{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.519 visninger | Oprettet:

Motorstart og forbrug på båden, på samme batteri? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg skal til at sætte båd i stand (19 fords, med 90 HK påhængsmotor), og har 2 nye batterier der skal sættes i den. Jeg vil lave det så der er cigartænder/220v converter, så jeg kan have en køleboks med, oplade mobiltelefonen eller andet.

Spørgsmålet går nu på om det er sikkert nok at paralelforbinde de 2 batterier så de fungerer som eet stort - og så sætte både motor, og forbrug på dem, eller om der er for stor risiko for at komme til at aflade dem og derfor ikke kunne starte båden. Alternativt kan jeg dele batterierne op så jeg har eet kun til motoren, men så får jeg heller ikke glæden af at batterierne kan supplere hinanden.

Hvad ville I gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorstart og forbrug på båden, på samme batteri?
  • #1   14. aug 2013 smid en batteri adskiller på biltema har en til små 150kr

biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerela-25230/

• #2   14. aug 2013 enig med mekanikles : omc marine service. det ville være pæn træls og tappe start batteriet for strøm.

• Sonny H
    Sonny H Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 46
    #4   15. aug 2013 http://www.baadgalleri.dk/marked/Elektronik/22545-batteri-isolatorer-130a-til-2-batterier

ved ikke om denne kunne bruges men faldt over den forleden, og kom til og tænke på det kunne være noget.

• #5   15. aug 2013 Det lyder meget fornuftigt med en adskiller, den gør selvfølgelig ikke at jeg får fuld glæde af at forbinde batterierne, men ideen er da god, og mon ikke et batteri er nok til mit forbrug ...

• Sonny H
    Sonny H Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 46
    #6   15. aug 2013 der kommer jo an på mængden af strøm du bruger. men burde jo være nok hvis den lader den når du så sejler os jo.

• #7   21. aug 2013 En 12-220volt omformer bruger meget strøm bare i standby, så hvorfor ikke bruge en 12v køletaske? Hvis du kobler batterierne sammen bør du ha' noget batteriovervågning, ellers et skillerelæ.

• #8   22. aug 2013 de 220v var ikke til køletasken - det var tiltænkt opladning af mobiltelefon/pc m.m.

• #9   22. aug 2013 Køb 12volt oplader til tlf og pc. En lille omformer bruger omkring 0,4 ampere i
    stand-by.

• #10   22. aug 2013 Tjoo, men jeg kan jo nøjes med at tænde den når jeg bruger den - jeg synes nu den er rar at have, så man ikke skal købe billader til alt sit udstyr, og til hvis man har gæster ombord ... men du har ret - man skal naturligvis være klar over at der er en masse spild når der bliver omformet ...

• #11   22. aug 2013 Billader til tlf og pc koster det samme som en omformer. Det eneste du vinder på det er at bruge en masse strøm/dræne batteriet. Jeg forstår ikke at du vil omforme 12volt til 230volt, for derefter at sætte en ny omformer på der laver 12 eller 5volt. Alle mobiltelefoner har i dag et USB-stik i deres ladekabel, så derfor 5volt. De 5volt kan nemt laves ud af de 12volt med komponenter til under 100kr. Mange pc-er kører på 19volt og forbruger op til 5 ampere, det er straks lidt besværligt at lave selv. En billader til pc kan fås for max 200.

• #12   22. aug 2013 Jeg har i forvejen 2 omformere. Min pointe er ... hvis jeg kun har 12 volt, skal jeg have omformere til alle bærbare - skifter jeg den ud skal jeg købe en ny - skal jeg have gæster med som har computere, skal de købe en omformer. Det kunne også være at jeg ville bruge den til andet end mobiler og bærbare - f.eks. til en lyskæde til jul, en musikafspiller, eller noget helt andet. Kort sagt - med en 220v omformer har jeg flere muligheder - og det værste der kan ske med den, er at jeg aflader mit forbrugsbatteri, og det sker der jo ikke noget ved. Jeg kan jo bare lade være at bruge den hvis behovet ikke er der - men når jeg alligevel ejer den, kan jeg lige så godt installere den på båden.

• #13   23. aug 2013 ok. Det tyder på en stor langturssejler du har, siden både dig og gæster har en pc med. Hvis det er tilfældet, så måske en generator. Anyway, held og lykke med projektet.

• theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #14   24. aug 2013 evt. se her på siden:

http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

Det er en del gode ting omkring strøm på båd - måske det kan give dig en ide.

Kommentér på:
Motorstart og forbrug på båden, på samme batteri?

Annonce