{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.772 visninger | Oprettet:

Forskel på nye påhængsmotorer? {{forumTopicSubject}}

Kan man sige noget generelt om forskellen på de forskellige påhængsmotormærker - altså hvad er de kendt for (fordele/ulemper) på nye påhængsmotorer fra Yamaha, Honda, Suzuki, Mercury/Mariner og Evinrude?

Yamaha og Honda ligger prismæsstigt en tak højere end de andre - ellers ligger de egentlig meget ens (har kigget på 150 og 200 hk. modeller).


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Forskel på nye påhængsmotorer?
  • #1   18. sep 2012 evinrude etec er stadig 2 takter med de fordele det nu engang har

  • #2   18. sep 2012 ja og ulemper.

  • #3   19. sep 2012 Er klar over at Etec er 2-takt og kender fint til de mange fordele og få ulemper!

    Men var mere interesseret i sådan om man kan sige noget generelt om de nævnte mærker?


  • #4   19. sep 2012 Mark, der er ikke mange ulemper...... smiley

    Thomas G. Evinrude byder på stort moment , lavt brændstof forbrug, lavt støjniveau, 3 år eller 300 timer mellem service.

    Ulempe: tjaaaaa. lidt dyre tændrør (ca 175 kr pr stk), udgift til totaktsolie (ca 180 kr pr. liter hvis man bruger Evinrudes egen)


  • #5   19. sep 2012 Det jeg har hørt af ulemper for en Etec er:

    Støjniveau og brændstofforbrug lidt højere end for en ny 4-takter
    Benzinlugt ved meget langsom sejllads
    Dyr olie der skal i blandes

    Derudover anbefaler Evinrude jo stadig årligt udskiftning af gearolie (selvom det ikke er et krav) - så på værksted skal den ihvertfald, medmindre man kan gøre det selv.

    Men nogen som kan fortælle mig hvor meget olie den bruger? Har hørt at det er virkelig meget små mængder den bruger hvis man bruger den org...


  • #6   19. sep 2012 De ulemper for Evinrude E-tec kan jeg ikke genkende.

    Jeg sejler med en 150 hk HO, bruger ca. 7-8 liter totaktsolie om året, men der sejler jeg også ca 100 timer.

    Ifølge Uni-Safe der er importør er der INGEN service indenfor perioden 3 år eller 300 timer, heller ikke olie/impeller skift.

    Støjen er en anelse højere end på en 4-takt, men absolut ikke ret meget. Ved tomgangssejlads kan man efter længere tid godt være udsat for den kendte 2-takts lugt, men lige så snart den får en smule omdrejninger er det væk og den er brændt ren igen.

    Mht forbruget tror jeg ikke på at der er ret meget forskel. Man siger at E-tec bruger en smule mere i mellemgas området, men mindre på toppen.

    Personligt suger min ca 65 liter i timen ved fuld fart/50 knob og ca 25 liter i timen ved 35 knob.


  • #7   19. sep 2012 Prøv lige at se punkt 5+6+7 her - det er Unisafe selv der skriver det:
    (link fjernet)

    Hvad betyder HO iøvrigt som nogle af modellerne hedder?

    Har du haft nogle problemer med din eller kender andre Etec der har haft problemer?

    Undrer mig bare generelt over hvor lidt Etec er, i forhold til hvis der stort set ingen ulemper er...


  • #8   19. sep 2012 Det er udelukkende en anbefaling og ikke et krav. Jeg startede med en E-tec 115 hk som jeg havde i 3 år og fik kun lavet det ene service. Den jeg har nu skal have sit service til næste år, og der har aldrig været problemer.

    Der var et defekt potmeter i det ene gasspjæld, men det blev fikset med det samme og siden da har den kørt fint.

    Du kan med det samme mærke på din motorgang hvis der er noget galt med tændingen, og så plejer jeg at tage en tur med fuld gas og trimmet helt ned så den får lov at slæbe og blive godt varm. Så kører den super igen.

    Olie kan du selv checke ved at løsne en smule på bundskruen i gearkassen, hvis der er vand i vil det settle sig og stå nederst i benest da det er tungere end olien.

    Impelleren er ikke nødvendig at checke så længe den giver ordentlig sladrestråle og iøvrigt holder sin temperatur.

    HO står for High Output, og betyder at maskinen yder ca 15% mere end en standardmaskine. Den har også en helt anden gearkasse med et meget mere slankt ben omkring propel og kavitationspladen.

    Jeg kan kun anbefale maskinerne, og der er vildt at mærke den acceleration den har pga momentet.


  • #9   19. sep 2012 Hej.

    Jeg har en 90 HK E-TEC fra 06.
    Jeg har ikke haft nogen problemmer med min.
    Ja 2 takt olien er lidt dyr. Men til gengæld bruger den ikke meget af den.

    Da jeg er typen der helst går med livrem og seler. Har jeg fået skiftede impeller/gear olie på den hvert år. Forhandleren sagde det ikke var nødvendigt, før den havde gået 300 timer eller 3 år.
    Men jeg har det bedst sådanne. Og ellers har den været til eftersyn hvert år og fået udlæst en rapport over evt alarmer og i hvilke omdr områder den har kørt flest timer i.
    Med andre ord. Jeg har ikke fortrudt i 2 sek over at ha købt en E-Tec'er.

    Motoren har vel kørt ca +/- 300 timer nu.

    God dag
    Søren S


  • #10   22. sep 2012 jeg er også e-tec ejer heller ingen problemer her, 2 t olie bruger de ikke meget af slet ikke hvis du trækker besparelsen til 4t olie og filter fra

  • #11   24. sep 2012 Har nu undersøgt lidt nærmere og har herunder lavet en liste vedr. om de forskellige modeller har tandrem eller ej samt om de er med kabeltræk eller elektronisk styring af gear/gas. Udfra dette vil jeg konkludere at min klare favorit (hvis man kigger på 150-200 hk.) er Mercury/Mariner Verado. Her undgår jeg tandrem som kan sprænge og som kræver en ekstra vedligeholdelse typisk hvert 3.-5. år. Derudover får jeg elektronisk gear/gas – det er der ingen andre der har på 150/200 hk. modellerne, med undtagelse af Evinrude E-TEC hvor det kan tilkøbes. Så har Verado en noget mindre motor volumen og er med kompressor – det vil jeg formode giver et mere fornuftigt benzinforbrug (lige f.eks. VW’s TSI motorer som er lidt samme princip) og derudover burde kompressoren kompensere for den sløvhed under acceleration som en 4-takter typisk har, kontra en tilsvarende 2-takter. Priserne for Verado skulle man så måske tro var ret høj, nu hvor den både har elektronisk gear/gas og er med kompressor, men nej – den er faktisk lidt billigere end tilsvarende fra Yamaha og Honda, som oven i købet har gammeldags kabeltræk! Tilsvarende fra Evinrude og Suzuki er en lille smule billigere, men har stadig også kun gammeldags kabeltræk. Så medmindre jeg kan finde nogle som virkelig har generelt dårligere erfaringer med Verado eller som kan henvise til at vedligeholdelses udgifterne er væsentlig højere end andre, så syntes jeg det står helt klart at det er det mest attraktive valg. Alternativt skulle det for mig nok være Evinrude E-TEC hvor det også er muligt at tilkøbe elektronisk gear/gas for rimelige penge - er bare bange for at den larmer lidt mere end de andre og bruger lidt mere brændstof end de andre og måske har lugtgener ved meget langsom sejlads og i tomgang!

    Syntes det virker som om at Yamaha, Honda, Suzuki og Mercury/Mariner Optimax & EFI er gået i stå mht. udvikling. Syntes ikke der er sket den store med påhængsmotorer i rigtig mange år og syntes på det punkt at Verado netop skiller sig ud og prøver nogle nye ting for at kompensere for de svagheder en 4-takter typisk har!

    Her min liste:

    Mercury/Mariner OptiMax:
    Gear/gas m. kabeltræk
    Ingen tandrem

    Mercury/Mariner EFI:
    Gear/gas m. kabeltræk
    Til og med 60 hk. = har tandrem og anbefales udskiftet hvert 3. år
    Over 60 hk. = har ingen tandrem

    Mercury/Mariner Verado:
    Elektronisk gear/gas fra 150 hk. og derover
    Har ingen tandrem

    Yamaha:
    Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 225 hk. og derover som har elektronisk gear/gas)
    Alle modeller har tandrem som skal udskiftes hvert 5. år


    Honda:
    Gear/gas m. kabeltræk
    75+90+115+135+150 hk. er uden tandrem, alle andre er med tandrem som skal skiftes hvert 3.-5. år


    Evinrude E-TEC:
    Gear/gas m. kabeltræk (elektronisk gear/gas kan dog tilkøbes for 4500 kr. fra 150 hk. og op)
    Er uden tandrem


    Suzuki:
    Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 250+300 hk. som har elektronisk gear/gas)
    Er uden tandrem


  • #12   24. sep 2012 det ser ud til at du har sat dig godt ind i sagerne..synes netop evinrude har gjort noget ved udviklingen af 2-takts teknologien, med etec. hvis vi tager en 200hk vejer en etec 40 kg mindre end veradoen. var det en racerbåd havde jeg klart valgt en etec.
    jeg har aldrig oplevet en verado. jeg var virkelig imponeret første gang jeg hørte(eller det gjorde jeg jo så næsten ikke) en suzuki 4 takt i tomgang, damn den er rolig, men mit sammenligningsgrundlag er også kun ældre motorer


Kommentér på:
Forskel på nye påhængsmotorer?

Annonce