{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.755 visninger | Oprettet:

Thomas H
Thomas H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

50 hk sejler langsomt {{forumTopicSubject}}

Har en 50 hk mercury thunderbolt monteret på min 16 fod jolle med en lille kabine. Men den sejler utroligt langsomt ca 15 km i timen Max. Båden er fladbundet men aligevel burde den da kunne trække bedre, ik? Skruen på den har ingen hakket men er slebet næsten helt skarp at at køre mod sand tror jeg, kan den slidte propel have meget at sige? Propellen der sidder på hedder:48 73140 a4 15p. Hilsen thomas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  50 hk sejler langsomt
  • #1   4. maj 2014 Det korte svar er ja..

• #2   4. maj 2014 2 ting ...den jolle vejer vel 1000kg og er en halvplaner.. din motor har sikkert ikke alle 50hypper hjemme...

du mangler nok motorkraft. går den på fulde omdr eller lyder det som om den ikke kan slæbe den

• #3   4. maj 2014 Der er nok noget helt eller delvis galt.min på ca. 19 fod vejer nær de 1100 kg og omregnet kan jeg nå en top fart på blank vand ca. 44 km det er en 50 HK 2T Mariner.
    den havde en uoriginal skrue da jeg købte den, og kunne ikke trække godt nok, samt max hastighed kun var 38 km .

1. den org. skrue på
    2.check om omdrejninger på motor, du må kunne høre om den går helt i bund gas.
    3. tændrør brændstof check

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2014

#4   4. maj 2014 Tak for svarene:) den har lige fået nye tændrør.. Syntes det lyder som om at den tager en masse omdrejninger når den får fuld gas, så har ikke sejlet meget med fuld gas! Båden vejer nok ca 600 kg, så syntes også det er mærkeligt at den er så langsom! Er det et multimeter man kan bruge til at tjekke omdrejninger, på tændrørs kablerne? Men en ny skrue vil give en masse eller hvad mener i?

• #5   4. maj 2014 skruen har rigtigt meget at sige - selv hvad der for øjet ligner små fejl, kan lave turbulenser omkring bladene så de bare rører vandet rundt og ikke skaber fremdrift - men samtidig kan selv store "kosmetiske" fejl være næsten uden betydning for "aquadynamikken" - Så bedste råd: prøv at låne en passende skrue, giv fuld gas og se om ikke den planer
    er den iøvrigt ikke lidt farlig at sejle i om aftenen - den kan jo ikke ses på radar eller noget, med det der STEALTH design smiley

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2014

#6   4. maj 2014 Haha jo det er lidt farligt, bliver tit overset;) okay det skal prøves, ved bare ikke rigtigt hvem man skal gå til for at låne en skrue? Passer alle skruer på hvilken som helst motor, altså selvfølgelig hvis tommer og pitch passer? Hva vil i mene jeg skal bruge for en skrue og Hva koster sådan en bandit? Dejligt med de fine svar:)

• #7   4. maj 2014 Det kan være nogen i sin tid har byttet den om med en mindre skrue eller noget med forkert stigning.. Eller hvis den gentagne gange er blevet slebet/barberet med vinkelsliber for at få hakker væk. Hvis den tager for mange omdrejninger kan det være det.. Har du tjekket navet i skruen? Køb evt en ny og sæt på den koster i omegnen af 500 kr mener jeg ellers prøv om du kan finde en brugt i god stand på feks Ebay men du skal vide hvad den originale stigning er. Hvis motoren ellers går som den skal og har kompression så er fejlen formentlig omkring skruen

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2014

#9   4. maj 2014 Okay Hvordan finder jeg ud Hvad originalen er? Det er en mercury thunderbolt 500 50 hk! Hvordan skal se hvad gearingen er? Og er den eneste mulighed for at tjekke omdrejninger at installere en omdrejningstæller? Tror motoren er fra ca. 1979!

• #10   4. maj 2014 Kontakt en forhandler eller prøv Google. Pil den gamle af og se om navet er i orden. og ja det bedste er en omdrejningstæller men er ikke nødvendigt hvis du sætter en original skrue på. Hvis du installere en omdrejningstæller skal du alligevel finde ud af hvad max antal omdrejninger til den er.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2014

#11   4. maj 2014 Okay tusinde tak for svarene allesammen:( super god hjælp, jeg vil prøve nogle af tingene og ellers spørger jeg igen:)

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2014

#13   4. maj 2014 Okay tusinde tak for hjælpen:)

• #14   5. maj 2014 Jeg har været inde og kigge på dine billeder, og jeg ved ikke om jeg har set forkert, for det er ikke nemt at se på det ene billede, hvor man kan se lidt af motorbenet.

Men det ser ud som, at din båd har lav transum, beregnet til en kortbenet motor, og at din motor er langbenet..

Det er sådan, at kavationspladen, som er den plade der sidder direkte oven over propellen, skal flugte med kølen på båden, er den under, så vil det påvirke, ikke alene farten, men også den måde båden manøvrer på i negativ retning...

Jeg har sendt dig en PM, hvor jeg tilbyder at låne dig en propel i rigtigt størrelse, så du kan tjekke forskellen..

Kommentér på:
50 hk sejler langsomt

Annonce