Johnson 70 VRO {{forumTopicSubject}}
Jeg har for nylig købt en båd med denne motor, men den kører ikke optimalt. Propellen er grim, så den arbejder jeg på at skifte, men derudover undrer jeg mig over at kølevandet ikke bliver varmt!? Den går desuden ujævnt, og vibrerer meget synes jeg. Den trænger til et serviceeftersyn generelt, men før jeg ofrer de 2-3000 kr. marineservice formaster sig til at forlange for at skifte olie og impeller, vil jeg jo gerne finde ud af om den er til at redde!?
Den starter egentlig ok, og tændrørene ser brugte, men ikke ødelagte ud. Er der noget jeg selv kan gøre, eller er der nogen der kan anbefale en Johnson doktor, der kan tage en vurdering, og evt. gøre et eller andet ved den. (Håber den er til at redde, da der ikke lige står en ny på budgettet:-( )
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Tændrør, skidt i en karburator, uens kompressionstryk, manglende synkronisering osv. osv.
Du kan jo selv hurtigt sætte nye tændrør i, og tage en kompressionsmåling.
Gearolie kan du også meget nemt skifte. Og med bare lidt værktøj, ja så er skift af impeller faktisk også en nem opgave.
Har for en del år siden brugt http://www.tjmarine.dk/ til at lave en synkronisering af en 60HK VRO motor. Og den kørte også meget ujævn. Men efter han brugte en times justering, kørte den som en mis.
Bemærk at det kølevand der kommer ud gennem sladrehullet, er kølevand før din termostat, og vil derfor altid føles koldt. Så det er helt ok.
I dit topstykke, ret tæt på temp.føleren, har du et lille hul med indv. gevind.
Her kan du købe (Biltema )et fjern-instrument ( termometer ) incl. føler som passer ned i dette gevindhul. Så kan du se den aktuelle temperatur på motoren, samt se når din termostat åbner og lukker. Dette har jeg brugt på de sidste mange påhængsmotorer jeg har kørt med. Også min nuværende 50HK VRO kører med dette.
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 15
aug 2006
http://www.youtube.com/watch?v=6q5uTV46R7M
Impeller:
http://www.youtube.com/watch?v=Fj1c4oYpHAw
Din motor:
http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/8928.cfm
Termostat pos 37:
http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/49518.cfm
aug 2006
Årgang frem til 1991
http://www.saxo.com/dk/johnsonevinrude-outboards-1973-91-repair-manual_joan-coles_paperback_9780893300104?searchText=evinrude
Årgang 1991 til 1994
http://www.saxo.com/dk/evinrudejohnson-outboard-shop-manual-2-300-hp-1991-1994includes-jet-drives-and-sea-drives_paperback_9780892876204?searchText=evinrude
Hvis motor er fra 1995 og nyere er det denne her:
http://www.saxo.com/dk/clymer-evinrudejohnson-outboard-shop-manual_paperback_9780892879298?searchText=evinrude
aug 2006
http://www.youtube.com/watch?v=eSmNMWTDtZE
apr 2010
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.469
jeg var ude og afprøve en johnson 70 som jeg ville købe mage til din for mange år siden og ringede til min ven somvar evinrude forhandler og mekanikker for at checkke stelnummer samt få lidt info om modellen og det første han sagde var
Går den meget dårligt i tomgang og går i stå ????
Jeg svarede JA og han sagde at det ikke var noget problem at fixe for det var en kendt fejl ved denne model, herefter købte jeg den og tog den ned til min ven som fixede karburatoerne samt afmonterede olie blanderen og monterede powertrim på den og jeg sejlede herefter ca 4 år med denne motor uden problemer overhovedet hvorefter jeg solgte båd og motor og den sejler stadig
så jeg kan kun sige at det er en skide god og stærk motor der er rimelig økonomisk hvis den er passet. Jeg kan også fortælle mht økonomi at jeg herefter købte en båd med en yamaha 115 V 4 og den brugte ca det dobbelte i benzin øv øv så derfor udskiftede jeg den med en Ny evinrude E-Tec 115 og 1 år efter til en Evinrude E-Tec HO 115 så nu havde 130 hk og denne bruger tilnærmelsesvis det samme som den gamle 70 hk.
MVH. Hasse
maj 2006
aug 2006
Årsagen til at mange mener at VRO er noget skrammel, er 99% af gangene fordi deres alarm system ikke virker, eller er koblet fra. Hvis så motor brænder af grundet manglende olie, eller lav olieflow ( og ingen alarm ), ja så får VRO systemet bare skylden.
Så hvis dit alarm system virker, og VRO pumpen er tæt, motor kommer til at køre fin, ja så behold du bare den VRO pumpe som den er.
aug 2006
Og hvor kan man på nettet finde, at OMC anbefaler at man fjerner VRO efter 8 til 10 år. ???
Men læs lige denne her Leif.
http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 23
maj 2006
Lad nu være med at spille så helvedes klog det er jo temmelig tydeligt at du ikke ANER hvad du snakker om jeg har personligt set flere 70 hk johnson / evinrude brække sig fordi at oliepumpen var ustabil efter mange års brug og blev rådet til af afmontere den og hvis en OMC forhandler anbefaler at afmontere pumpen så skal du sgu ikke spille smart og skrive det modsatte ???? jeg har fulgt dine kommentarer og har set at du skriver bedre vidende og negativt om ALT hvad andre råder til og det er da skide synd for de mennesker der har en og iøvrigt har du selv skrevet på din side at du selv har haft en 50 HK Johnson fre 1097 der har fået pillet vro systemet af i sverige så vær venlig at lade med at komme med dumme kommentarer
maj 2006
MVH. Hasse
apr 2010
Mange hilsener: Jens
maj 2006
Ja det er da rigtigt at vi skal tale pænt til hinanden men jeg så sgu bare RØDT da jeg læste hvad han havde skrevet for det var jo total misvisende og har har jo oven i købet selv en 50 hk Johnson hvor vro `en er afmonteret og så sidder han alligevel og skriver sådan noget " GYLLE " men nok om det,
Det er lidt ærgeligt at du bor så langt væk for jeg kender da et par kompetente johnson / evinrude mænd her på Sjælland men PAS PÅ hvem du lader rode med din motor med mindre det er en autoriseret Johnson / Evinrude mand for der er alt for mange plattenslagere der siger at de kan en masse men du risikerer bare at gøre ondt værre.
Jeg håber at du får styr på din motor
MVH. Hasse
aug 2006
Jeg skal nok lade være med i denne tråd, at kommentere den store NEJ-hat som Hasse åbenbart må have på p.t.
Men du kan jo evt. følge op med løbende status på maskinen, efterhånden som du får den serviceret.
maj 2006
Jeg har da ikke nogen nej hat på men du kan da ikke anbefale at han beholder sin VRO på såen en gammel motor når du selv har fået afmonteret din på en noget nyere motor og eter at jeg har læst mange af de kommentarer du har skreevt på andres sider så er de da vist DIG der har en nej hat på men NOK om det
Der er ingen grund til at spamme mere på denne side.
Jens hvis du har mod på at køre en tur til sjælland med din motoe så kender jeg en der kan kikke på den og afmontere din VRO.
MVH Hasse
maj 2006
maj 2006
Ved ikke lige, hvad der pissede dig så kraftigt op i nat vedr. en ellers rolig debat om en motor med VRO.
Men ord som "helvedes smart", "du aner ikke hvad du snakker om", "dumme kommentarer", "skriver sådan noget gylle"..............og hvad har vi ikke, kan du sgu` sende via direkte besked til mig, frem for at lukke så meget pis af, midt om natten.
Den motor jeg har nu, er rigtigt set uden VRO. Dette er afmonteret i Sverige af tidligere ejer, og årsag ved jeg ikke. Og jeg har da ingen tanker om at købe olietank og ny VRO pumpe til denne, når den kører fin uden. Men var den med VRO da jeg købte den, ja så blev den da siddende, hvis den virkede ok, og alarm system virkede. Så at blande min motor uden VRO monteret ind i din debat, har jo ikke en skid med sagen at gøre. Jeg har jo ikke afmonteret den.
Som jeg vedhæfter i et link, er der for og imod VRO. Men at VRO mange gange får skylden for at motorer brækker ned. Så at påstå at jeg så lukker gylle ud, ja det er jo så din mening. At du kender en båd mekaniker som har sin egen mening, fred da med det, og helt ok. Der findes jo så også de mekanikere som har en modsat mening.
Næste gang du kommer så meget op i Det Røde Felt, så tænkt dig lige lidt om, inden du skriver på dette forum, med så stor en NEJ HAT på.
Jeg har aldrig svinet nogen til her på dette forum, men det skal jeg dæleme da godt nok love for, at du er ekspert
-jeg skrev beskeden HER for det var her srørgsmålet blev stillet og så syntes jeg at dit råd var så dårligt at folk da skulle advares for jeg vil da gerne gentage hvad jeg skrev for jeg MENER sgu at du ikke har nok videnom dette til at kunne give et seriøst råd .
Jeg er overhovedet ikke expert og jeg roder kun meget lidt med mine motorer efter jeg har snakket med en professionel og eller bliver den ceckke at en profesionel og IKKE af en eller anden sidegade klamphugger der TROR at han ved det hele
Havde du ikke blokkeret mig så havde jeg svaret dig direkte men nu kan ALLE da se hvad du åbenbart ikke ville have at de andre skulle se men det er du selv ude om.
Hav en god dag
Hasse
aug 2006
Og ja, du er blokkeret.
maj 2006
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Hvorfor er det, at vi andre ikke kan have et forum med en god og hjælpsom tone? Trist.
(-og en skam at moderator ikke bare fjerner den slags pr. automatik...)
maj 2006
tige stille istedet for at give forkert info som man i sidste ende ikke kan stå ved.
MVH. Hasse
okt 2011
Og derfor behøver du jo ikke tale så personligt nedladende, som du desværre ser dig nødsaget til, men istedet argumentere sagligt. - Som Kim i øvrigt gør med sin henvisning til en, der rent faktisk har beskrevet systemet meget detaljeret.
God dag
maj 2006
Had er det for noget ævl ????? Kim skreeeeev og anbelalede at lade en mere end 10år gammel VRO sidde istedet for at afmontere den og DET er sgu da ikke en skid brugbart men jeg kan da sagtens se at i to er pot og pande men jeg er hamrende ligeglad for det var en FORKERT info hn kom med og så er den IKKE længere
MVH. Hasse
okt 2011
Ha' en go' dag
maj 2006
Ja men jeg håber da også at du får en dejlig dag hej hej
MVH. Hasse
Johnson 70 VRO