{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Niels M
Niels M
Tilmeldt:
31. jul 2015
Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 20

Forbrugsbatteri {{forumTopicSubject}}

Hej
Min båd (Askeladden 605) har både et forbrugsbatteri og et startbatteri. Der sidder et Septor skillerelæ mellem batterierne.
Vi sejler ikke lange ture nok til at der sker en opladning af forbrugsbatteriet, da relæet jo sikrer opladning af startbatteriet først.
Kan jeg ikke "nøjes" med et startbatteri ? De eneste ting, som bruger strøm, er min Garmin, en sjælden gang en vinduesvisker og en sjælden gang, hvor vi lader en mobil op under sejlturen.
En lampe i kahytten bruges stort set aldrig.
Der er selvfølgelig lanterner, en pumpe og en pumpe til ferskvandtanken, men vi bruger det ikke.
Om båden er leveret fra ny med 2 batterier, ved jeg ikke.

Summa sumarum....... er et godt kraftigt startbatteri ikke nok ?
På forhånd tak for svar


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Forbrugsbatteri
  • #2   14. sep 2022 hvis du ikke har brug for din septor vil jeg gerne kæbe den hvis prisen er god ?
    jeg har 2 stk 80 amp som er koblet sammen med en afbryder på plussen så motoren kun lader på start batteriet og det andet trækker gps / radig / lys og diverse men jeg tror egentlig at det er nok med start batteriet men vil bare gerne være sikker


  • Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 2 Svar: 5
    #3   15. sep 2022 Der findes en særlig type batteri der hedder "dual" . Altså bedre end et startbatteri til forbrug, men stadig et startbatteri. Et passende stort et skulle kunne gøre jobbet.
    Hilsen Torben


  • #4   18. sep 2022 jeg har et batteri til alt på min cresent 505.
    ledlys i alle lanterner
    ledlys i kabinen
    ekkolod og GPS
    en 60 HK Yamaha
    taget den gamle vinter kolapsede bilbatteri og monteret en 5 W solcellelader permanent på taget
    der er altid strøm på
    om vi så har sovet for anker ude på fjorden med lanterner tændt, ingen problemer
    vi er. fri for at have fastmonteret lader og landstrøm
    det virker bare


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    jul 2015

    Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 20
    #5   19. sep 2022 Tak for svar fra jer alle.
    Jeg tror, at jeg dropper forbrugsbatteriet og sikrer mig et godt funktionsdygtigt startbatteri, måske af dual typen, som Torben foreslår.
    Desværre, Hasse, septoren har lillebroderen alle sat sig på. smiley


  • #6   19. sep 2022 all Niels M
    det er bare ok jeg har 2 stk 80 amp dual batterier som jeg har købt i bauhaus for lidt under en tusse pr stk og sådan ET burde være rigeligt jeg overvejer også bare at bruge den ene til spillet på traileren


Kommentér på:
Forbrugsbatteri

Annonce