{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.196 visninger | Oprettet:

Beregning af propel størrelse {{forumTopicSubject}}

Båden er en 13 fods dory
Motoren er en Suzuki DT40 fra 1999
Den har 39,6 HK ved 5300 omdr. Min.
Gear ratio 2,09:9

Nuværende Skrue 3 blade 11 5/8 x 12
Der er 16 cm fri plads fra midt skrueaksel så skruen kan være 32 cm i diameter

Jeg har fundet en skrue som er 11 x 17
Hvilket jeg tænker vil give en sjat.

Den går nu 23-24 knob i 40-50 cm bølger uden problemer
Den flyver lige af vandet “planer” med det samme.
Den har massere af ubrugte kræfter.
Så jeg tænker en større skrue vil gøre underværker både for farten men også brændstof økonomien.

Kan man beregne hvor stor propellen kan, skal eller bør være på en planene båd?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Beregning af propel størrelse
  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #1   28. maj 2019 prøv den motor skal bare kunne nå op på max omdr. ellers bliver motoren varm

  • #2   29. maj 2019 Pas på!
    når du går fra en propel stigning på 12 og op til 17, vil du i teorien sænke motorens omdr. med omkring 150rpm pr tomme i stigning. Så det er efter min mening spild af penge at spring på den.
    Det man skal kigge på er hvor mange omdrejninger tager motoren som max med den nuværende propel. Og hvor er motorens optimale max omdrejningspunkt. og derfra skyde sig ind på hvilken propel man skal vælge.
    I teorien vil det sige (hvis vi tror at hver tomme giver 150 rpm) at du vil sænke din motors omdr med (7-2)x150=750rpm.
    Det er altid et valg mellem hvor mange personer, og rammer øl (kun til besætningen), eller kander kaffe og kage du medbringer. Altså fart kontra vægt/anvendelse. Jeg havde på en tidligere båd flere forskellig propeller jeg valgte imellem afhænging af hvad mit mål med min tur på vandet drejede sig om. Trække en tube lille stigning på prop. Høj fart special propel med høj stigning samt tilpasset motor højde.
    Men kom med nogle max omdrejnings data kombineret med målt hastighed. så er der flere herinde der kan komme med seriøse bud.
    Men vælg din normale vægt belastning under testen, så hvis det er sviger mor med madpakke. Jaaee så er du nok nød til at have hende på vægten, eller hende med inde testen, altså du kan belaste både med den aktuelle vægt.
    smiley smiley


  • #3   29. maj 2019 750 omdr. Mindre gør intet den er ved at eksplodere nu.

    Båden er lavet til fiskeri til 2 voksne og måske et barn i ny og næ den blev testsejlet med de 2 voksne som kommer med i den.

    Ved godt man skal have den til at ta de omdr. Hvor den har flest kræfter.

    Men som det ser ud nu arbejder den slet ikke den skriger på at få noget at lave

    Virkelig den har det alt for let og det betyder jo også hår kost.

    Jeg ved at den kan komme til at arbejde for meget men hvis det kun resultere i 750 omdr. Så er jeg slet ikke nervøs.
    Det er en let båd og meget let planene.


  • #4   2. jun 2019 Hej Patrick
    #3
    Du vil tabe langt mere end 150 rpm pr tomme i stigning. 17p er alt for højt, da du jo øger belastningen med over 40%. Du kommer ikke til at sejle med 5300 rpm./33kn. med 40 hk.

    Din motor har arbejdsområde WOT 5.000-5.600. Som du selv skriver, bør du ikke komme under 5.300, som er max hk. Det anbefales nær max ved normalt setup (dit tilfælde med 2 mand, batteri, tank, udstyr etc).
    husk at det alene er din båd/motor/gearing/sejlegenskaber og krav, der helt unikt giver dig svaret i praksis.

    Simpel teoretisk udregning af motor/setup er mulig – kombineret med fakta. Kræver lommeregner – eller et simpelt regneark. Her et eksempel:
    https://www.drev.se/propellerskolan

    Jo færre ubekendte, jo lettere bliver det at gætte på virkeligheden. Du mangler det (næsten) allervigtigste, nemlig rpm. Det gør det vanskeligt, men du kender dog din GPS fart og fakta på din motor. Regn selv lidt på det....

    GPS 24,5 kn:
    12p -5.600 rpm - 2,09 - slip 8% - Realistisk med lavt slip, da din båd er let. (HVIS du sejler med højere rpm, vil slip jo være tilsvarende højere, da vi jo kender hastigheden).

    13p - 5.200 rpm
    14p - 4.800 rpm
    17p - 4.000 rpm
    Ovenstående er baseret på, at dit nuværende setup er optimalt – og øgning af stigning giver 100% udslag på rpm. I praksis vil rpm ikke falde så meget, men acceleration og tid til plan blive langsommere jo højere stigning.

    En anden ubekendt: Du skriver at der meget mere i overskud i din motor og måske rammer du en evt. omdrejnings begrænser?? Umuligt at beregne/forudse uudnyttet effekt. Men du kan MÅSKE opnå samme rpm ved 13p og ca. 26,5 kn ved 5600.. smiley

    Hvis du har 17p, se prøv den på båden og se hvad der sker – Og ikke mindst hvordan din båd opleves. (jo flere facts jo bedre muligheder for at gætte). Jo selvsagt belysende, hvis du kan oplyse rpm med de forskellige propeller.

    Mit optimistiske gæt vil være 14p – hastighed omkring 27-28 kn. (Hvilket vil være SUPER flot smiley – og er baseret på at du har 10-15% gemt i motoren smiley )

    Lad mig høre, hvad du finder ud af. (Også godt at andre på BG kan bruge det efterfølgende, da praktiske erfaringer er de vigtigste!)

    Pøj pøj med tests - god sommer på vandet!

    M.v.h René A smiley


  • #5   3. jun 2019 Tror vi hapser en 11 x 17 alligevel vi fandt en billig rustfri

    Det kunne bedre svare sig end en ny med mindre stigning


  • #6   3. jun 2019 Fint nok….... så får du afprøvet det til en billig penge. (En stålpropel har ofte lavere slip, men er til gengæld lidt ”tungere” at trække).

    Som sagt er det jo erfaringerne sammen med teorien, der fører til det bedste setup. Med 12p og 17p har du i hvert fald 2 yderpunkter at arbejde med smiley .

    Er da lidt nysgerrig på at høre hvordan den virker – så hører gerne fra dig.

    M.v.h. René smiley


  • #7   3. jun 2019 Jeg holder jer opdateret her

Kommentér på:
Beregning af propel størrelse

Annonce