{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.868 visninger | Oprettet:

René  H
René H
Tilmeldt:
30. jan 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Fjerne køl {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Min far har for nyligt købt en mindre fiskekutter på 29fod. Hans hensigt er at bruge den til fjordfiskeri men da vi er nye i faget havde vi ikke tænkt på at dybden i fjorden er relativ lav - og båden har køl.

Der er ikke sejl på båden og den kommer udelukkende frem af motorkraft.

Kan man fjerne kølen? eller vil det være og ødelægge båden fuldstændig?

Båden kommer kun ud på fjord og sejle og skal altså ikke sejle på vesterhavet osv.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fjerne køl
  • René  H
    René H Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #2   10. dec 2013 Det er sådan en Svend her smiley

    profilbillede
  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    jun 2004

    Følgere: 1 Svar: 59
    #3   10. dec 2013 Det kan have voldsom stor indflydelse på retningsstabiliteten, jeg ville ikke gøre det.

  • #4   10. dec 2013 Kølen på den type båd er typisk en lang udskiftelig planke i træ, den giver stabilitet, mindsker afdrift og beskytter båden effektivt hvis den går på grund og når den står på land. Tror ikke det giver så mange cm mindre at fjerne den/udskifte til en mindre dyb. Så ville droppe idéen.

  • #5   10. dec 2013 Kølen er jo den der giver hele styrken i sådan en kutter, fjerner du den, bliver det bare en slatten skal uden styrke.

    Løsningen er nok at sælge den igen, hvis den ikke kan lettes så meget, at den ikke stikker for dybt, og så købe en fladbundet pram, eller en glasfiber-jolle.


  • #6   10. dec 2013 Hvis i udskifter båden til en mere egnet, så tjek evt. Limbo både/joller fx model 585 eller 699 som er super egnet til at sejle på lavt vand, de fås også med styrehus.

  • René  H
    René H Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #7   10. dec 2013 Tak for jeres forslag og råd. Det bliver taget til eftertanke og som det ser ud nu vælger jeg nok at vi lader være med at skære kølen af.

Kommentér på:
Fjerne køl

Annonce