{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.965 visninger | Oprettet:

Vibrationer motor/båd {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en Evinrude E-tec 90 HK fra 2005.

Jeg er som sådan godt tilfreds med den. Den er sparsom og har et godt moment.
Det eneste jeg kunne ønske var bedre er mindre vibrationer. Spec. ved 1000-2000 omdrejninger synes jeg båden vibrerer meget.
Kan dette have noget med propellen at gøre, det er den org. alu propel ??
Jeg har en 4 bladet stålpropel liggende som passer på den, så måske jeg skulle prøve udskiftning.

I manualen står der er omdrejningsområde med fuld gas bør være 4500-5500.
Min ligger på ca. 5000 så det er vel ok, eller skal jeg tilstræbe at ramme 5500 ?

MVH

HH


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vibrationer motor/båd
  • #1   29. jan 2019 Hej Heine

    Jeg har haft samme motor som dig, dog i hvid.
    Jeg havde præcis de samme issues men valgte at leve med det længe og værdsætte den lynhurtige start fra kold, acceleration osv.
    Jeg købte den hos Køge Trolling Center som tjekkede den flere gange på fejlkoder og cylinderbalance uden at finde fejl.
    Den var købt brugt men stadig ret ny så der var ikke behov for at skifte sliddele men der kom dog nye tændrør i.
    Jeg blev foreslået at montere en "plasticplade" på agterspejlet....kender ikke navnet......som har en gitterstruktur og muligvis kunne dæmpe vibrationerne men.......ingen forskel.
    Jeg solgte motoren efter 1år trods de rigtigt gode kvaliteter også dels pga dens ofte rå lydbillede og dels pga olielugten ved langsomt sejllads.
    Trods stor forbedring ift de gl 2 taktere, så har den altså stadig en stor del af deres ulemper.
    De 75/90Hk er jo 3 cyl og går "hårdt" op til 1800-2000 omdr/min. I dette område kører de i såkaldt stratified cumbustion mode og skifter via et "bånd" (1800-2000 omdr/min) og går herover HELT anderledes.
    Min båd er en Shetland og jeg tror det spiller en ret stor rolle hvilken båd de sidder på.
    Eks på Shetland 570 var det ikke slemt og heller ikke på den Ørnvik min sad på inden køb.
    Jeg tror ikke der er noget at stille op men det er RET irriterende ved havnesejllads eller hyggetur ved 4-6Kn.


Kommentér på:
Vibrationer motor/båd

Annonce