{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.694 visninger | Oprettet:

Rasmus J
Rasmus J
Tilmeldt:
30. aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49

Mercury 9,8 hk hakker og dør ud {{forumTopicSubject}}

Har seriøst brug for noget hjælp.
Min motor startede med ikke at kunne tage fuld gas, så fik jeg målt statoren i gennem, og det viste sig at den var defekt. ny på, men ingen gnist, så fik jeg købt 2 tændspoler af en venlig sjæl, g så skal jeg da lige love for at der kommer gnist. Men mit problem er så nu, at efter alt det er blevet skiftet er den mega svær at få gang i den hakker og går ud efter noget tid. Det skal siges at pakningen mellem karburator og motorblok er tryllet hen så den burde være tæt, vi har prøvet at sprøjte noget motor start væske eller hvad det er det hedder rundt om, og den går ikke op i omdrejninger. Karburator er renset op til flere gange.
Har lagt en lille video ud som viser hvad jeg snakker om.
Please hjælp, aner ikke hvad jeg snart skal gøre.. http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/2131-mortor_doer


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercury 9,8 hk hakker og dør ud
  • #1   6. sep 2012 skift tændrør

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #2   6. sep 2012 Det er de tændrør som laver gnist fra midten og ud i kraven på selve tændrøret, og når jeg har dem ude og tjekke om de gnister gir de fint gnist, ved dog ikke om de trækker de der 2,5 cm da jeg ikke har en anordning at måle det med smiley Men vil du mene at 2 nye tændrør vil hjælpe på problemet.

  • #3   6. sep 2012 Skift til nye tændrør, er jo aldrig en dårlig ting.
    Men det lyder ikke til at være der problemet er.
    Tror fejlen kan være i en defekt reedventil plade ( mellem motorblok og karburator ), eller evt. et mega hul i benzin pumpens membran.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #5   6. sep 2012 det skal siges at motoren først er begyndt på det her efter at alt det nye elektriske er kommet på. den har kørt for en uges tid siden uden at hakke, dog kun på en cylinder til sidst. derfor der blev skiftet tændspoler. nu aner jeg ikke hvad en reedventil er for noget, men der er ikke noget inde i karburatoren der umidlbart der beskadiget ud, men nu er sådan en karburator jo også mere følsomt en et åbent sår fyldt med salt smiley der drypper ikke benzin ud under karburatoren så et hul tror jeg ikke der er. men har bestilt nyt pakning sæt til hele karburatoren i dag for en sikkerheds skyld.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #6   6. sep 2012 Det hjælper ikke hvis man pumper på bolden, den er forresten også ny smiley og benzinen forsvinder også fra dunken, så den må jo virke. Ja alt med tændingen er blevet skiftet, bortset fra platiner da de stadig var gode, de er blevet indstillet til rigtig åbning og tidspunkt, og vi har hafttændningpistol på inden tændspolerne gik og den var lige i øjet, så der burde fejlen heller ikke være smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #8   6. sep 2012 Problemet er bare at jeg ikke er sikker på man kan få de platiner mere. motoren er ved at være en gammel dame, måske pensions alderen. hvilket jeg ikke håber da jeg lige har købt lortet smiley


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #9   6. sep 2012 ved ikke om det er fordi den har thunderbolt ignition, men den har ikke nogen condensatore siende ved platinerne...

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #11   6. sep 2012 de er blevet pudset og afstanden er blevet sat til 0,51 mm når de er fuldt åbne, så de burde fungere lige som de skal.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #13   7. sep 2012 hej kim, har lige haft hele karburatoren skilt ad igen og renset den, diagrammet i pumpen ser rigtig fint ud, der er intet skidt og der er ingen tegn på at der er noget der er i stykker... fandt ud af at nr 19 på det nederste link du ga mig hang løs inden i karburatoren, så satte jeg den rigtig på og den vil slet ikke starte nu, det er som om at jo mere jeg laver af gode ting ved den jo mere strid bliver den.

  • #14   7. sep 2012 Hmmm............syntes kun det yderligere bekræfter dig i, at det er et benzin problem der er, og ikke tænding.
    Og mega røv surt, at din fejlfinding kører i den forkerte retning.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #15   7. sep 2012 Det skla siges at jeg køre på måske den sidste liter til måske 2 i tanken, og det er ca 3 uger gammelt. ved ikke om der evt er for meget olie i. tændrørerne gnister, men det kan jo godt være de ikke gnister nok under tryk. Jeg har aldrig set de tændrør i aktion før nemlig, det er dem der uden noget for enden, men kun gnister rundt i en cirkel.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #17   7. sep 2012 2 nye tændrør er sat i og nyt benzin er fyldt på. Nu virker det så bare som om der ikke kommer noget benzin ud i cylinderen. Tændrørerne blir slet ikke fugtige. Så nu blir flynderen lige tjekket endnu en gang.

  • #18   7. sep 2012 Som tidligere oplyst, lugter det hele af et benzin problem.
    Og efter som der er blevet rodet så meget med den karburator, hjemmelavet tætning mellem motor og karburator, komponenter sidder løs i karburator, ja så tror jeg stadig på, at problemet er der.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #19   8. sep 2012 Ja det frygter jeg også det er. Men som sagt har jeg bestilt komplet nyt pakningssæt hjem til karburatoren. Tror du det vil hjælpe når det kommer på. Eller har en karburator x antal gange man kan åbne den og så er den slidt eller hvad skal man sige.

  • #20   8. sep 2012 Hmmm..............hvis det var min gamle 9,8 HK Mercury, smed jeg den ind på DBA og solgte den som defekt. Selv når den kører perfekt, har den ikke ret meget værdi ( ca. 2000-2500 ). Tænk lige over, hvad du smider i af penge på en 30-35 år gammel sveder !!!!
    Og nej, du kan adskille en karburator alle de gange du vil, bare den samles korrekt igen, og dele behandles med omhu og renlighed.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #21   8. sep 2012 Ja det ville nok være det bedste, men jeg ser også bare sådan på det, at den har været startet og kørt fint i tomgang og alt det der. og nu har jeg brugt penge på at købe de ting som var defekte, så de fejl der er der nu må være noget der burde kunne fikses for rimelige penge. ihvertfald i forhold til hvis jeg skal ud og investere i en anden en. tro mig det er fristende at gå ud og købe en anden en, men økonomien er ikke til det pt.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #22   8. sep 2012 Jeg har lige et spørgsmål til primer boldens størrelse. Mener der sad en stor en på da jeg købte motoren, men købte en der var en størelse mindre. kan det ha noget med det at gøre at den ikke får nok benzin. Har i dag haft hele motoren skilt ad, mange pakninger var lige til at lukke op og skide i. så der er blevet sat nye i. Og jeg har fundet ud af at det er et benzin problem, for sprøjter du nitro ind ved tændrørerne og hiver i snoren vil den starte til det er brændt af. så det er 100% et benzinproblem som du sagde.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #24   9. sep 2012 okay det er jeg glad for at høre... som sagt er hele motoren blevet skilt ad og inspiceret og pakninger skiftet, men intet hjalp det. så nu venter jeg bare på pakningerne til karburatoren og så må vi se om det hjælper, gør det ikke det blir der bestilt nyt diagram til benzinpumpen. og virker det ikke, ja så må jeg s nok krybe til korset og erkende at det har været en meget meget dyr ødelagt motor smiley men blir stadig ved med at ha i baghovedet at den HAR gået og startet fint. Kan det ha noget med selve tændingen at gøre at den ikke vil starte ? eller ville den så bare gå dårligt i tomgang og ikke tage gas ordenligt.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #25   16. sep 2012 Så har jeg fundet fejlen. Der hvor krumtappen slutter tæt om simmerringen i bunden af motorblokken, er den false som simmerringen ligger inde i flækket af på selve motorblokken, så så snart den ville lave tryk til at suge benzinen ind til stemplerne forsvandt trykket bare ud gennem benet. så nu skal jeg ha fundet en ny simmerring og og ha lavet en løsning så trykket blir inde i krumtaphuset. ved godt det lyder som motor der burde smides langt væk, men det er blevet til et lille hyggeprojekt i stedet og nok et spørgsmål om hvor vidt jeg er mere stædig end logisk smiley Fandt ud af det da jeg blæste luft gennem vakum hullet ved karburatoren. den drejede lidt på svinghjulet, men så snart der kom lidt modstand forsvandt alt luften ud gennem motor blokken og ud gennem benet...

  • #26   16. sep 2012 Tjaaa..............lyder til du har fundet fejlen.
    http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=MER26-66301&ptype=&Engine=&Model

    D.v.s. ny motorblok, eller du kan forsøge med kemisk metal opbygning.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #27   16. sep 2012 yes det er nemlig kemisk metal jeg har i tankerne.. har brugt det før nemlig til andre ting og det er skide godt...

  • #28   16. sep 2012 Jeg har faktisk prøvet at spartle store dybe mærker på skrueblade op med det. Slebet ned, grundet og malet flere gange. Og det sad 110% fast i flere år. Men er dog også sikker på, at skulle man komme til at ramme en sandbund, så vil det blive slået af.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #29   17. sep 2012 Så er der bygget op med kemisk metal og det lyder som om der er rigtig god vakuum inde i motoren... Men den vil stadig ikke starte. Der er god gnist på... Ved godt man ikke må det her men har sprøjtet æder ind ved stemplerne og så vil den gerne starte lidt... Har skiftet pakninger i karburator og benzinpumpe men de er lavet af et mærkeligt pap agtigt materiale og benzinen dryber ud i bunden ved benzinpumpen. Kan det ha nogen indvirken på at den ikke vil starte. Fatter snart ikke hvorfor fuck den ikke vil starte.

  • #30   17. sep 2012 Din tålmodighed og ikke mindst stædighed fejler sgu` ikke noget Rasmus...hi hi
    Og ja, hvis der kan dryppe benzin ud, ja så kan der vel også suges falsk luft ind.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #31   17. sep 2012 Nej men nå indrømme at jeg snart går ud af mit gode skind. Kan umiddelbart ikke finde andre pakninger end dem jeg allerede har bestilt. Vil det så sige at motoren er doomed pga at jeg kun kan få dårlige pakninger. Det er sq for ringe da.

  • #32   17. sep 2012 Du kan selv lave de papirs pakninger ud af gamle søkort. Jeg har tidligere lavet til en benzinpumpe ( Mariner 20 HK ), men det tager sgu` lang tid. Men virker da godt nok underligt, at den lækker med nye pakninger ?????????

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #33   17. sep 2012 Ja det kommer sq til at tage mega langt tid. Ja jeg forstår det heller ikke. Men det er som om at de faktisk nærmest suger benzinen til sig. Men jeg har bare ikke fornemmelsen af hvor lidt der skal til før at den ikke vil starte.

  • #34   18. sep 2012 Lav lige en lille test.
    Prøv at starte den. Slår den ikke en prut, så ud med tændrør, og tilsæt ca. hvad der kan være af benzin i en øl-kapsel ned gennem tændrørshullet. Hurtig tændrør i igen, og prøv så at starte igen.
    Slår den en prut eller kører et par sek. ja så er du 110% sikker på, at det er grundet manglende benzin, at problemet er. Men det er jeg nu ret sikker på det er. Og så er der kun den utætte karburator med benzonpumpe du skal have fokus på.
    Nu har du efterhånden brugt så meget krudt på den maskine, så skal du dæleme også slutte af med, at få den til at køre.
    Du skal nok ikke påregne, at få din timeløn refunderet, hvis du sælger den motor Hi hi hi. Betragt det som en lille hobby nu.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #35   18. sep 2012 Tro mig jeg regner ikke med at sælge den. Den skal hænge på vægen som et minde om blod sved og ufattelig mange benzin dampe hehe.. Jeg har lavet testen. For det første vil den jo slet ikke starte overhovedet ved at trække i snoren. Har prøvet at hælder benzin ind bag tændrør, heller ikke det store resultat. Men hældte jeg nitro ind ( ved godt det er forbudt ) ja så starter den og køre fint indtil det er brændt af.. Så er også sikker på at det er et bensinproblem. Ahhhhhhh men Rasmus så find dog fejlen for f..... smiley vil lige sige tak for at du er med på en læser en gang i mellem, så føler jeg ikke jeg er helt selv og allene i junglen smiley

  • #36   18. sep 2012 Ha ha ha...........ja op på vægen.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #38   18. sep 2012 Tak for tippet. Har længe tænkt over hvor hvordan man kunne gøre der men kunne ikke komme på noget. Så jeg siger mange tak for tippet. Det vil jeg prøve i morgen og så vender jeg lige tilbage smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #39   19. sep 2012 Har været ude og se på gevindstænger og bolte, men hvis jeg putter en 6 mm bolt eller gevindstang op i hætten på tændkablet så sidder den slet ikke fast overhovedet, der er rigtig meget luft rundt om og en 8 mm er alt for stor... hmmmm nu slog det mig da lige, gad vide om det er den mekanisme oppe i hætten som er blevet udvidet alt for meget og der så ikke er god forbindelse. for målte på tændrøret og rigtig nok så er det 6 mm, men så burde det jo også kunne passe med at der skulle gå en 6 mm bolt op i... hmmmm måske måske...

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #41   19. sep 2012 jo har lige tjekket, og der er fint forbindelse... og har lige skåret 2 nye pakninger til benzinpumpen, så nu skal jeg ud og se om det har gjordt en foreskel... tryk tommelfinger for mig smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #42   19. sep 2012 så er det testet og der er fint gnist... men men men... har haft udstødnings dækslet af og taget noget af det uforbrændte benzin fra cylindrene på fingern, og det vil ikke brænde... så mit bud er at det kommer vand i blandingen... og det er ikke fra tanken... 2 bolte er blevet skruet over på dækslet og mit spørgsmål er så om den kan suge vand ind til stemplerne fra udstødningssiden... vil ud og lege med lidt flydende pakning nu her og håbe på at det kan blive 100% tæk igen der hvor boltene er skruet over...

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #44   19. sep 2012 ærlig talt, jeg ved ikke om den kan trække gnist på de antal mm. For som sagt så kan jeg ikke få noget til at sidde fast oppe i tændrørs hætten... 6mm faldt ud uden at side det mindste fast. 8 mm var for stort. og de sagde der ikke var noget der hed 7 mm... så er gået lidt på grund hvad det angår...

  • #45   19. sep 2012 Lidt inspiration til hvordan du kan lave en tester:


    profilbillede
  • #46   19. sep 2012 Og fra siden. Det er en gl. plastikbøtte med nogle 4 mm gevind, hvor tændrørsudviderne passer på. I midten har jeg monteret en bolt med en stelforbindelse.

    profilbillede
  • #47   19. sep 2012 Simpelt og et værktøj der hjalp mig med at fejlfinde på min Mercury smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #48   19. sep 2012 Se det der er smart... det tror jeg da godt jeg kan finde ud af at lave.

  • #49   19. sep 2012 Hvis jeg kan så kan du også smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #50   19. sep 2012 men hvad er der for enden af de der gevind stænger...

  • #51   19. sep 2012 I den ene ende ind mod bolten, har jeg bare spidset dem. I den anden ende har jeg skruet de der udvidere på, som følger med, når du køber et tændrør.

  • #53   19. sep 2012 Pokkers. Kigger du også med her Jens?? smiley Ja. Så din tester på lav-det-selv.

    Jeg indrømmer dog at min nok er kina-modellen sammenlignet med din! smiley

    Ellers synes jeg faktisk at ideen med en klar plastslange var god. Det kan man jo godt lave med et 4 mm gevind også.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #54   19. sep 2012 jeg har prøvet at skille hele tændrørs hovedet af og den klemmer fint om tændrøret... men vil prøve at lave sådan en anordning der i morgen..

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #55   20. sep 2012 har prøvet at gøre sådan her, men ved ikke om det vil virke... der kom ihvertfald ikke nogle gnister springende. jeg brugte ledning med sådan nogle meget bløde kobber tråde.

    profilbillede
  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #56   20. sep 2012 Og her

    profilbillede
  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #57   20. sep 2012 så har jeg fået lavet en lidt bedere en... men problemet er at jeg stadig ikke kan få noget til at side ordenligt fast oppe i tændrørshætten. prøvede med 2 bor og så kom der noget gnist, men ikke længere end ca 1 cm... har nu lavet den her anordning og der kommer en gang i mellem gnist ved den her afstand, og det er ikke meget, så jeg tror nærmest det er fordi der ikke er ordentlig forbindelse mellem ledningerne...

    profilbillede
  • #58   20. sep 2012 Kan du ikke skrue en af de der terminaler, der følger med et alm. tændrør, på en 4 mm skrue og så montere tændrørshætten på den?

    Det er klart, at du skal have ordentlig forbindelse for at kunne stole på resultatet...


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #59   20. sep 2012 Jeg fik ikke de der udvidere med da jeg købte tændrør. Irriterende at det her skal være et problem nu også da smiley

  • #60   20. sep 2012 Har du ikke en knallert/båd/mc/plæneklipper-mekaniker i nærheden? Jeg havde dem heller ikke, men fik nogle hos den lokale plæneklipper pusher.
    Alternativt kan du ikke vikle noget sølvpapir omkring? Du skal jo bare være sikker på at der er forbindelse.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #62   20. sep 2012 Sølvpapir var slet ikke noget dum ide. Har desværre ikke gevindstænger så vil lige se om jeg kan få det hen med de skruer jeg har i der nu.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #64   20. sep 2012 de koster 26 kr i silvan, grunden til at jeg ikke har købt den er at den slet ikke sad fast oppe i hætten, men det vil den jo komme til nu med sølvpapiret smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #66   20. sep 2012 problemet er bare at den anordning som skal forbinde tændrøret oppe i hætten er en slags spiral.. og har prøvet at klemme om den, men det kunne ikke rigtigt lade sig gøre..

  • #67   21. sep 2012 Ellers køb 2 nye tændrørshætter ved den lokale bådhandler. Jeg mener altså ikke at jeg gav mere end 30 kr./stk. Og så kan du jo evt. skifte kablerne samtidig med. De har nok aldrig været skiftet.

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #68   21. sep 2012 Har lige haft stemplerne ude,og der er en stempel ring på den ene cylinder der er knækket, så sådan en skal jeg lige ha støvet op først.

Kommentér på:
Mercury 9,8 hk hakker og dør ud

Annonce