{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.747 visninger | Oprettet:

Troels J
Troels J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Jeg har hældt aaaalt for meget olie på min totaktsmotor {{forumTopicSubject}}

Her til efteråret købte jeg min første påhængsmotor - en Tohatsu 3.5b totakter, vistnok fra 2002. Jeg fik den billigt - sælger sagde han havde købt den på politiauktion, men den ser ud til at være i generelt god stand.

Her i weekenden var jeg på årets første tur for at se hvordan den kørte, men i tilrigningen mente jeg lige jeg havde for travlt til at tjekke manualen, så jeg endte med at blande olie i benzinen med et 1:5 forhold (!!), hvor 1:25 er det rigtige for sæsonens første tank.

Jeg kørte den halvanden tank på dén blanding, og den kørte da en smule ujævnt men det var ikke sådan at den satte ud da først den var varm. Jeg tænkte at det var rimeligt normalt. Den røg heller ikke mere end jeg lige havde forventet.

Jeg havde tændrøret ude for at kigge på det igår, og det var sovset godt ind i olie, men der så ikke ud til at være nogen særlig belægning på.

Nu er så spørgsmålet: kan jeg have gjort skade på min motor eller hvordan? Jeg kørte den ikke hurtigere end ca. 1/3 hastighed.

Bonusspørgsmål: hvilken benzin er bedste at blande op med? Jeg har brugt 92 blyfri, men måske er 95 eller 98 at foretrække?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg har hældt aaaalt for meget olie på min totaktsmotor
  • #1   1. apr 2014 Er det en 3,5 B2 ???

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#2   1. apr 2014 Hov, ja. Det er en 3.5b2 - altså totaktsudgaven.

• #3   1. apr 2014 Mener ikk at du har gjort noget der kan skader den...den er bare blevet smurt lidt extra....start den op...kør den tør for det gammel benzin i med et nyt tændrør og på med noget nyt benzin..så køre den godt igen...

• #4   1. apr 2014 92 er rigelig fint... rens tændrør og hæld lidt rent benzin i. du kan nogenlunde regne ud hvor meget der skal i for at det passer med procenterne... en to-takter tager ikke umiddelbart skade af for meget smøring smiley

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#5   1. apr 2014 Så må det være det. Jeg køber en dunk til og laver den rigtige blanding i dén fra min oliedunk og 92 oktan fra den lokale tank.

• #6   1. apr 2014 Der er noget jeg ikke forstår, du skriver at det rigtige blandingsforhold er 1 til 25, det er løgn.
    Det rigtige er 1: 100 måske 1,5 : 100. Der er ingen der sejler med 1/4 olie i blandingen. eks 100liter bensin og derefter 25 liter olie .
    Det er absurt, få monteret en selvblander, det er meget nemmere

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#7   1. apr 2014 Nej, det er sæsonens første tankfuld der ifølge manualen skal være 1:25. Derefter er det 1:50, men på Tohatsus hjemmeside skriver de at det er for at være på den sikre side og at 1:100 er fint til hverdagsbrug.

Jeg tror at en selvblander er til mere seriøse sejlere end mig smiley

• #8   2. apr 2014 bland du bare 1:100 den har vist fået det olie den skal have i år hehe smiley vi andre bruger aldrig andet. og tvivler også på selvblanderen på de motorer der har det kan se om det er første gang på året

• Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #9   4. mar 2015 Hvor Kan man købe sådan en selvblander?

Kommentér på:
Jeg har hældt aaaalt for meget olie på min totaktsmotor

Annonce