{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.603 visninger | Oprettet:

Forbrugsbatteri {{forumTopicSubject}}

Hæj!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, som I med garanti kan på ryggen smiley

Til næste sæson skal jeg ha installeret et forbrugsbatteri, men hvordan eller rettere hvornår skifter man rundt mellem dem? Må man fx starte motoren på batteri 1, og når motoren så er i gang skifte til 1+2? Eller ligger man og forbruger på batteri 2, og så slår over på 1 eller 1+2 for at starte? Altså før man tænder motoren?

... Jeg ved selv, hvad jeg mener smiley


Kommentarer på:  Forbrugsbatteri
  • #1   11. feb 2014 Jeg har altid forstået det at man starter på 1 lader den lige varme lidt op og give lidt strøm til 1eren ved mindre man har et skiller relæ der selv klare det.
    også når spændingen er oppe på 1, kan man bare skifte over til 2eren og hygge med forbrug, Man kan slå den over på 1+2 hvis uheldet er ude og ikke har nok spænding på 1eren, men kun til nød, da der smadrer mange amp fra forbrugs batteriet til motor hvis de står langt fra hinanden, amp gør ledninger varmere jo længere de er, man skal sikrer de kabler godt så du ikke for problemer med smeltning. men det er mine råd til dig.


  • #2   11. feb 2014 Det med om forbrug skal hedde 1 eller 2 bestemmer du selv, men det er lettere at huske 1 som start batteri, da det jo er hjertet til at det hele spiller, men ha nogle måler på dine batterier så du ved hvad der skal have ladning under sejladsen.

  • #3   11. feb 2014 Ok tak for svar - kan man så bare skifte mellem batterierne, mens motoren kører? Jeg tænker, hvis nu man har kørt forbrugsbatteriet fladt med køleskab og høj musik, så skifter man til startbatteriet, tænder motoren og skifter så tilbage til forbrugsbqtteriet for at oplade det?

    Som jeg forstår det du skriver, skal man undgå at køre 1+2 hvis der er stor AMP-forskel på dem?

    Sorry, men jeg er ind-med-ske/ud-i-pap-typen smiley


  • #5   11. feb 2014 Du kan godt lade 1+2 men batterierne er ikke glade for det de bliver slidt hurtigere, plus så var der ingen grund til at have den 1+2 kanal jo, så kunne man lige så godt forbinde dem sammen smiley men det er for man er mere sikker på vandet smiley

  • #8   12. feb 2014 bruger selv sådan et her

    http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

    nicolai


  • #9   12. feb 2014 bare et skellerelæ på skal skal du aldri tinge på og skifte så køre det hele af sige selv smiley


  • #10   12. feb 2014 Brug et skillerelæ fra Biltema: http://biltema.dk/da/Sog/?query=skillerel%c3%a6

  • #11   12. feb 2014 tak tak for input smiley


  • #13   12. feb 2014 Ok Martin, og tak for svar.

    Min båd er forberedt til at køre med to batterier med en skiftedims, hvor man kan vælge 1, 2, 1+2, og Off. Og det lyder helt rigtigt, at det er usundt at skifte mens motoren kører, men lader generatoren så på forbrugsbatteriet (2), mens skiftefidusen er indstillet til startbatteriet (1)?

    ... Eller er det der, et skillerelæ kommer ind i billedet?


  • #14   12. feb 2014 .... Jeg må have et kursus i el.

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 173
    #17   13. feb 2014 Som hovedregel 1 startbatteri + 1 forbrugsbatteri de to batterier har ikke samme ydeevne startbatteriet klarer store startstrømme men dårligt til konstant forbrug, der træder forbrugsbatteriet ind som bedst er et AGM batteri da det tåler mange af og
    opladninger uden at tage nævneværdig skade og har lang holdbarhed,p.g.a disse
    egenskaber,samtidig monter et skillerelæ så kører det uden problemer fremover.


  • #18   13. feb 2014 jeg har denne her og er godt tilfres.
    (link fjernet)


  • #19   14. feb 2014 Cool, tak for masser af input gutter.

    Tror sgu jeg køber en septor duo-fidus. Skal jeg så bare skrue 1,2,1+2,off-drejeknappen af og tyre den ind i naboens have? Altås montere batteriskilleren helt uden om den gamle afbryder?
    ... Og så købe en ny og mere simpel afbryder?


  • #20   14. feb 2014 Uh.... Oh tillægsspørgsmålet, bare lige en sidste gang for Prins Knud: Med skillerelæet monteret og to batterier tilsluttet - når forbrugsbatteriet er tomt, og køleskabet begynder at gå i stå, gps'en slukker og lyset begynder at dø ud, så er startbatteriet stadig komplet fuldt, også selv om alle elektriske dimser sidder koblet på det samlede system?
    Eller skal al elektronik sluttes til forbrugsbatteriet, så det kun er motoren, som er sluttet til startbatteriet?


  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 218
    #21   14. feb 2014 http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

    scroll lidt ned - og du har tegning over hvordan dit anlæg skal bygges


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 173
    #22   15. feb 2014 Når der er monteret skillerelæ vil der altid være spænding/strøm på startbatteriet
    forudsat at du selvfølgelig kører tilstrækkeligt længe med motoren,så du lader først
    på startbatteriet og derefter skifter relæet til forbrugsbatteriet,undersøg hvor meget dit forbrug er med alt elektrisk skrammel i brug,derefter står der i motor manualen hvor meget generatoren lader i ampere,så brug KUN det aller højest nødvendige effekt når maskinen står stille,og sørg for at lade batterierne når du ligger i havn eller hjemme i garagen,man kan som hovedregel bruge sund fornuft,forbrug en halv
    time og lade en time,så skulle det være godt.Du skal ALTID have en hovedafbryder
    på batteriets plus pol og derfra til alt andet så du kan afbryde hvis der skulle ske noget hvor det er nødvendigt at afbryde alt. Der er dog et lille men for ladekablet fra motor til batteri må IKKE afbrydes mens motoren kører så står generatoren af,og det er noget kostbart.Mvh. smiley


Kommentér på:
Forbrugsbatteri

x