være fordi tanken er flyttet , jeg tror mere på at propellen har for stor stigning ELLER at der er noget galt med motoren og DERFOR beder jeg dig om at checkke omdrejningerne FØRST.
    MVH Hasse

    PS. jeg går ikke ud fra at der er lavet andet om end at tanken er flyttet


  • #6   17. jul 2013 Hej Hasse og i andre :-). Følger lige op på en tidligere tråd. Fik vand ind i motoren, og den skulle gennem en mindre "renovation", og det er først ved af være løst nu. Omdrejningerne for fuld gas er 5000 rpm. Den nuværende aluminiums propel har følgende dimensioner "D 3x13.25x17R". Hvis jeg skifter til en firbladet stålprop, er der nogen af jer der kan give input til hvilke dimensioner jeg bør sigte efter, for at komme hurtigere op at plane, og samtidig bevare en "god" fart ? Jeg vedhæfter et billede af båden, der viser hvor langt bagude motoren sidder. Øvrige indput er meget velkomne MVH Torben

    profilbillede
  • #7   17. jul 2013 Hej igen

    Aller først vil jeg spørge dig HVORFOR vil du skifte til en 4 bladet propel MEN hvis du absolut vil have 4 bladet ¨så regn med at den skal være 1 tomme minder end en 3 bladet for at opnå de samme rpm`s
    Du har nu en 17 tommer 13x15 så får du ca 300 rpm mere men det kommer helt an på hvor mange rpm`s den har nu.
    Det ser også ud som om din motor sidder meget langt nede ??? sprøjter den meget ud til begge sider når du planer ?????
    Svar lige på disse spørgsmåæ så tager vi den derfra
    MVH Hasse


  • #8   17. jul 2013 ups jeg læste lige at du gik med 5000 rpm ved fuld gas ????
    hvor mange rpm siger fabrikanten er MAKS for jeg TROR det er 6000 men er ikke helt sikker
    Du må gerne lige svare på de forige spørgsmål også så bliver det nemmere at finde et facit
    MVH Hasse


  • #9   17. jul 2013 jeg ville flytte noget vægt tilbage i næsen..det er da let at se hvorfor du har fået vand i motoren... på dit billede

  • #10   17. jul 2013 Jeg har læst mig frem til fra andre brugere af 4 bladede propeller, at en firbladet stålpropel giver bedre acceleration, manøvre, træk og opdrift, mindre vibrationer samt en optimal benzin økonomi. Fabrikanten siger max 6000 rpm. Motoren sprøjter ikke meget ud til begge sider når den planer. Båden tages op på trailer efter hver sejlads og motoren vippes op. Der har aldrig været vand indenbords efter en sejlads, selv om motoren sidder langt nede. Vandet kom ind på land...Bør jeg forsøge at lave en installation, så motoren sidder længere oppe ? Der er pt. lagt 40 kg ballast i næsen. Hvor meget ballast bør jeg evt. lægge derud ? Og gør ballasten ikke at jeg taber en del ved fart og benzin økonomien bliver dårligere ? På forhånd tak smiley

  • #12   17. jul 2013 Som mekanicles siger.. Dit billede siger alt.. Men WTF hvad sker der.. Hvorfor er motoren nærmest under vand?
    Ballast er som regel ikke optimalt. Er der vand i båden?
    Jeg fatter det ikke helt..


  • #13   17. jul 2013 Du skal tjekke kavitations pladen.. Der er ikke noget "gyldent" regelsæt, men normalt skal den flugte med bunden, eller et par cm over..

  • #14   17. jul 2013 kort fortalt
    du sejler med en 17" propel og har 1000 rpm`s for lidt og DERFOR har du svært ved at komme ud af vandet umiddelbart lyder det som om du skal have en 13 " for at komme i nærheden af de 6000 rpm`s hmmmm der er noget andet galt her ???
    Fandme øv for jeg ville sgu gerne kikke på båden og se hvordan den sejler for det er da HELT sikkert at der er noget galt der men du bor for langt væk


  • #15   18. jul 2013 Hej. Tak for jeres indlæg og input. Glemte at nævne tidligere at der ikke er ændret andet end at tanken er flyttet fra forskibs til midtskibs. Motoren har langt ben. Motoren sidder hvor den sidder ( lavt ) på grund af platformens konstruktion - der hvor motoren er monteret.Jeg lægger her et billede ind, taget af motoren under renoverings processen, hvor motorens nedre del er taget af. Der ses det tydeligt hvor og hvordan motoren er monteret. Den ser umiddelbart ud til at sidde lavt ( og det er muligt at jeg skal have den hævet), men der har aldrig været vand i "motorrummet" efter sejlads. Båden er fuldstændig gennemgået og renoveret i 2012 af en professional skibsbygger, og der var / er ikke vand noget sted indenskrogs. Det er en meget søstærk og synkfri båd, med en egenvægt på 550 kg uden motor eller andet udstyr. Jeg checker kavitationspladen og melder tilbage. Det lyder fornuftigt med rådet om en 13 propel. Er dog samtidig også lidt betænkelig om 13 er for lidt, og jeg kommer til at køre med for høje rpm for fuld skrue ? Ville en "15" være en rimeligt kompromis ?

    profilbillede
  • #16   18. jul 2013 Og lige et billede mere af båden på trailer - der også giver et indsigt i motor placering samt hvor dybt den stikker.

    profilbillede
  • #17   18. jul 2013 Hej Torben
    Alfa og omega ER at Din motor mangler 1000 rpm`s = omdrejninger og det er DERFOR du ikke kommer ud af vandet for motoren har simpelt ikke kræfter til
    det ???og du sejler nu med en 17" men hvis du sætter en 15" på vil du stadig have for LAVE RPM`s og hvis det KUN var propellen det drejede sig om så skulle du måske helt ned i en 12-13 tommer for at få de 6000 RPM`s og DET tror jeg IKKE på

    MEEEN hvis den gik med højere rpm`s før renoveringen så er der sket noget andet for det lyder helt sindsygt hvis du skal ned i en 13 " når sættet ikke vejer mere men jeg syntes nu også at det ser ud som om motoren sidder MEGET langt nede så lad os se et billedde af propel og kavitationspladen set bagfra så man kan se hvor BUNDEN af V` et er for der er sgu et eller andet riv ragende galt og det ÆRGRER mig at du er så langt væk for det ville jo være fedt hvis du kunne få det i orden hurtigt så du kunne komme igang med at NYDE det at sejle.
    MVH Hasse


  • #18   18. jul 2013 Hej Hasse. Før tanken blev flyttet midtskibs, gik det lidt hurtigere med at komme op og plane - men det var langt fra "godt nok". Jeg får taget et billede asap af propel og kavitationspladen set bagfra ( motoren er pt. ved at blive færdiggjort, så jeg er ikke sejlbar endnu alligevel). Tak og sommerhilsner / Torben

  • #19   19. jul 2013 Hej Torben
    LIDT hurtigere er ikke godt nok men Oki dokey vi skal nok finde en løsning
    men tag lige de billedder så kikker vi på dem
    MVH Hasse


Kommentér på:
21 ft med 90 hk nyere honda har svært ved at plane

Annonce