{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.137 visninger | Oprettet:

Hjælp til servicering af MerCruiser? {{forumTopicSubject}}

Min garanti er udløbet og jeg havde planer om selv at servicere min MerCruiser 4.3 MPI m. AlphaOne drev fremover. Sejler sjældent mere end 20-30 timer pr. år, så det er ret begrænset. Den skal op af vandet sikkert i starten af oktober, hvorefter den skal serviceres og gøres klar til vinteren.

Jeg har helt styr på udskiftning af motorolie, gearolie, brændstoffilter og vinterkonservering af motoren. Det jeg ikke har styr på og som jeg håber nogen måske kan vise mig hvordan man gør (imod betaling) er følgende:

Udskiftning af impeller
Udskiftning af tændrør
Hvad skal smøres på motor/drev/trim/gear/gas/styring
Kontrol af vandpumpe
Kontrol af motorens oplejring
Evt. andet der bør kontrolles/smøres?

Og derudover disse punkter som jeg har kopieret direkte fra MerCruisers foreskrifter, som jeg ikke helt ved hvad går ud på:
Tighten the connection of the gimbal ring to the steering shaft to specifications.
Inspect the gimbel bearing for roughness. Replace if necessary.
Check the engine mounts for tightness and torque if necessary.
Inspect the U-joints, the splines, the bellows, and check the clamps.


Skulle gerne være på Sjælland eller Lolland-Falster.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til servicering af MerCruiser?
  • #1   28. aug 2013 Hvis du selv har lidt fingerfærdighed er det ik noget problem at gøre selv og der er en masse guides på YouTube men er fra næstved af og vil da gerne hjælpe

  • #3   29. aug 2013 Hej Rene

    Har du god erfaring med disse punkter jeg nævner og er du interesseret i at vise mig hvordan man gør det (betaler gerne - båden står i Vordingborg)?


  • #4   29. aug 2013 Det er jo slet ikke sikkert at impellerne og tændrørene trænger til at blive udskiftet.

    Jeg åbnede en Volvo Penta for et par mdr. siden, for at tjekke impelleren, som ikke var blev skiftet i de år, den nye ejer havde haft den ( siden 2004) og den havde sejlet ca. 30 timer hver år siden, og impelleren var næsten som ny...

    Tændrørene holder normalt nemt 200 timer eller mere, så dem kan du nok også nøjes med at kontrollere, sammen med impelleren.

    Motorolien og filteret er mere vigtigt at skifte hvert år, da motoren jo ånder, og der kan ikke undgåes at der kommer saltholdig vand ind i motoren, via. luften..

    Og så smører man de forskellige dele der har en smørenippel, med en fedtpresser, med den forskrevne fedt, samt tjekker olien i drevet.

    Oplejningen af motor og drev, burde ikke være nødvendigt, det er noget man gør når en adskilt drev og motor skal samles igen..

    Impelleren er vandpumpen på en marinemotor, hvis den er sejlvandskølet.

    Hvis man aldrig starter motoren tørt, og ikke har ramt bunden, så sand m.m er blevet hvirvlet op, så er impelleren nok så fin som ny, den er jo vandsmurt, og det er meget effektivt, og der er derfor normalt næsten ingen slidtage på den.

    De ting du ikke helt forstår, er blot kontrol og af bærelejet på akslen der går fra motor til drevet. Og evt. efterspændning af de forskellige ophæng og samlinger, samt de gummipuder, som motoren hviler/er spændt fast på.

    Og så skal man tjekke de forskellige slanger, samt de forskellige spændebånd der holder dem fast på studserne, og at de er tætte.

    Man tjekker også om der er tærring på de forskellige dele til kølesystemet, feks, de 2 knæ.

    Det vigtigste er at få den frostsikkeret, inden den bliver stillet væk for vinteren, ellers vil det med garanti betyde en frostsprængt motor til næste sæson..

    Held og lykke med servicen...


  • #5   30. aug 2013 Har da lavet alt selv på min båd så det er ik et problem. Betaling behøver du ik bare du har sodavand smiley
    Men skriv en pm så kan vi aftalte noget


  • #6   30. aug 2013 TIl Renè S: Mange tak for det. Jeg kontakter dig når vi kommer noget tættere på smiley

  • #7   30. aug 2013 Til Brumbass:

    Ved godt at tændrørene holder længe (min båd har kun sejlet lidt over 60 timer), men jeg vil bare gerne se hvordan jeg afmonterer dem, så jeg har styr på det når de skal udskiftes smiley

    Impelleren holder sikkert også længere, men syntes bare lige så godt man kan udskifte når det er skilt ad, så man også får skiftet pakninger, stålpladen mv.

    Det er muligt du mener at oplejningen af motor og drev ikke burde være nødvendigt, hvilket det sikkert ikke er, men det er vel ikke for sjov at det står nævnt i det årlige serviceeftersyn smiley

    Mht. kontrol af vandpumpe har jeg fået oplyst at der på en motor som min både skulle være impelleren og så en vandpumpe oppe i motorrummet?


  • #8   30. aug 2013 Bare i orden Thomas

  • #9   30. aug 2013 Att: Thomas. Du kan gøre nøjagtigt hvad du vil med din båd, jeg har blot prøvet at hjælpe dig lidt, med nogle gode råd, til at holde udgifterne nede, men jeg kan udlæse af dig seneste indlæg, at det ikke har din interesse at få gode råd.

    Jeg har haft båd selv, siden jeg var dreng, og selv lært mig at lave det meste selv, samt servicere den, og jeg har efterhånden lært hvad der er vitalt, og hvad der ikke er, med mindre man gider bruge oceaner af tid, med hovedet i motorrummet.

    Jeg har også handlet med både i en årrække, indtil for et par år siden, og dem klargjorde og servicerede jeg selv.

    Nu er du jo så heldigt, at Rene S, har været så venlig at love og komme og hjælpe dig, men det er jo ikke nær alle nye bådejere, der har så flinke og hjælpsomme mennesker i nærheden, og der er alternativet at køre båden til et marineservice, for at få den serviceret, hvis man ikke kan selv, og jeg kan garantere dig for, at det lynhurtigt kan blive en meget dyr fornøjelse, hvis man ønsker at få alle sliddele skiftet hver gang.

    Det er fint, at du selv vil se hvordan det gøres, så du selv kan gøre det i fremtiden, det kan jeg sagtens forstå, jeg ville blot forklare dig, at der ingen grund er til at udskifte feks. tændrør, hvis de intet fejler, og det forhindrer dig jo ikke i at pille dem af, og lære hvordan et sundt tændrør skal se ud, og hvordan man kan aflæse problemer med motoren, via. den måde tændrørene ser ud på.


Kommentér på:
Hjælp til servicering af MerCruiser?

Annonce